Db software

Status
Niet open voor verdere reacties.

bob4512

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Berichten
132
Hallo,

Ik zoek een (gratis) programma waarmee ik het db niveau van mijn audio uitgang van mijn computer kan lezen.
Dus het moet niks met de box te maken hebben. Ik wil echt alleen weten hoeveel db mijn audio uitgang heeft.

Ik heb al verschillende software's bekeken maar dat waren allemaal db meters met de microfoon.
Hier heb ik dus niks aan. Weet ook niet hoe ik dit in Google moet ''verwoorden'' ;-)

M.v.Gr.,
bob4512
 
Snap je vraag niet helemaal Bob.
Je uitgang zal maximaal 0dB geven.
Wat wil je precies (en eigenlijk ook waarom) meten?
 
En wat moet ie dán meten, Watts?

De hoeveelheid geluid wat je pc afgeeft is afhankelijk van het ingangssignaal, dus een zachte MP3 (89 dB) geeft minder herrie dan een 96 dB MP3 ..
 
Ik ken geen audio signaal meters welke signaal in 89dB o.i.d. aangeven whittey (of bedoel je iets van die mp3gain instellingen en zo?).

Om de SPL (geluidsdruk) welke je speakers produceren te meten zal je hardware moeten hebben.
Een audio uitgang signaal (niet speaker uitgang) zal gemeten worden in dBV of dBu met 0 als maximum (en een beetje overhead van zeg maar 4 dBu) omdat in spanningen uitdrukken een minder logisch schaal zou geven.

Een versterkt uitgang (voor speakers) word uitgedrukt in watt t.o.v. de impedantie. (Bijvoorbeeld 50W, 8 ohm)
Afhankelijk van de prestaties van de speaker zal dit worden omgezet in een bepaald geluidsdruk dB (SPL). (Bijvoorbeeld 89dB/1W/1mtr)
 
Laatst bewerkt:
of bedoel je iets van die mp3gain instellingen en zo Yup ..
 
Ik wil graag meten hoeveel db mijn speakers geven. Dit kan alleen niet via de mic, want ik heb nogal wat geluid (anders dan de muziek) op mijn kamer.
 
of bedoel je iets van die mp3gain instellingen en zo Yup ..
Was ik serieus nieuwsgierig naar. :confused: (Zijn wel meer dingen die ik niet ken.)

@bob4512, hoeveel db je speakers afgeven (SPL) is niet op de uitgang van de computer te meten maar alleen in de ruimte waar de speaker staan.
Zoek maar eens op SPL meter. (Overigens zullen de geluiden, anders dan de muziek, weinig invloed hebben op de meting of deze zouden luider moeten zijn dan wat je speakers produceren.)
 
Ik bedoel dit eigenlijk ook in combinatie met mijn koptelefoon.
Wil graag weten op welke momenten hij hoeveel db afgeeft.
 
Je wil dus eigenlijk weten of deze het geluid een beetje binnen houdt? (Een "gesloten" type zal dit beter doen dan "open")
Tja, ook dat kun je alleen met een SPL meter meten. (En dan dus in een stille ruimte)
Er zijn ook wel spl apps voor mobieltjes te vinden (decibel meters) al zijn die verre van nauwkeurig.
 
Als het ware moet ik er een soort vu meter tegen houden (virtueel) om te kijken wat ze produceren
 
Ik snap (denk ik) wat je wilt maar dat is onmogelijk.
Om het geluid te meten zal er iets (microfoon) moeten zijn wat de trillingen (geluid) opvangt.
En dit vervolgens in een waarde (dB SPL) weergeeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan