• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dienstjaren berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

luitgapj

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2012
Hallo,

Ik wil graag het aantal dienstjaren berekenen dat een werknemer in dient is aan de hand van een begindatum en einddatum.

in dienst 01-01-2000 uit dienst 31-12-2010

Met de deze formule : =CONCATENATE(YEAR(B3)-YEAR(A3);" jaar ";MONTH(B3)-MONTH(A3);" maand(en) en ";DAY(B3)-DAY(A3);" dag(en)")

Krijg ik als output : 10 jaar 11 maand(en) en 30 dag(en)

Zolang het aantal maanden van "uit dienst" groter is dan het aantal maanden "in dienst" heb ik geen enkel probleem.

Wanneer het aantal maanden van "uit dienst" kleiner is dan het aantal maanden "in dienst" heb ik het probleem dat er bij maanden een negatief getal komt te staan.

in dienst 01-12-2000 uit dienst 01-02-2001 output = 1 jaar -10 maand(en) en 30 dag(en)

De uitkomst is wel dat er 1 jaar - 10 maanden = 2 maanden een dienstverband is geweest, maar ik zou in dit geval graag 0 jaar 2 maanden als uitkomst krijgen.

Ingewikkeld, maar weet iemand raad ?

Kijk eens of je hier mee verder komt:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"y")&" jaar"&REST(DATUMVERSCHIL(A1;B1;"m");12)&" maanden"
A1 is in dienst, B1 is uit dienst

Code:
=DATEDIF(A1;B1;"y")&" jaar "&DATEDIF(A1;B1;"ym")&" maand(en) "&DATEDIF(A1;B1;"md")&" dag(en)"

Met in A1 In dienst, B1 uit dienst.

Ad,

Ik heb je formule geknipt en geplakt en krijg onderstaande uitkomst :

01-01-00 - 01-06-00 0 jaar 0 maand(en) 0 dag(en)

Of ik doe het verkeerd, of het werkt niet (bij mij) 1

Ad,

Werkt als een trein ! ! !

Heel erg bedankt, ben hier werkelijk enorm mee geholpen ! ! !

Je zegt nu wel dat het als een trein werkt, maar heb je in mijn bestandje gezien dat hij ook verkeerde uitslagen kan geven.

Popipipo,

Zit inderdaad een aardigheidje in, maar ben het met de datums welke ik tot nu toe in heb moeten vullen nog niet tegengekomen.
Voor mij is de oplossing van Ad dus gewoon goed !

Toch moet ik me aansluiten bij Willem, als je als begindatum 15-12-2009 en als eindatum 7-1-2012 ingeeft, kloppen de dagen niet.

Als ik het goed uitgetest hebt gaat de formule in de fout als de einddatum in de maand januari valt van elk schrikkeljaar én de dag van begindatum groter is dan de dag van de einddatum.

Dit gaat mij allemaal een beetje boven mijn petje, maar als een van jullie een oplossing heeft hou ik me uiteraard aanbevolen !

Bij deze toch alvast bedankt !

zijn jullie misschien ook handig in het schrijven van een macro is excel ?

Toch moet ik me aansluiten bij Willem, als je als begindatum 15-12-2009 en als eindatum 7-1-2012 ingeeft, kloppen de dagen niet.

wat klopt er niet?

er komt toch 2 jaar 0 maanden en 23 dagen uit

wanneer gaat het fout
met deze formule? :
Code:
=DATUMVERSCHIL(B1;C1;"y")&" jaar "&DATUMVERSCHIL(B1;C1;"ym")&" maand(en) "&DATUMVERSCHIL(B1;C1;"md")&" dag(en)"
groet sylvester

sylvester,
Zie het plaatje, als ik een .xlsx-je post.....zal het bij jou miss wel goed gaan.:confused:

Bijlagen

• plaatje datumverschiil.jpg
    plaatje datumverschiil.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 126
inderdaat bij mij gaat het wel goed

hoe komt het dat het in het plaatje fout gaat?

heeft dat iets met de versie te maken?

of moet iemand in vba een functie schrijven die het overal doet?

groet sylvester

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien versieverschil 2007 vs 2010? Bij mij in 2010 gaat het goed.

hoi allemaal

ik gebruik 2010
maar kan de functie Datumverschil niet vinden
toch raar dat een exelbestand waar de functie Datumverschil in voorkomt wel werkt

waar kan ik hem eigenlijk vinden in mijn 2010?

groet sylvester

@Thoralf en sylvester-ponte

Ik denk dat hier de oplossing ligt, DATEDIF staat niet in de onderste tabel.
Ook krijg ik de ATP niet geïnstalleerd waarom niet?......is mij een raadsel. Maar dat zoek ik nog wel eens uit, als ik inmiddels al niet met Office 2010 werk:)
http://support.microsoft.com/kb/912719/nl

@luitgapj
zijn jullie misschien ook handig in het schrijven van een macro is excel ?
Ik in ieder geval niet, maar wie weet als er een VBA goeroe voorbij komt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan