De grote upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxieboy34

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Hoi iedereen,

Heb 1,5 jaar geleden een PC bij Dell gekocht (had ik nooit moeten doen):

AMD X2 5000+
2GB 667 DDR2 RAM
NVIDIA 7300LE! (wat 'n bout ding)
250GB Seagate HD
DVD en CD brander
13 in 1 Cardreader

Ik heb er een maand geleden een 500Watt voeding en een ATI HD4850 ingezet.
Gamen gaat nu al veel beter, maar de processor is de bottleneck. Het moederbord van de Dell PC ondersteund natuurlijk geen Quad Core en een nieuw moederbord in die prutkast is ook onmogelijk, dus ga ik een nieuwe PC bouwen. Mijn budget is 300 euro. Ik gebruik de voeding, de videokaart (duh), de brander, de cardreader (als het gaat, weet ik niet), de Harddisk en de 2GB ram uit de oude PC. Ik wil deze onderdelen kopen:

Coolermaster Elite 331 of 332 (heb nog niet kunnen kiezen)
MSI P31 Neo2-FR
Intel Quad Core Q6600
Kingston 2GB 667 DDR2 RAM
Artic Alphine 7 Processor Koeler.
Bij Azerty kom ik uit op 283 euro met de Elite 332 kast (met verzendkosten) en op 276,36 euro met de Elite 331 Kast (met verzendkosten). Nu heb ik een paar vragen:

Is er iets beters te krijgen voor het geld?
Is Azerty een goede site of is er nog een betere (of goedkopere) site om te bestellen?
Is het een goed moederbord? (ik heb geen verstand van moederborden. De ASUS P5B is ook goedkoop, maar daar heb ik veel slechte dingen over gehoord )

Zo, dit is het dan. Ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben,

Max ;)

EDIT: Ik heb ook nog 2 80mm casefans liggen. Beide kunne worden aangesloten met 4 pins molex of gewoon 3 pins. In de kast it ook al één 120 mm fan, dus extra koeling is niet nodig denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik zou geen P31 kiezen, ga dan eerder voor de P35 of de nieuwe P45 serie, dan zou je de P43 kunnen kiezen die iets goedkoper is. En ga voor een snelle dualcore i.p.v. een quadcore, heb je veel meer aan, omdat zowat geen enkel spel 4 cores ondersteund.

samenstelling bij azerty.nl

cooler master centurion 5 - €44,40

intel core 2 duo e8400 - €141,22

artic freezer 7 pro - €15,43

asus p5ql pro (p43) - €76,47

totaal - €305,85

Ik zou persoonlijk eerder voor de GigaByte GA-EP43-S3L gaan, die is 3 euro duurder, maar Gigabyte is minder kieskeurig betreft het geheugen, waardoor je een grotere kans heb dat het geheugen van je oude PC werkt. Verder gebruikt Gigabyte duurzamere onderdelen, waardoor je moederbord langer meegaat. Maar die Asus is zeker ook niet slecht.

die gigabyte is idd ook geen slechte keuze, niet erg veel verschil tussen de asus en gigabyte

Hmm...Gek.

Ik heb altijd gedacht dat Quad Core beter was voor gamen. Maar na lang zoeken heb ik gelezen dat nog bijna geen gebruik wordt gemaakt van quad core in de meeste games. En in benchmarks van crysis is het verschil ook minimaal...Dus waarchijnlijk heb je gelijk. Ik ga voor de E8400. Dan upgrade ik over 1 of 2 jaar wel naar een quad core als de goed quad cores goedkoper zijn, of een octo core (:P) als die tegen die tijd uit is. Ik ga even mn kooplijstje aanpassen...

een quadcore is wel degelijk beter in games als crysis, mits je een q9xxx quadcore hebt. niet de q6xxx quadcore die al erg verouderd is

Ik heb eens op een paar sites een nieuw lijstje samengesteld, en nu kwam ik bij cool-prices.nl het goedkoopste uit. Is deze site betrouwbaar?
Hier is het lijstje:

Asus P5QL-PRO € 71,50
Intel Core 2 Duo E8400 Boxed € 139,95
Cooler Master Centurion 5 € 43,95
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit € 27,50
Arctic Cooling Alpine 7 Pro € 9,95

Totaal exl. verzendkosten: €292,85
Totaal incl. verzendkosten: €301,80

Ziet dit er al beter uit?

EDIT: Ik kan nog 15 euro besparen door de Coolermaster Elite 331 te kiezen, maar die is nu niet op voorraad... :(

Laatst bewerkt:
De Freezer Pro ziet er inderdaad wat beter uit ja... en cool-prices is ook oké lijkt me :P

Maar ik kan toch een Quad Core Q9xxx kopen over een jaar? Dan zijn er vast weer nieuwe processors uit, maar de Q9xxx reeks is dan lekker goedkoop, en die kan wel nog op dit moederbord :)

Laatst bewerkt:
Volgend jaar kan je beter een nieuwe Core 2 processor kopen. Volgende maand komt Intel Core i7 uit en veel mensen gaan dan upgraden e.d., dus zullen de prijzen van zowel tweedehands als nieuw omlaag gaan.

ja dat kan maar dan is die q9xxx al een tijdje eol (ze hebben dan ook niet meer die uber performance tegenover de andere cpu's als je begrijpt wat ik bedoel) dit komt door de nieuwe core i7 cpu's

Dan blijf ik denk ik nog een tijdje bij de E8400 (2 jaar ofzo) en dan koop ik dan wel een nieuw mobo voor die core i7 reeks. Ik ga in ieder geval niet wachten tot het eind van dit jaar, want die nieuwe processoren lijken me redelijk onbetaalbaar. Bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Klopt:
2007092109_tinhte_intel_ticktock.jpg

Dan komt de 32nm versie van de Core i7 uit, de Westmere. De Core i7 die volgende maand komt is de Nehalem. Dus je kan niet oneindig blijven upgraden.:D

Dan blijf ik denk ik nog een tijdje bij de E8400 (2 jaar ofzo) en dan koop ik dan wel een nieuw mobo voor die core i7 reeks. Ik ga in ieder geval niet wachten tot het eind van dit jaar, want die nieuwe processoren lijken me redelijk onbetaalbaar. Bedankt voor jullie hulp!
Het klopt dat die 1e processers onbetaalbaar zijn (voor de normale gebruikers dan: is alleen leuk voor early adapters met (te)veel geld).
Alleen moet je als je overstapt naar het nieuwe socket ook weer nieuw geheugen hebben (DDR3 ipv DDR2). Maar goed... dit ter info.

Oftewel: gewoon niet moeilijk doen, ik koop gewoon de E8400, en over 'n jaar kijken we wel verder :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan