database om overeenkomsten vast te leggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jverbakel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jan 2012
Hallo, ik ben een nieuw gebruiker van Access. Heb net de handleiding ontdekt en ga die eerst goed bekijken.

Wat ik wil is in een database verschillende soort overeenkomsten per klant vastleggen. Het bijzondere is dat bij niet iedere overeenkomst dezelfde gegevens vastgelegd moeten worden, bijv:
- lening: datum overeenkomst, looptijd, aflossing per jaar, rente, einddatum
- lijfrente: datum overeenkomst, looptijd, ingangsdatum, premie per jaar, uitkering

Dus sommige velden zijn wij hetzelfde en anderen niet. Ik heb wat uitgeprobeerd in excel maar krijg het daar niet voor elkaar en denk dat access dit zou moeten kunnen.
Uiteindelijk wil ik een dashboard, waarop ik direct kan zien welke overeenkomsten er per klant zijn. Vervolgens wil ik in kunnen zoomen op detailniveau.

Wellicht heeft iemand al een voorbeeld waar ik gebruik van kan maken of kan iemand mij op weg helpen.

In afwachting van jullie reacties

Joost

Je zou kunnen overwegen om voor de verschillende soorten overeenkomsten aparte tabellen te maken. Of je kunt, als het aantal variabele velden niet zo heel groot is, ook één tabel gebruiken, waarbij je dan niet altijd alle velden vult. In het laatste geval geef je dan met een veld het type overeenkomst aan. In ieder geval moet je die tabel(len) dan wel koppelen aan de klantentabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan