DMS personeelsdossier in Access?

anjaddijkstra

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
39
Goedenavond,

Is hier iemand die al eens een DMS voor personeelszaken in Access heeft gemaakt? Ik loop er tegenaan dat ik verschillende documenten heb voor een nieuw personeelslid waarbij ik gegevens tig keer moet invoeren. Dat is natuurlijk erg foutgevoelig. Te denken valt dan aan: arbeidsovereenkomst, voorblad personeelsdossier, verschillende te tekenen formulieren, addendum voor arbeidsovereenkomst e.d. Heeft iemand een idee? Arbeidsovereenkomsten zijn wel lange lappen tekst, weet niet of dat handig is te maken in Access? Ik heb enige ervaring in Access en met het schrijven van queries, maar dat is wel een beetje weggezakt dus zou heel blij zijn als er iemand is die me een beetje op weg wil helpen.

Anja
 
Ik denk niet dat er veel HR afdelingen zijn die hun personeelsregistratie in Access doen, en als je je eigen vraag rustig doorleest, snap je zelf ook wel denk ik waarom dat is: Access is hier niet zo geschikt voor. Het is wél geschikt om allerlei data van werknemers in op te slaan, maar het is bepaald niet geschikt voor het doel waarvoor jij het wil gebruiken.

Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik denk dat er veel betere systemen zijn voor dit doel. Grote rapporten, arbeidsovereenkomsten etc. kun je dus wel maken in Access, maar ik raad dat echt niet aan. Hooguit zou ik je aanraden om de tekstdocumenten in Word te maken, en de documenten te genereren vanuit Access, bijvoorbeeld door gegevens samen te voegen.

Overigens heeft Microsoft ooit een hele aardige DSM database als template aangeboden. Helaas is die niet meer te downloaden, maar ik heb 'm nog wel ergens liggen.
 
Ik denk dat je best een paar web based pakketten kan bekijken. De prijs varieert meestal naargelang het aantal personeelsleden. Veel gebruikte pakketten: AFAS (www.afas.nl) of ATTENTIA.
 
Wij gebruikten in ons WZC jaren een personeelsdossier via Access; voordeel was dat we alles konden maken dat onze directie wilde zien én dat we met één personeelslid op de hoogte waren van ons eigen personeelbestand, FTE equivalent, wie er aanwezig, afwezig, ziek, moederschapsverlof, tijdkrediet, vakantiejobs, wat dat kostte, etc.... Tot ze van de koepel uit alle overlieten aan een sociaal bureau waren we met alles mee en nu zijn daar verschillende mensen mee bezig en weten ze niets meer......
 
Totdat die ene goeroe de tent verlaat.....
 
Belgische sociale bureau's hebben een website waar je (veilig) kan inloggen en de gegevens opvragen waarvoor je toegang hebt. Een kwestie van opleiding in de software. Normaal gezien kan iedereen alle gegevens van zichzelf opvragen. Alleen degene die de vereiste machtiging heeft kan een overzicht van alle werknemers zien. Veel van die gegevens zijn privé en toch wel gevoelig.
 
Bespeur ik hier het ontstaan van een gezellig kout clubje? Of denken jullie dat deze bijdragen (vanaf #4) nuttig zijn voor TS? Ik namelijk niet...
(En ja, dat geldt ook voor deze. Maar ik stop daar dan ook gelijk mee.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan