• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yasmin

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Weet iemand hoe je een datum (celeigenschap staat op standaard) naar het juiste formaat voor datum (celeigenschap datum dd-mm-jj) omzet.

Bv. cel D1 staat 290802 moet worden 29-08-02 (datum)

Als ik via celeigenschappen cel D1 op datum zet krijg ik 08-03-96.

Is hier een oplossing voor?

vr.gr. André

In celeigenschappen > datum > type aangeven

Kies bij celeigenschappen, tabblad getal voor aangepast, en voer in het tekstvakje onder Type:
dd-mm-jj in. Dat zou moeten werken...

Ik snap nu waarom niet. Je voert de datum in als 1 getal, en dat wordt door Excel geconverteerd naar een datum. Het getal 290802 komt inderdaad overeen met de datum 08-03-96. De meest simpele oplossing is dat je de datum ook daadwerkelijk als een datum invoert. Als je in cel D1 invoert: 29-8-2, en je hebt mijn eerdere advies opgevolgd, zul je zien dat het wel goed gaat...

Ik heb een geimporteerd bestand van meer dan 1000 regels. Ik wil liever deze datums niet overtypen.

André

Leuk probleem.

Het makkelijkste is denk ik om een naast de datum kolom een nieuwe (voorlopige) kolom in te voegen en daarin een formule die het volgende doet:

1) Knip het bestaande stukje tekst (010203) in drie stukken. Je doet dit met de functie "DEEL".
Je krijgt dan 01 , 02 en 03

2) Om er voor te zorgen dat 03 gelezen wordt als 2003 en niet als 1903 plak je voor 03 het getal 20.
Dit doe je met de functie "TEKST SAMENVOEGEN".
Je krijgt dan 2003.

3) De drie losse getallen, te weten 01, 02 en 2003 plak je aan elkaar tot een datum met de functie "DATUM".

SAMENGEVAT:

Maak eerst even een kopie.

Stel dat in kolom A je datum staat.
Voeg een voorlopige kolom B in.
Zet dan in de nieuwe kolom B de volgende formule:

=DATUM(TEKST.SAMENVOEGEN(20;DEEL(A1;5;2));DEEL(A1;3;2);DEEL(A1;1;2))

Kolom B wordt dan je nieuwe datum.
Kopieer deze hele kolom B en plak deze met "PLAKKEN SPECIAAL" / "WAARDE" over de kolom A.
Zet de celeigenschappen van kolom A op "DATUM".
In kolom A staat nu je juist datum en kolom B kan weer verwijderd worden.

Eugene,

Prima oplossing alleen zie ik nu dat ik bij de vraagstelling erbij had moeten zetten dat de datumtekst in D1 voor bv. 20902 5 posities lang is en 150902 6 posities lang.

M.a.w. voor een tekst van 6 posities lang gaat het goed maar 5 posities gaat fout.

Ik denk zelf dat de formule nog ergens aangevuld moet worden met "ALS" en/of "LENGTE" maar hoe?

Ook vraag ik me af waar het getal 20 in deze formule voor staat.

Ik denk dat je het in twee stappen moet gaan doen.
Je kan de formule wel aanpassen maar het wordt dan wel een hele lange formule.

Het makkelijkste is om eerst voor alles met 5 karakters een 0 te zetten.
Dit kan met de volgende formule:

=(ALS(LENGTE(A1)=5;TEKST.SAMENVOEGEN("0";A1);A1))

Als dit gebeurt is bestaat alles uit 6 karakters.

Nu kan je de formule van de vorige keer gebruiken.

De 20 in de formule is om van 04 het jaar 2004 te maken. Anders kan het 1904 worden en dan zit je er een eeuw naast.

Bedankt voor de hulp en uitleg, probleem is opgelost.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan