Decimalen in MS Excel file na exporteren MS Access query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mamijo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2015
Ik gebruik een macro om het resultaat van een (crosstab-)query uit te sturen als .xls of .xlsx file. Hoewel in de query is aangegeven dat ik geen decimalen wil hebben (en ik dus ook geen decimalen krijg als ik de query open) wordt er bij het omzetten naar Excel blijkbaar iets aan dit format gewijzigd, waardoor zowel via EMailDatabaseObject als via ExportWithFormatting bij alle waardes 2 decimalen achter de komma staan in de Excel file.
Hoe is dit aan te passen?

________
EmailDatabaseObject
Object Type Query
Object Name qMijnQuery
Output Format Excel Workbook (*.xlsx)
To ontvanger@bedrijf
Cc
Bcc
Subject Nieuwe file
Message Text Bijgevoegd nieuwe file
Edit Message No
Template File
________
Reden dat ik geen decimalen wil: Er wordt gewerkt met vrij grote getallen (gewichten), die op z’n nauwkeurigst zijn afgerond op 10 (kg). Daar voegen decimalen niets toe en zijn eerder storend.

(Ik gebruik Office 2010)

Mamijo,

De opmaak van de crosstab query is niet van toepassing op de onderliggende data.
Als je wil dat de decimalen niet zichtbaar zijn dan zul je dit in de query zelf moeten aangeven
bij het opvragen van de data.
(AfgerondGewicht:Round(Gewicht,0)) of iets dergelijks.

Veel succes.

Dank voor de snelle reactie.

Mijn input data heeft geen decimalen, ik heb in mijn eerste filter query middels Round aangegeven dat ik geen decimalen wil, en in mijn uiteindelijke crosstab query wederom middels Round aangegegeven dat ik geen decimalen wil. Het resultaat in Access is (ook zonder dit soort extra stappen) een overzicht zonder decimalen.

Het probleem doet zich pas voor in de Excel file die gegenereerd wordt als ik de data exporteer middels EmailDatabaseObject of ExportWithFormatting.

Maak eens een voorbeeldje, dat test wat makkelijker.

Heb het probleem op andere wijze aangepakt. Eindgebruiker wilde graag komma als duizend-separator; daarom had ik de waarde format Standard gegeven. Ondanks dat ik in Access gewenste format en zonder decimalen resultaat zie wordt het bij omzetten naar Excel toch met decimalen weergegeven. Op dit moment de format weer uitgezet en nu komt alles zonder problemen (lees: zonder decimalen) door in Excel, maar dus zonder de komma als duizend-separator.

Data uitwisseling tussen Office onderdelen kijkt alleen naar de onderliggende data en gebruikt daarbij de Amerikaanse notatie. Zodra je een afwijkende kommanotatie gebruikt krijg je dus dit soort problemen. De oplossing is dan simpel: regel de opmaak in het ontvangende programma, en niet in het verzendende. Dus in dit geval regel je de opmaak in Excel, en niet in Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan