• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumnotatie USA en Europees

Status
Niet open voor verdere reacties.

Francis Begbie

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
Hallo,

mijn pc is ingesteld op USA settings (configuratiescherm, landinstellingen). Mijn excel ziet een datum dus als maand, dag, jaar en dat is prima zo en zo wil ik het houden.

Nu download ik regelmatig data uit een webbased applicatie in excel en de datumvelden die ik daaruit binnenhaal staan in europees formaat (dag, maand jaar).

Gevolg, mijn excel ziet 1-9-05 als 9 januari door de USA settings, maar de werkelijke datum is dus 1 september.

Ik wil mijn instellingen niet wijzigen, maar ik kan mij niet voorstellen dat het niet op te lossen is. Een convert formule of zo??

help!

vast bedankt

ik lijk het zelf te hebben opgelost. Text to columns en daarin het celformaat aangeven lijkt wel te helpen..

Nee, helaas lukt toch niet :(

Iemand? Dit moet toch iemand wel eens hebben meegemaakt?? Ik kan mij niet voorstellen dat het onmogelijk is om met Amerikaanse instellingen toch een europees datumformaat te kunnen gebruiken...

vast bedankt!

In kolom S zie je de datums. De gele cel is de huidige datum. Daaronder in kolom Z wil ik per datum uitrekenen hoeveel dagen verschil er zit tussen vandaag en de datum daar genoemd.

Echter mijn PC staat ingesteld op datumnotatie Maand-Dag-Jaar en deze datumvelden download ik van een europese website en zijn dus opgebouwd als Dag-Maand-Jaar.

Als ik bijvoorbeeld in cel S3 handmatig neerzet 8-22-2005 ipv 22-8-2005 dan verandert Z3 in 56 dagen. Nu geeft ie een foutmelding omdat hij het niet kan lezen..

Bijlagen

Ga rustig zo door, is best leuk om te volgen.
Doet mij een beetje denken aan een rijm van John O'Mill:

Het liefst is mij zo'n twistgesprek
als ik en ik vaak voeren
daar ik direk, die grote bek
zo mieters weet te snoeren.

Alle gekheid op een stokje, ik zal morgenochtend proberen met je mee te denken.

ik help jou mij te helpen...zoiets was het denk ik :)

of ik begin toch schizofreen te worden, zou ook kunnen :p

Schizofreen? Neen, denk ik nog niet.

Francis,
Ik heb de gele cel het USA formaat gegeven (celeigenschappen/datum/locatie op USA) idem de cel S3. In de gele cel heb ik nu 10/18/05.
Als ik nu in R3 een datum op Europees formaat heb staan (25/08/05) en ik copy deze naar S3 (waarden plakken!) dan komt er in S3 keurig 08/28/05 te staan en is het resultaat van je formule in Z3: 54.
Hiermee opgelost?

nee helaas... en als ik het omdraai werkt het ook niet. Ik zet bijvoorbeeld de cel op Nederlands, maar als ik dan intyp 28-8 dan ziet ie het niet als datum. Als ik echter intyp 8-28 dan ziet ie het wel als datum en zet ie in de cel zelf 28-8 terwijl je in de formule bar toch werkelijk 8-28 hebt staan...

er worden geen bijlagen bijgevoegd lijkt wel?? aan jouw tekst te zien had jij er ook een bijgevoegd en die heb ik ook niet gezien. Ik nu ook een nieuwe en die zie ik ook niet...

als ik jouw bijlage open ziet het er goed uit, maar bij mij werkt het niet. Nu pak ik die bijlage, gebruik ik format painter en zet cel S4 in hetzelfde formaat als cel S3. De formule uit z3 trek ik verder door naar beneden..

In Z4 komt dus geen uitkomst maar een foutmelding#value. Dit omdat ondanks dat ik het formaat van de cel wijzig excel het blijkbaar nog stedes niet als een datumveld ziet.

Immers, nadat ik het formaat van de cel heb gewijzigd staat er nog altijd 24-8 ipv 8-24. Vul ik handmatig 8-24 in werkt het wel...

Het lijkt wel of de datums een standaard europees formaat meekrijgen vanuit de internetsite download die ik niet kan wijzigen in excel... wellicht door mijn amerikaanse instellingen...

ik snap het in ieder geval niet meer....(of nog steeds niet :o )

Ik denk dat het komt omdat het datumgegeven dat jij van internet haalt een 'tekst' is en geen datumwaarde.
Zet nu die 'tekst' in een andere cel en copy die als 'waarde' naar de cel S3 (in mijn bestand).
What happens then?

dan wordt het een foutmelding...

Wat ik dus ook heb geprobeerd is om het bestand van de internesite als text doc te downloaden, dan importeren in excel met text to columns en daarin kan je dus de kolom wel een formaat geven. Dat heb ik ook gedaan, maar helpt ook niet.

Probeer wat ik in mijn laatste bericht heb omschreven eens toe te passen op mijn bestand.

Sorry Francis, dan weet ik het op dit moment ook niet. Bij mij werkt het.
Mocht ik nog een 'lumineus' idee krijgen dan zal ik het je laten weten.

ok bedankt, dan hoop ik nog op iemand anders. Ik ga ervan uit dat jouw pc ingesteld staat op Nederland en die van mij op USA. Ik zal eens proberen om mijn PC op Nederlands te zetten, kijken of dat het oplost, maar ik wil hem gewoon op Amerikaans laten staan eigenlijk.

Als dat het probleme is kan ik mij niet voorstellen dat mijnheer Gates daar niet aan heeft gedacht dat dergelijke datums door elkaar heen gebruikt worden..

ciao!

pc op Nederlandse instellingen gezet via config landinstellingen en dan werkt het inderdaad wel!

Maar nog niet opgelost dus, want ik wil mijn pc op Amerikaanse instellingen hebben!

ciao

Hoi Francis,

Is het mogelijk om de download in een tekstbestand te zetten, en dan via "Data - Externe gegevens ophalen - Tekstbestand importeren" de gegevens te importeren? Je kunt dan voor het veld 'datum' aangeven of het DMJ of MDJ dient te zijn.

Succes,

Richard

Geplaatst door Francis Begbie
dan wordt het een foutmelding...

Wat ik dus ook heb geprobeerd is om het bestand van de internesite als text doc te downloaden, dan importeren in excel met text to columns en daarin kan je dus de kolom wel een formaat geven. Dat heb ik ook gedaan, maar helpt ook niet.

hoi Richard,

zie mijn eerdere opmerking.. lukt dus niet :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan