Database stoel bezet of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

felix11

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2011
relaties.png

Ik wil graag een extra functionaliteit toevoegen aan deze database.
Het zou de database ten goede komen als er bepaalde stoelnummers kunnen worden toegewezen aan passagiers.
Nu is er nog niet de mogelijkheid om te zien of een stoel bezet is ja of nee.

Nu is de vraag aan jullie, hoe kan ik ervoor zorgen dat er een maximale aantal passagiers kan worden toegelaten in een vliegtuig en zien welke stoel bezet is en welke niet. Zodat een stoel van een vlucht dus niet meerdere keren kan worden toegewezen.

Alvast bedankt!

Als ik je plaatje bekijk, dan zie ik een slechte koppeling tussen [Vliegtuigspecificaties] en [Reisnummer]; daar tussen heb je geen <Referentiële Integriteit> afgedwongen, waarmee de relatie accuut waardeloos is. Ofwel weghalen, ofwel alsnog <Referentiële Integriteit afdwingen> aanvinken!
Verder zou je op je formulier stoelen moeten kunnen toewijzen op basis van beschikbaarheid. Op basis van je Vluchtnummer weet je wel vliegtuig gebruikt wordt. Jammer genoeg heb je geen tabel met [Vliegtuigspecificaties] (huh, die staat er toch? jawel, maar dat zijn geen vliegtuigspecificaties, maar vliegtuigkenmerken) waarin je per vliegtuig aangeeft welke stoelen er zijn, waar ze liggen (gangpad, raam, midden, boven vleugel, bij uitgang, beenruimte etc). Aan de hand van zo'n tabel weet je namelijk welke stoelen er geboekt zijn, en welke er vrij zijn. Ik zou het op die manier oplossen.

Octafish, bedankt voor je reactie!
Je hebt inderdaad gelijk dit zijn vliegtuigkenmerken.
Wat betreft de relatie tussen vliegtuigspecificatie en reisnummer, de referentiele integretiteit was ik vergeten af te dwingen.
Ik ga het eens op de manier proberen die jij aangeeft met een aparte tabel vliegtuigspecificaties.
Echter vrees ik dat hier een stukje SQL bij komt kijken.

In eerste instantie niet; een tabel maken kan natuurlijk altijd. Wat je straks (neem ik aan) wilt kunnen doen, is op je formulier kunnen zien welke plaatsen (en welke type plaatsen) er nog vrij zijn. Dat kun je in de query van een keuzelijst redelijk simpel instellen met criteria op basis van een subquery. Je kunt waarschijnlijk zelf al een query maken waarbij je kunt laten zien welke passagiers welke stoelen hebben geboekt (er vanuit gaande dat je al een tabel hebt met vliegtuigspecificaties). Je volgt dan de link [Passagier] --> [Stoelnr/Boeknr] --> [Reisnummer] --> [Vliegtuigkenmerken] --> [Vliegtuigspecificaties]. Wil je weten welke plekken er nog vrij zijn, dan gebruik je een query die gefilterd wordt op Not In(query hierboven).
Je zou dus redelijk eenvoudig een formulier kunnen maken waarin iemand zijn voorkeuren kenbaar maakt (bij de deur, aan het raam bijvoorbeeld) en de keuzelijst filtert daar dan op.

Super Octafish, erg bedankt!
Ik ga er meteen mee aan de slag! Als ik ergens op vastloop zal ik hier een berichtje achter laten.

Maak anders ook een voorbeeldje waar we mee kunnen stoeien; ik heb namelijk ook wel wat ideetjes (aanklikbare plattegrond van een vliegtuig bijvoorbeeld).

Ja dat kan natuurlijk ook, ik kan alleen helaas geen PM berichten sturen op dit forum anders had ik je even mijn Hotmail-/MSNadres achtergelaten.

Als hij te groot is, mag je 'm mailen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan