• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Diplomatitel per provincie in Excel draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jospatat

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2007
Beste mensen

Ik heb een klein probleempje met een opgave voor school. Een beetje hulp zou welkom zijn.
Hier volgt een beschrijving van het probleem:

Gegeven
: een werkblad met studentengegevens: diplomatitel, postcode, geboortedatum,...

Gevraagd: maak een draaitabel die het aantal diplomatitels weergeeft in functie van de provincie. Provincie is echter geen direct gegeven, maar staat wel in verband met de postcode, en wel volgens deze link (voor de duidelijkheid: het gaat hier om de Belgische postcodes).

Oplossing
: uiteindelijk is het dus de bedoeling om deze postcodes in verband te brengen met de provincie en zo het aantal van elke diplomatitel weer te geven in functie hiervan.
Er is maar 1 vereiste: er MOET gebruik gemaakt worden van een draaitabel. Voor de rest staat het me vrij om eventueel extra dingen te gebruiken.

Voor wie een poging wil ondernemen: ik heb het betreffende werkblad toegevoegd als bijlage. De nodige kolommen zijn dus "DIPSC-OMSCHRIJVING" en "T-SCHOOLPOSTCODE".

Ik zou heel erg waarderen als er een snelle reactie komt (ik heb namelijk een deadline :rolleyes: : 25/11/2007 17h00).

Alvast bedankt!

Bijlagen

Jospatat, We zullen je hier géén pasklare oplossing geven (het is immers JOUW schoolwerk!), maar een duwtje in de goede richting (óók gezien je deadline) kan natuurlijk wel.
Wat je moet doen is een extra kolom maken in je tabel waarin je de postcodes koppelt aan de provincie. Ga in je help van Excel maar 'ns kijken naar de functie VLookup (nl: Vert.zoeken). Als je eenmaal die extra kolom gevuld hebt, is de rest 'appeltje eitje'...

Succes ermee.:thumb:

Groet, Leo

De methode die Ginger voorstelde zou ik ook volgen - nl. gebruik maken van de functie vert.zoeken (VLOOKUP in het engels). Lees de help maar even door hoe die juist werkt, maar hij is vrij simpel hoor. Ook op het forum vind je hierover voldoende info.

Je maakt nu een kolom provincie aan en in die kolom laat je dus de waarden zoeken/berekenen via de vert.zoeken formule. De zoekwaarde is je kolom van de postcode, volgende tabel kan je gebruiken als maxtrixtabel. Dit is de info van wikipedia maar dan omgezet naar een werkbaar formaat.

Code:
[FONT="Courier New"]
Kolom 1    Kolom 2
0	Geen geldige PC - te klein
1000	Brussel Hoofdstedelijk Gewest
1300	Waals Brabant
1500	Vlaams Brabant
2000	Antwerpen
3000	Vlaams Brabant
3500	Limburg
4000	Luik
5000	Namen
6000	Henegouwen
6600	Luxemburg
7000	Henegouwen
8000	West-Vlaanderen
9000	Oost-Vlaanderen
10000	Geen geldige PC - te groot[/FONT]

Om wat foutieve invoer op te sporen heb ik ook een omschrijving toegevoegd voor postcodes groter dan 9999 en tussen 0 en 999.
Vooral die laatste blijkt handig te zijn, want er zijn velden waar geen PC is ingevuld (o.a. Buitenlandse school, examencommissie).

Huiswerk wordt op dit forum niet behandeld. Zie ook hier

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan