• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in kolom sorteren met niet aaneen sluitende bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Didelpara

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2015
Hallo,

Opgave
ik heb een werkblad van een technische dienst waar in kolom "B" alle uitgevoerde werken worden genoteerd, kolom "C" de datum dat men aan de werken begint, kolom "E" de datum dat de werken beëindigd zijn, kolom "F" het aantal dagen dat aan de opdracht gewerkt is (met kleurcodes bij voorwaardelijke opmaak voor het maximum aantal dagen dat een project mag duren).

Probleem
In dit werkblad wil ik de datums (met alle gegevens uit dezelfde rij) uit kolom E sorteren "oudste bovenaan" maar ik kan niet sorteren met bereiken die niet aaneensluiten.

voorbeeld in bijgevoegd werkblad Bekijk bijlage juni1.xlsx.

De oplossing mag met "Button" of VBA. Gelieve wel te vermelden waar wat moet bvb. (blad1, module, thisworkbook)

Ik geef het op na 2 dagen googlen, veel plezier ermee en uiteraard bedankt.

Volgens mijn bescheiden mening is het probleem dat je data vermengt met output.
Ik zou zeggen maak een werkblad met alleen de data en alleen 1x de kolomkoppen.
Dit kun je dan naar believen sorteren.
Vervolgens kun je er nog voor kiezen om de pagina-indeling via "pagina-indeling" in te stellen (zou ik doen) of
de layout van het huidige werkblad aan te houden en deze door middel van formules te vullen uit het werkblad met data.

Laatst bewerkt:
Hoi Marcel,

Dat kan natuurlijk ook maar dit komt van de baas en ik zou toch wel graag proberen of het met het oorspronkelijke werkblad niet lukt.
Het probleem is ook dat ik geen formule kan vinden om de data te sorteren (mijn VBA kennis is spijtig genoeg beperkt tot knip en plakwerk van andere projecten )
Moest er geen oplossing zijn schotel ik hem de eerste oplossing wel voor.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Misschien komt dit een beetje in de buurt??

Mvg
Peter

Bijlagen

Hoi peter59,

Ik zie dat je er kaas van gegeten hebt (alleszins meer dan ik) chapeau, maar gelieve het werkblad te behouden in zijn originele vorm omwille van praktische redenen.

Mercie.

Hallo,

Klik op tabblad "Eigen beheer".
Dat is het originele.
Als je in het originele gegevens toevoegt dan dien je in "Blad3" de gegevens te vernieuwen d.m.v. "Gegevens >> Alles vern" te klikken.

Maar ik zou toch maar eens met je baas gaan praten en de optie van MarcelBeug voorleggen.
Dat werkt veel efficiënter en er zijn veel meer mogelijkheden.

Mvg
Peter

Hoi,

Zie bijgaande sheet met originele layout en data gescheiden. De data kun je naar believen sorteren zonder VBA te gebruiken: gewoon rechtsklikken ergens in de kolom die je wilt sorteren, kiezen voor sorteren en bijvoorbeeld van oud naar nieuw. (Mogelijk verschilt dit enigszins per Excel versie).

Let op:
- elke geldige regel MOET een omschrijving hebben,
- de formules zijn afgestemd op de exacte layout van werkblad 'eigen beheer' zoals die nu is,
- ook de formule voor de berekening van het aantal dagen is iets aangepast (0 indien geen einddatum ingevuld).

Me dunkt dat dit toch bij de baas in de smaak zou moeten vallen ;)

Bekijk bijlage juni1 MB.xlsx

Hoi MarcelBeug,

Dit is inderdaad een hele goeie oplossing Marcel.
Ik zal dit morgen als de baas wakker achter zijn bureau zit onder zijn neus schuiven en hem ervan overtuigen dat dit DE oplossing is.
Marcel, is het mogelijk om automatisch te sorteren bij het invoegen van een regel (einddatum) zonder VBA of opdrachtknop?

Jullie zijn allen bedankt om mee achter een oplossing te zoeken, voorlopig hou ik het hier bij en laat ik jullie morgen wel weten hoe het afloopt en of er aanpassingen nodig zijn.

Groetjes Mario

Marcel, is het mogelijk om automatisch te sorteren bij het invoegen van een regel (einddatum) zonder VBA of opdrachtknop?

Graag gedaan.
Voor wat betreft het sorteren: zoals ik heb uitgelegd in mijn vorige post is dat gewone Excel functionaliteit zonder knoppen of VBA:

Sorteren.jpg

Laatst bewerkt:
Marcel,

werkblad is goedgekeurd proficiat :-) .
Ik heb ondertussen uitgevogeld dat het werkt met filters, ik zal proberen het werkblad te vervolledigen.
Moest je nog suggesties hebben om het blad te verbeteren bvb 1 rij waar je de input doet en dit automatisch wordt ingevoegd en gesorteerd, alle verbeteringen zijn welkom.
Maar tot hier toe is het al super.

Dank u wel.

Laatst bewerkt:
Gebruik geen vertragende en overbodige formules, maar Excels ingebouwde voorzieningen; in dit geval 'Tabel'.
Zie de bijlage.

Bijlagen

@SNB: niet slecht, alleen word er 1 pagina gesorteerd ipv te sorteren over alle ingevulde rijen

Heb jij ook nog even wat te doen door het tabelgebied aan te passen.

@MarcelBeug,

Marcel, standaard staat in de kolom einddatum =vandaag() omdat zo met de voorwaardelijke opmaak wordt gekeken naar het aantal dagen dat het werk al bezig is en overeenkomstig een kleur krijgt.
U heeft een formule bij de einddatum gezet en wordt bij werken die nog niet beëindigd zijn geen kleur toegekend door de voorwaardelijke opmaak...

Ah, tijdens het bewerken is die voorwaardelijke opmaak in werkblad "eigen beheer" kennelijk verloren gegaan.
Die kun je opnieuw toevoegen: selecteer kolom E, kies voorwaardelijke opmaak - Markeringsregels voor cellen - Gelijk aan ... formule =VANDAAG() - Opmaak "aangepaste indeling" - Opvulling grijs (de middelste van de linkse 5 grijstinten).

Werkblad "Data" bevat nog wel regels met einddatum =VANDAAG() en bijbehorende voorwaardelijke opmaak.

Hallo iedereen,

We hebben gekozen voor de oplossing van Marcel daar deze het makkelijkst op te lossen en voor mij het meest begrijpbare is daar ik niets van VBA ken.
Bedankt voor jullie hulp!.

Mvg Mario

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan