diskette werkt niet op 3.11

Status
Niet open voor verdere reacties.

famlam

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Ik heb nog een hele voorraad diskettes liggen, en de enige computer die nog een diskettestation heeft is mijn windows 3.11, MS-DOS 6.20 (toshiba t1910)

Het probleem is dat deze diskettes niet worden herkent door de 3.11. De gegeven foutmelding is
Foutmelding van 3.11 zei:
Kan station a: niet lezen.

Controleer of het station gesloten is en of de diskette geformatteerd en onbeschadigd is.
"Nogmaals" "Annuleren"

Geformatteerd: ja, op een XP, geen effect gehad... Via 3.11 niet te formatteren:
Foutmelding bij formatteren vanuit 3.11 zei:
Bestandsbeheer kan diskette niet formatteren.

Controleer of de diskette in het station is geplaatst en of de diskette niet is schrijfbeveiligd, beschadigd of een verkeerde dichtheidswaarde heeft
"OK"

Diskette onbeschadigd: ja, met 3 diskettes getest, zelfde melding
Diskette niet schrijfbeveiligd: nee, want als ik de diskette schrijfbeveilig, dan geeft hij dezelfde melding als wanneer hij dit niet is
station gesloten: de diskette zit er goed in, dus ja
verkeerde dichtheidswaarde: wat houdt dit in??? dichtheid = massa / volume, maar dat zal wel niet bedoelt worden.

De diskette is een BASF 3.5" 2DD

Weet iemand hoe ik deze diskette(s) WEL werkend kan krijgen???

Zonder diskette's kan ik namelijk geen enkele bestandsuitwisseling krijgen met een andere pc: geen internet, en als enige stations een 'bandjesstation' (hoe heet dit eigenlijk? Heb er i.i.g. geen bandjes voor, dus nutteloos) en een diskettestation. (en een harde schijf, maar die kan ik ook nergens op aansluiten bij andere pc's.)

Hoe heb je ze geformatteerd??

Fat 16, Fat 32, NTSF??

voor die lage windows versie zou ik Fat 16 proberen.

Hoe heb je ze geformatteerd??

Fat 16, Fat 32, NTSF??

voor die lage windows versie zou ik Fat 16 proberen.

Hoe kan ik ze in zo'n formaat formatteren? De enige optie die ik zie staan is "FAT" (dus zonder 16/32)

Klopt, de enige fat-versie die win 3.11 kent. dus probeer deze.

Ik bedoel dat ik hem via Win XP alleen op die manier kan formatteren. Op de 3.11 kon ik hem niet formatteren (zie eerste post).

Hallo

"verkeerde dichtheidswaarde: wat houdt dit in??? dichtheid = massa / volume, maar dat zal wel niet bedoelt worden."

Vermoedelijk probeer je deze op h.d.d. te formateren en dit lukt dus niet.

Probeer eens " format a:/n:9/t:80"

Peter

Er waren toch twee soorten diskettes, DD en HD.
DD stond voor 720 kB en HD voor 1,44 Mb.

Laatst bewerkt:
Hallo

"verkeerde dichtheidswaarde: wat houdt dit in??? dichtheid = massa / volume, maar dat zal wel niet bedoelt worden."

Vermoedelijk probeer je deze op h.d.d. te formateren en dit lukt dus niet.

Probeer eens " format a:/n:9/t:80"

Peter

de reactie van het formatteren:

checking existing disk format...
Formatting 720K

Not Ready
Format terminated
format another (Y/N)?

Oftewel hij breekt het om een of andere reden af. (en ook met /f:720 ipv /n:9/t:80 werkt het niet. En als ik probeer te formatteren met /f:1440 dan geeft hij "parameters not supported by drive.". Deze melding geeft hij bij alle dingen, behalve bij 720kb, maar die doet het ook niet (zie quote)

• Sluit Windows 3.11
  • Typ in MS-DOS in Format A:
  • Type WIN
Als het goed moet het werken!
(als je niet geprobeerd hebt!)

Sorry voor het (weer) herbeginnen in een oud topic...

Ik ben er (eindelijk) achter dat de diskettespeler (ondanks dat hij veel geluid maakt tijdens het lezen) ten aller tijde de waarde 'bevat geen diskette' retourneerd...

Iemand ideeën om dit op te lossen?
(En dan bedoel ik ideeën die iets met instellingen te maken hebben, het zou bijvoorbeeld kunnen dat er ooit eens iemand ergens in een of ander systeembestand iets heeft veranderd waardoor dit komt. Ik weet ook wel dat er grote kans is dat 'slechts' het diskettestation zelf kapot is, maar... alle mogelijke oplossingen zijn welkom.)

Ik weet niet of je nog een oude Apple computer (Apple Macintosh II Classic) met DOS-Mounter hebt?

Ik heb de diskettes daar ingestopt, geformatteerd in DOS-Formaat. en ze deden het op de Windows-computers

Ik weet niet of je nog een oude Apple computer (Apple Macintosh II Classic) met DOS-Mounter hebt?

Ik heb de diskettes daar ingestopt, geformatteerd in DOS-Formaat. en ze deden het op de Windows-computers

Helaas. Ik ken maar 1 persoon in mijn omgeving die appels heeft, en die zijn nog geen half jaar oud. Dus dat is geen A. M. II Classic. (die heeft volgens mij zelfs geen diskettestation). Dus dat is (helaas) geen optie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan