DMS personeelsdossier in Access?

anjaddijkstra

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2020
Goedenavond,

Is hier iemand die al eens een DMS voor personeelszaken in Access heeft gemaakt? Ik loop er tegenaan dat ik verschillende documenten heb voor een nieuw personeelslid waarbij ik gegevens tig keer moet invoeren. Dat is natuurlijk erg foutgevoelig. Te denken valt dan aan: arbeidsovereenkomst, voorblad personeelsdossier, verschillende te tekenen formulieren, addendum voor arbeidsovereenkomst e.d. Heeft iemand een idee? Arbeidsovereenkomsten zijn wel lange lappen tekst, weet niet of dat handig is te maken in Access? Ik heb enige ervaring in Access en met het schrijven van queries, maar dat is wel een beetje weggezakt dus zou heel blij zijn als er iemand is die me een beetje op weg wil helpen.

Anja

Ik denk niet dat er veel HR afdelingen zijn die hun personeelsregistratie in Access doen, en als je je eigen vraag rustig doorleest, snap je zelf ook wel denk ik waarom dat is: Access is hier niet zo geschikt voor. Het is wél geschikt om allerlei data van werknemers in op te slaan, maar het is bepaald niet geschikt voor het doel waarvoor jij het wil gebruiken.

Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik denk dat er veel betere systemen zijn voor dit doel. Grote rapporten, arbeidsovereenkomsten etc. kun je dus wel maken in Access, maar ik raad dat echt niet aan. Hooguit zou ik je aanraden om de tekstdocumenten in Word te maken, en de documenten te genereren vanuit Access, bijvoorbeeld door gegevens samen te voegen.

Overigens heeft Microsoft ooit een hele aardige DSM database als template aangeboden. Helaas is die niet meer te downloaden, maar ik heb 'm nog wel ergens liggen.

Ik denk dat je best een paar web based pakketten kan bekijken. De prijs varieert meestal naargelang het aantal personeelsleden. Veel gebruikte pakketten: AFAS (www.afas.nl) of ATTENTIA.

Terug
Bovenaan Onderaan