Delen van database op netwerk werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

AmpSweep

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2013
Berichten
7
Beste techneuten,

Sinds kort heb ik problemen met het delen van access databases over ons netwerk. Hieronder eerst de technische info:

Access 2003 (11.8321.8341) SP3
Database gesplitst in back- en frontend
Modus voor openen staat op alle systemen standaard op "Gedeeld"

De situatie is als volgt:
Wij hebben binnen ons bedrijf een database werkende waar een aantal afdelingen gebruik van maken. Elke afdeling heeft een eigen frontend en die communiceren allemaal met dezelfde backend. Deze bestanden staan allen op ons netwerk en de netwerk locatie heeft men een schijfletter (S:\) gegeven. In de praktijk ziet dit er als volgt uit S:\databasemap\frontend\frontend.mdb en S:\S:\databasemap\backend\backend.mdb of mde.

De situatie hierboven heeft altijd als een zonnetje gewerkt tot het moment dat wij enkele weken geleden een "nieuw" netwerk hebben gekregen. Nu weet ik inmiddels tamelijk wat van access, maar netwerkgebeuren zegt mij helemaal niets.
Sinds deze omschakeling kan nog slechts één medewerker tegelijk met deze database werken, terwijl wij voor deze tijd makkelijk met meerdere personen tegelijk konden werken.

Er is niets aan de database veranderd, en als testje heb ik een geheel nieuw database-je gemaakt, maar ook hier hetzelfde probleem. Helaas heeft dit topic bij onze IT-club geen prioriteit, dus probeer ik het via deze weg maar eens.

Na wat heen-en-weer gezoek ben ik op de volgende rariteit gestuit:

Wanneer ik de database open door op het bestand te klikken, doet het probleem zich voor dat slechts één gebruiker tegelijk kan werken. Wanneer ik echter Access open en dan via "Bestand" >> "Openen" de databse open kan ik opeens wel met meerderen tegelijk werken.

Ik heb geen flauw benul waar dit aan kan liggen. Is dit een acces probleem of moeten we dit over het netwerk gaan zoeken?

Alvast mijn en mijn collega's dank voor het puzzelen.


Groet,

Theo
 
Het ligt niet aan Access, want in de oude situatie werkte het als een zonnetje, zoals je zelf al aangaf. De problemen kwamen met de migratie naar een nieuw netwerk. Ergo: de problemen liggen bij dat netwerk. Kijk eens of de rechten op de mappen nog wel hetzelfde zijn; misschien zijn die veranderd.
 
Slordigheidje van mijn kant:
Rechtenkwestie is bekeken maar iedereen heeft toegang tot de betreffende locatie's.

Wat is jou advies? Deze vraag eens neerleggen in het deel van van dit forum over netwerken?
 
Zou je eens kunnen proberen. Als er verder in Access niks is veranderd, dan zie ik zo snel ook niet waarom het aan Access zou kunnen liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan