Datum opvragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clank

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2007
Hallo allemaal,

Ik ben thuis een beetje aan het prutsen met java, omdat ik al bijna een week geen java lessen of iets dergelijks heb. En ik wou eigenlijk iets maken dat een mooie String returnt hoelang het nog duurt tot een bepaalde datum. Nou verwachtte ik wel dat je in java iets hebt net als getDate(), die mooi de datum van je computer ofzo pakt. En nou heb je die ook (denk ik), maar ook met de documentatie van Sun derbij kom ik nog steeds niet heel erg ver. Weet iemand meer over een dergelijke functie? Een voorbeeldje ofzo?

Alvast bedankt,

Clank

Wat je in dit geval eigenlijk wil doen is weten hoeveel milliseconde er ligt tussen de tijd van het systeem en een opgegeven tijdstip en dit weergeven in een meer mensvriendelijke weergave.

binnen de System class is er de currentTimeMillis-functie die het aantal milliseconde aangeeft dat ligt tussen de tijd van het onderliggende systeem en middernacht 1 januari 1970.

Code:
java.lang.System.currentTimeMillis()
Er bestaan in andere objecten binnen Java nog andere functies waarmee je dit op kan vragen, maar dit lijkt me de meest efficiente.

Vervolgens moet je de opgegeven datum ook omzetten naar milliseconde, dit kan bijvoorbeeld met behulp van de Calendar of GregorianCalendar classes. Deze bevatten beide de getTimeInMillis-functie.

Daarna bereken je het verschil tussen beide tijdstippen en zet het om naar een mensvriendelijk format met bijvoorbeeld de SimpleDateFormat class

danku voor de comments.

het is me grotendeels al gelukt met de GregorianCalender. Ik was hem helemaal vergeten sinds een half jaar geleden (hadden we toen gebruikt voor een weerstation). De klasse van GregorianCalender kun je heel makkelijk de datum enzo opvragen (getDay(), getMonth() en getYear()). met een redelijk simpel algoritme lukt de rest wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan