detecting ide drives

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Ik heb net een systeem in elkaar gezet. Nieuw moederboard (MSI K7T266 Pro2) met nieuwe processor. Om de boel te testen heb ik nu eerst mijn oude harddsisk aangesloten. Die staat vol met data en Win Me. Als dat allemaal werkt ga ik 2 nieuwe 80 gb schijven aansluiten.

1. Maar nu krijg ik met de oude schijf tijdens de opstart de mededeling " scanning IDE drives.......", met een keuze menu om naar de BIOS te gaan of door te starten naar windows. Dat laatste werkt goed.

2. Ook krijg ik de de mededeling No Aray is defined, maar ik werk niet met RAID.

Enig idee?

M'n vermoeden betreffende punt 2 is dat je in het BIOS de instelling moet wijzigen t.a.v. ata/raid keuze. Zet 'm op ATA.
Heb je misschien de Harddisk in een ata connector gedaan die (puur en alleen) voor RAID bedoeld is?

bingo!

Bios instelling stond inderdaad nog op RAID. Disabled en het start in ene keer door.

Nu nog uitzoeken waarom mijn diskettestation totaal niet reageert.

Als ik straks de nieuwe schijven in Raid wil zetten, moet ik de beide connectors dus niet in IDE 1 en IDE 2 zetten in mobo, maar in IDE 3 en IDE 4 (RAID)?

Ron

Klopt, zet beide schijven dan op één kabel en sluit 'm dan aan op de IDE3 poort.

Bedankt Steve,

Als ik die twee schijven op 1 kabel in RAID op IDE 3 zet dan heb ik 2 maal 80 gb = 160 gb schijfruimte.
Dat moet wel gepartioneerd worden. Kan dat met XP, of moet het vóór de installatie van XP gedaan worden, met fdisk?

Ik heb nl geen specifiek programma om te partioneren.

De tweede vraag luidt of ik beide schijven dan in master moet zetten of één in master en de ander in slave.

Master & slave.

Ik heb 2 WD 80 GB 8 MB cache's in RAID-0, beetje zelfde situatie dus.. Ik heb 'm gepartitioneerd met Fdisk, vóór de installatie van Windows. Hoogwaarschijnlijk zal je trouwens drivers voor je RAID-controller nodig hebben, anders zal je Windows niet kunnen installeren.

bedankt, ik vraag me alleen nu opeens wel even af wat het nut van Raid 0 is, als daarna de schijven die virtueel 1 schijf zijn geworden, vervolgens weer gepartioneerd worden

drivers heb ik, op diskette

Wat het nut is? Snelheid uiteraard! In RAID-0 heb je in theorie de dubbele lees- en schrijfsnelheid.

Ik heb nog een derde schijf van slechts 8 gb, maar wel vol met relevante data. Kan ik die harde schijf als derde schijf op het systeem plaatsen, zodat ik die gevens naar mijn nieuwe harddisk kan verplaatsen.
Daarna kan die 8 gb eruit gehaald worden.

Als dat kan moet ik em dan als slave op IDE 4 plaatsen met een eigen kabel?

(moet ik dus wel eerst de voeding vd PC aan de praat krijgen... zie andere topic)

Geplaatst door Steve
Wat het nut is? Snelheid uiteraard! In RAID-0 heb je in theorie de dubbele lees- en schrijfsnelheid.
En dubbele detectie dus opstarttijd. Maar da's effe wennen, is mijn ervaring. Vooral de inlaadtijd van mijn toepassingen (games!) wordt xtreem verkort. Wat is computeren toch leuk
user.gif

Die 8 GB-schijf kan je op de gewone IDE-poorten zetten.

Okee, heb ik het goed als ik het als volgt doe:
Harde schijf 1 80 gb gaat met een kabel als zijnde de master op Raid 3, en op diezelfde kabel hangt eveneens harde schijf nummer 2 van 80gb als slave ook op Raid 3.

Harde schijf 3 van 8 gb hangt op een eigen kabel op IDE 1 en is ingesteld als slave.
(zodra ik de gegevens van die schijf gfekopieerd heb naar de 80 gb, haal ik die 3e schijf eruit)

De cdbrander is ingesteld op master en hangt samen met de cdromspeler die ingesteld is al slave op één kabel op IDE 2.

Heb ik het zo goed?

Ron

Als die 8 GB HDD alleen op de kabel zit, moet ie master zijn. Ik zou trouwens CD en CDRW op een aparte kabel zetten, is beter als je rechtstreeks kopieert.

Cdbrander én cdromspeler elk op een aparte kabel. Volgens mij heb ik daar te weinig IDE poorten voor op mijn moederbord:
IDE1 > Harddisk master 8gb
IDE2 > vrij en dus beschikbaar voor de cdspeler en brander (maste/slave)
IDE3 = Raid > 2 Harddisks master en slaven elk 80 gb
IDE4 = Raid > niet geschikt voor cdrom

Dus volgens mij moeten de beide cdroms op één kabel op IDE2.

Of kan je 1 cdrom speler als slave verbinden met de 8 gb harddisk op IDE1 en de brander op een aparte kabel als master op IDE2.

We gaan nu wel erg gedetailleerd...

Uiteraard achteraf op een andere poort, als je die 8 GB gekopieerd hebt.

ik kan voorlopig weer even verder
bedankt...

(misschien meld ik me weer)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan