db opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulcoa

Verenigingslid
Lid geworden
30 jan 2001
wie wil mij helpen om een database op te zetten voor een vervoersbedrijf, ik ben wel een super leek,

ik had gedacht:
tabel personeelsgegevens, ritgegevens, brandstofgegevens, wagenpark gegevenens, uur registratie en verwerking, reparatie en onderhoud.

Geef maar eerst even aan welke kolommen je allemaal in deze tabellen wilt gaan hebben? Dan kunnen mensen hiermee misschien aan de slag (waaronder ik waarschijnlijk, ben nog niet expert erin of zo, maar leer wel al veel):cool:

db

wagenpark geg / beheer
Kenteken, merk voertuig type, aankoop datum , km aankoop, km verkoop, aankoopprijs, verkoopprijs datum apk, bijzonderheden.

Personeels geg:
naam, voornaam , adres, postcode, woonplaats, telefoon geb datum, geb plaats, sofinummer, datum in dienst, datum uit dienst, chauffeurspas, bijzonderheden

Rit geg
wagen nr, datum, rapport nr, diensttijd op.....
( maandag.. etc ) van...... tot
naam bestuurder.
rit nr, aanvang rit, van, naar, einde rit, belast, totaal, kontant, rekening, bijzonderheden, woonwerk, km begin, km einde

brandstof geg
naamtankstation, datum, aantal ltr, betaald bedrag, klein onderhoud. bijzonderheden.

Uren registratie
week nr, periode, bestuurder, nr chauffeurspas, werkboek nr, blad nr, kenteken,
aanvang, werktijd, pauze, rust., bijzonderheden

ik hoop dat je hier wat aan hebt, al vast bedankt,

Ik zal wat proberen in elkaar te flantsen. Dubbele gegevens die ik hier in heb zien staan, die dus in verschillende tabellen voorkomen, zullen denk ik gelinkt gaan worden, scheelt wat typwerk waarschijnlijk.
Het zal iets van weekend worden.

db

ik heb de tabellen al gemaakt volgens de voorgaande info, en wat je zegt er zijn dubbele gegevens, en ik heb het grootste probleem om de relaties te leggen, maar dit houdt natuurlijk ook weer verband met welke gegevens je wil bewerken dacht ik zo, ik verneem graag jullie adviezen en commentaar
mijn eerste gedachte is om zo min mogelijk gegevens dubble in te voeren en ze op de juiste plaats te krijgen dat z bruikbaar zijn voor de volgende stap

Laatst bewerkt:
Het is gemakkelijker om geen dubbele gegevens te hebben, maar deze gewoon dmv een query de gegevens erin te plaatsen. Heb nu 5 tabellen snel gemaakt. Voor de invoer lijkt het me makkelijker als je zegt uit hoeveel getallen bepaalde nummers bestaan. Dan kan ik dat iets gebruiksvriendelijker maken.
En hoe je de datums ingevoerd wilt hebben (15-09-2004 of 15-09-04 of 15 sep 04 etc)

stuur het eens door wat je al hebt als je wil ... je komt hier een mailadres tegen . kan ik eens kijken wat je hebt..

Wat ik al heb of wat mulcoa al heeft?
Wanneer je mij bedoelt, ik moet nog b-tje prutsen in de tabellen, komt ie aan het eind van de dag hoop ik hier geplaatst

db

goedemiddag
Ik heb het een en ander op papier gezet

tabel brandstof
naamtankstation = gebruikelijk= esso enz meer niet
liters is denk ik met 4 pos nummeriek voldoende.

pers geg ( NAW )
naam en adres weet ik niet maar gebruikelijke lengte's
sofinummer = nummeriek 10 pos

rit geg:
rit nr= 1 t/m 35 nummeriek
wagen nr 2 pos nummeriek
diensttijd op = zondag, maandag enz = tekst
van ( aanvang ) negen uur , tien uur , enz geschreven tekst
tot ( einde ) = idem

aanvang rit= 6:15 uur b.v. (datum/tijd )

van1 = adres, is variabel maar tekst
naar = adres is variabel maar tekst

einde rit= 7:25 (datum / tijd )

belast=gereden km ( nummeriek 3 of 4 pos)
totaal= gereden km ( nummeriek 3 of 4 pos )

kontant = euro
rekening + euro

week nr = 2 pos voldoende
periode = 06-02-04 / 10-03-04 b.v.
bestuurder = naam
nr- chauffeurs pas 123456-1
werkboek nr B-123456

blad nr = 2 pos voldoende ( weken van het jaar )

werktijd = ( datum tijd ) aantal gewerkte uren

pauze = genoten pauze

aanvang diensttijd ( tijd )

einde diensttijd ( tijd )

rust genoten rust: in blokken van 0.15 min

Dit had ik zo'n beetje in gedachten er zullen wel wijzigingen in aangebracht worden , maar dit is het uitgangspunt

Ik hoor graag van jullie

jan

ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Sry mulcoa, dat geldt ook voor mij, heb lange dagen en kom weinig toe aan andere dingen behalve school. Ik hoop binnenkort weer iets meer tijd te hebben. Ben al wel bezig geweest:

Wat is voor jou gemakkelijker om in te voeren. Er moeten wel wat relaties gelegd worden. Mij leek het wel handig om de chaufferspas als relatielink te gebruiken.
Dan kun je bijv. intypen bij brandstof chaufferspas + de gehele tabel van de brandstof en kun je later precies terugzien wie waar wat heeft getankt.
Je kunt dan het beste een uitdraai maken van de naam + chaufferspas en die naast je pc te leggen (als het er maar geen 1000 zijn natuurlijk) om zo het pasnummer in te voeren bij alles. Op naam kan natuurlijk ook, maar is iets moeilijker is access. Ik neem aan dat ieder persoon een ander chauffeurpasnummer heeft en dat niet 2 personen 1 hetzelfde nummer hebben. Dan wordt het ook weer wat ingewikkelder.

db

goedemorgen

Ik denk dat dat een goed plan is, ik wist zelf dat er relaties gelegd moeten worden maar dat is net wat ik niet voor elkaar krijg, niet alleen de brandstof maar ook bv, de gegevens van de rittenlijsten, want de chauffeurs pas is een uniek nummer, en het zijn er geen duizend, ik ben pas begonnen met mijn activiteiten, en ik dacht dat het goed was om vanaf het begiin een db bij te houden,

Is het ook mogelijk om zeg maar eerst de tabellen zo ver te maken dat je de gegevens vast in kan voeren, en dan later de bewerkingen in de database "plant"

in elk geval bedankt zover voor de moeite.

Ik denk dat ik dit weekend wel wat meer tijd heb om even te kijken naar je database. Ik zal dan de tabellen plaatsen, zodat jij er gegevens in kunt plaatsen. Ik zal dan ook enkele queries erbij doen zodat je kunt zien hoe m'n gelegde relaties een b-tje tot stand zijn gekomen.

db

goedemorgen

Ja, dat lijkt mij een goed plan, doe maar rustig aan, ik heb niet over dreven veel haast, er zal toch wel het een en ander aan geknutseld moeten worden denk ik

alvast bedankt

jan

Tot nu toe heb ik dit gebouwd. Ik hoop nog wat meer tijd te creeren

Laatst bewerkt:
hallo jaspur,
wat is dat voor een formaat van bestand , als ik het download krijg ik een onbekend formaat wat mijn zip niet kan uitpakken of herkennen.
groetjes rob:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan