• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 281057
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 281057

Kan ik in Excel (net als in Word) een datum invoegen, en dat deze automatisch verspringt naar de volgende dag,
zonder het elke dag opnieuw in te moeten voeren?

Ik heb bijvoorbeeld in C1 'geboren' staan, en in cel C2 volgt een geboortedatum.
Als ik in cel D2 de huidige datum (19-02-2012) zet, hoe kan ik dan, met een simpele formule, de leeftijd in jaren, maanden en dagen berekenen?

Alvast bedankt!
Daan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik de functies VANDAAG en NU om deze taak uit te voeren.

Voorbeeld in werkblad

Het voorbeeld is mogelijk beter te begrijpen als u het naar een leeg werkblad kopieert.

Werkwijze

Formule Beschrijving (resultaat)
=VANDAAG() Huidige datum (varieert)
=NU() Huidige datum en tijd (varieert)
OPMERKING De functies NU() en VANDAAG() worden alleen uitgevoerd wanneer het werkblad wordt berekend of wanneer er een macro wordt gestart waarin deze functies zijn opgenomen. De waarden worden niet continu bijgewerkt. De gebruikte datum en tijd worden ontleend aan de systeemklok van de computer.

of bedoelde je dit niet?

Neen, ik bedoelde het volgende:
ik wil het verschil berekenen tussen 2 verschillende data berekenen, en dit resultaat weergeven als leeftijd (in jaren, maanden & dagen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
=ALS(A5<>"";ALS(DATUMVERSCHIL(A5;B5;"y")=0;"";DATUMVERSCHIL(A5;B5;"y")&" jaar, ")&ALS(DATUMVERSCHIL(A5;B5;"ym")=0;"";DATUMVERSCHIL(A5;B5;"ym")&ALS(DATUMVERSCHIL(A5;B5;"ym")=1;" maand, ";" maanden, "))&ALS(DATUMVERSCHIL(A5;B5;"md")=0;"";DATUMVERSCHIL(A5;B5;"md")&ALS(DATUMVERSCHIL(A5;B5;"md")=1;" dag";" dagen"));"")

@Warme bakkertje:

Rudi,

Jouw formule geeft een lege cel als je wilt berekenen vanaf een datum dit jaar. Ik kies voor 0 jaar met
Code:
=DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"y") & " jaar" & ALS(DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"ym")=0;"";", "&DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"ym") &ALS(DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"ym")=1;" maand";" maanden"))  & ALS(DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"md")=0;"";", "&DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"md") &ALS(DATUMVERSCHIL(D9;VANDAAG();"md")=1; " dag"; " dagen"))
Ik heb gedacht aan een tabelletje als alternatief.

Laatst bewerkt:
@ Niels

Dank voor je reactie. Het gaat om overlijdensdata en ik ben in Excel 2010 nog niet tegen een probleem opgelopen.

Heren,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb uit jullie reacties een oplossing gevonden! Nogmaals, mijn dank!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan