Dobbelstenenspel in VB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door blue-one
Ik hoor aan het einde van dit weekeinde wel weer iets van je :).:cool:
Natuurlijk Blue-one. Ik ga nog even op Helpmij rondneuzen voor de ontspanning.

Dennis.

Blue-one,

Het spijt mij dat ik toch nog niet aan de slag kan. Ik zit op dit moment namelijk nog met een paar onduidelijkheden voor wat betreft de spelregels. Eerder gebruikte ik de zin 'Te simpel' die ik op de moeilijkheidsgraad v.h. te maken programma doelde en ben daar nog steeds van mening, maar nogmaals ik stuit nu op het probleem dat ik de (volledige) spelregels simpelweg niet ken en dat is juist zo erg belangrijk voor mij om dat programma te kunnen maken.

DEEL 1

Productomschrijving:

“Dobbelen”
Het programma dat je gaat bouwen is een simulatie van een dobbelspel, te vergelijken met Yahtzee. De speler werpt vijf dobbelstenen en haalt daarmee volgens de spelregels zoveel mogelijk punten.
Van bovenstaande gaat het bij mij om de tekst "volgens de spelregels"
Zou je dan voor mij a.u.b. de spelregels hier (heel uitvoerig) willen uitleggen? Dus een uitleg hoe je het algehele spel(dus versie1 en 2) zelf gespeeld zou hebben. Concreter: De spelregels te geven hoe ik het spel moet spelen met het programma dat ik van jou gedownload heb.
(jouw programma is weliswaar nog niet af, maar een uitleg vanuit de interface gezien is meer dan ruimschoots voldoende)

Alvast bedankt.

Groetjes,

Dennis.

Ik schaam me best(wordt misschien wel uitgelachen), dat ik de spelregels nog niet zo goed begrijp. Zelf heb ik nog nooit met dergelijke spellen(dus ook niet Yahtzee) gespeeld.

Hoi Dennis,
ik moet je verklappen dat ik met hetzelfde probleem zit: Yathzee heb ik namelijk ook niet in de kast liggen --> ik speel het nooit, ken het verder ook niet. Dus wat dat uilachen betreft: men mag ook om mij schateren...

Ik weet wel dat je met het klikken een dobbelstenenworp simuleert, en dat de ogen in de vakjes komen, het doel is zoveel mogelijk punten behalen, in drie worpen, als je in de eerste worp twee keer een 6 ( of ander hoog cijfer..) gooit, kan je die "bewaren" door er op te klikken. ( dan wordt de lbl groen )
Na drie keer gooien ( klikken dus op cmd_Maakgetal ) is de ronde afgelopen en worden je punten opgeteld. De behaalde punten worden dan afgebeeld in lblTotaal.

En dan is het spelletje afgelopen... Heb jij meer punten dan de ander, dan win ( zoals zo vaak met spelletjes.. )

De cmd_maakgetal is dus de hand die werpt, de lbls geven de dobbelstenen weer, lblTotaal is het papiertje met de score....

Veel meer spelregels zijn er niet in SV 1, waarbij ik mij meteen afvraag of je het allemaal kan openen. Ik heb de map SV1 gezipt, en daarin staat ook SV2, maar toen ik net alles nog even naliep, zat er geen verschil tussen SV1 en SV2, zoals in de reader staat, moeten er bij SV1 maar een paar lbls staan, plus een voor de totaal score. In SV2 komt er een hele rij bij, aan de linkerkant van het frm. Als SV1 een klein frm is, met een paar lbls aan de bovenkant en eentje in het midden, dan heb ik je de goede gestuurd, als SV1 en SV2 hetzelfde zijn, moet je het even zeggen, dan heb ik namelijk iets verkeerd gesaved en geuploaded.....

Blue-one

****EDIT

Ik heb gekeken, de file online is de verkeerde... Ik heb vandaag nog les gehad en het een en ander aangepast. Enkele onhandigheden ( verkeerde verwijzingen oid ) zijn er als het goed is uit...
Ik kan op school niet zippen...... Ik doe het vanmiddag thuis en zet alles onmiddelijk online.....

:o

Laatst bewerkt:
Geplaatst door blue-one
Hoi Dennis,
ik moet je verklappen dat ik met hetzelfde probleem zit: Yathzee heb ik namelijk ook niet in de kast liggen --> ik speel het nooit, ken het verder ook niet. Dus wat dat uilachen betreft: men mag ook om mij schateren...
Wat ben ik nu opgelucht door jouw geruststellende woorden:(
Geplaatst door blue-one

Ik weet wel dat je met het klikken een dobbelstenenworp simuleert, en dat de ogen in de vakjes komen, het doel is zoveel mogelijk punten behalen, in drie worpen, als je in de eerste worp twee keer een 6 ( of ander hoog cijfer..) gooit, kan je die "bewaren" door er op te klikken. ( dan wordt de lbl groen )
Na drie keer gooien ( klikken dus op cmd_Maakgetal ) is de ronde afgelopen en worden je punten opgeteld. De behaalde punten worden dan afgebeeld in lblTotaal.

En dan is het spelletje afgelopen... Heb jij meer punten dan de ander, dan win ( zoals zo vaak met spelletjes.. )

De cmd_maakgetal is dus de hand die werpt, de lbls geven de dobbelstenen weer, lblTotaal is het papiertje met de score....

Veel meer spelregels zijn er niet in SV 1,
SV1 is geen probleem(de spelregels had ik in het begin al begrepen), maar hoe de spelregels, gecombineerd met SV2, luidt. Op welk moment moet men v.d. 6 extra labels gebruiken(op één der 6 labels te klikken)? Is dit bij elke worp?
Ik zal jouw voorbeeld hierboven even als uitgangspunt nemen:
Bij de eerste worp krijg ik bijvoorbeeld twee keer een 6, ik klik dan op de zes(op de zes v.d. bovenste 5 labels). Ik heb dan alvast 6 punten.
Vervolgens klik ik(nog steeds is dit de eerste worp) op één v.d. 6 labels(uitgebreid tot SV2) waarvan het opschrift een 6 is. Door dit te doen behaal ik 2 maal 6 is 12 punten. De in totaal bij deze eerste worp hehaalde punten(score) wordt het aldus: 12 + 6 = 18.

Ik ga nu verder met de 2e worp ter verduidelijking:

Stel ik gooi 3 maal een 4. Ik klik op 4(op de 4 v.d. 5 bovenste labels). Ik krijg dan 4 punten erbij.
Hierna(nog steeds is dit de 2e worp) klik op één v.d. 6 labels met het opschrift 4. Dit levert mij 3 maal 4 is 12 punten op. Score bij de 2e worp is dus: 4 + 12 = 16

Score bij worp1 en 2 bij elkaar opgeteld is: 18 + 16 = 34

(en zo verder gaan met de laatste(3e) worp)

Is dit correct? Corrigeer mij dan even wanneer dit niet zo is.

Dennis.

Laatst bewerkt:
Nee dit klopt niet,

sorry dat ik even binnen kom vallen maar ik weet het antwoord.

Je gooit, 3,4,5,6,5

Je zet de 2 x 5 vast..
je gooit nogmaals,

5,2,5,1,5

de 3e 5 zet je ook vast, je mag nu nog 1 maal gooien, en hierna gooi je geen extra 5. je hebt dus 3 x 5 = 15 punten. Je klikt op het label naast het woord 5, en hier worden 15 punten weg gezet, totaal score 15 punten.

Beurt 2: 3,4,2,2,4

Hje zet 2 x 4 weg, werkt alweer..

1,4,4,6,4

3x 4, nogmaals werpen - - > 4,4,4,1,4

Je hebt nu 4 x 4 = 16 punten die je weg zet in het label naast 4..

Zo ga je door, tot alle 6 de labels zijn gevuld, en dan is het spel afgelopen. Voor nog extra verduidelijking wil ik verwijzen naar mijn eigen spel die staat geupload in het topic Dobbelstenenspel VB 2
Hierin staat, het rar pakket met de werkende versie(3). Dit is precies hetzelfde als versie 2, alleen dan met een bonus functie erin.

Ik hoop dat dit antwoord een verduidelijking geeft van wat de bedoeling was. Anders wil ik hiervoor mijn excuses aanbieden

Geplaatst door Denniss
Nee dit klopt niet,

Dennis, je hoeft je niet te verontschuldigen, ik ben juist erg blij dat je mij even gecorrigeerd hebt.

Ik moet het trouwens nog gaan lezen.

Dennis.

PS. Ja, ik ben op dit moment ook met iets anders bezig.

Geplaatst door Denniss
Nee dit klopt niet,

Je gooit, 3,4,5,6,5

Je zet de 2 x 5 vast..
je gooit nogmaals,

5,2,5,1,5

de 3e 5 zet je ook vast, je mag nu nog 1 maal gooien, en hierna gooi je geen extra 5. je hebt dus 3 x 5 = 15 punten. Je klikt op het label naast het woord 5, en hier worden 15 punten weg gezet, totaal score 15 punten.
je mag nu nog 1 maal gooien, en hierna gooi je geen extra 5.
Maar wat dan als je bijvoorbeeld 3 maal een zes gooit? Dan verkies je toch deze om ze vast te zetten?

Beurt 2: 3,4,2,2,4
Wordt met Beurt 2, speler 2(de andere speler) bedoeld?
(ja, ik ken die spellen niet. Ik schaak alleen)

Voor nog extra verduidelijking wil ik verwijzen naar mijn eigen spel die staat geupload in het topic Dobbelstenenspel VB 2
Hierin staat, het rar pakket met de werkende versie(3). Dit is precies hetzelfde als versie 2, alleen dan met een bonus functie erin.
Zal ik downloaden.

Ik hoop dat dit antwoord een verduidelijking geeft van wat de bedoeling was. Anders wil ik hiervoor mijn excuses aanbieden [/B]
excuses? Niet nodig.;)

Dennis.

Maar wat dan als je bijvoorbeeld 3 maal een zes gooit? Dan verkies je toch deze om ze vast te zetten?

Dit is niet mogelijk, aangezien je al 3x 5 had staan en er maar 5 labels zijn.

Stel je hebt 2x 4 vast gezet en gooit dan 3 x 6.. Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om op het label van de 6 te klikken zodat deze bewaard blijven. Het vastzetten kan ook op elk moment weer ongedaan worden gemaakt, en dan doet het getal weer mee in de random.

Per beurt, mag je 3x gooien. Hierna komt de volgende beurt, zodat je de 6 labels vol krijgt.

Hoe dit zit met spelers weet ik niet, ik speel het spel ook nooit:P maar dat is ook niet aan de orde, een aantal spelers. Er is maar 1 speler die 6 beurten van 3 worpen heeft.

Geplaatst door Denniss

Dit is niet mogelijk, aangezien je al 3x 5 had staan en er maar 5 labels zijn.
Volkomen waar. Maar een andere voordelige combinatie tijdens de laatste worp is goed denkbaar, maar het bericht hieronder bevestigt mijn gedachte al, bedankt.

Stel je hebt 2x 4 vast gezet en gooit dan 3 x 6.. Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om op het label van de 6 te klikken zodat deze bewaard blijven.
Geplaatst door Denniss

Het vastzetten kan ook op elk moment weer ongedaan worden gemaakt, en dan doet het getal weer mee in de random.
Per beurt, mag je 3x gooien. Hierna komt de volgende beurt, zodat je de 6 labels vol krijgt. Er is maar 1 speler die 6 beurten van 3 worpen heeft.

Dennis, heel hartelijk bedankt voor jouw uitleg. Het is mij nu volkomen duidelijk

Nu weet ik hoe het spel te programmeren. Ik zal dat programma van jou even nakijken.

Maar ik heb op dit moment nog andere zaken te doen.

Dennis.

Blue-one, lees anders maar even mee in dat topic van Dennis. Anders moet ik van het ene naar het andere topic gaan. Je kunt daar jouw eigen inbreng en mening ook geven. Maar ik ben je heus nog niet vergeten.

Aangezien het toch om dezelfde opdracht gaat, dan kan ik beter op dat ene topic verder gaan.

Dennis.

Geplaatst door blue-one
Is goed, ik stel daar ook wel mijn vragen mbt tot SV2...
Afgesproken. Ik heb Denniss beloofd vandaag de opdracht helemaal na te kijken. Visual Basic is wat je noemt het Event-driven programmeren, dat betekent dat wanneer je bijvoorbeeld pas met V2 begint en hij al met V4, dan kun je de code van V3 en V4 in dat programma laten vervallen.

Ik begin pas laat in de middag.

Dennis.

Hoi Blue-one,

Je kunt de code op dat andere topic copieren en in je project plakken. Qua programmainterface is hetzelfde.
Misschien behalve de naamgeving van al je controls, die zou je dan even moeten aanpassen. Misschien probeer ik één dezer dagen het programma te zippen.

Bestudeer ook de code.

Dennis.

Hoi Dennis,
wellicht dat je inmiddels op de hoogte bent van de heisa rondom Denniss zn topic etc.
Zo niet, vraag het hem dan even, is nogal lang verhaal. Waar het op neer komt is dat denniss graag de boel dicht wilt, omdat er wat types in de klas zijn die zijn spullen kopieeren en niet aanpassen
Mijn idee was, om dit soort ongein te voorkomen, de conversatie voor te zetten per email. Als je er mee instemt, wil je dat dan even aangeven dan geef ik je mn mail adres wel en haal dat dan later wel weer weg.

Groeten, Barry

Geplaatst door DENNIS90
Blue-one, lees anders maar even mee in dat topic van Dennis. Anders moet ik van het ene naar het andere topic gaan. Je kunt daar jouw eigen inbreng en mening ook geven. Maar ik ben je heus nog niet vergeten.

Aangezien het toch om dezelfde opdracht gaat, dan kan ik beter op dat ene topic verder gaan.

Dennis.

Het bewuste topic is op aangeven van de topicstarter op een plek neergezet waar de members geen toegang toe hebben

@ M@rio

Ik was er al van op de hoogte, de starter is bekend, en heeft ook overleg gepleegd met mij. In ieder geval bedankt. :)

Blue-one,

Wie eerst komt wie eerst maalt, jij was tenslotte diegene die als eerste om raad vroeg over de te maken schoolopdracht. Ik heb spijt dat ik te weinig aandacht aan jou besteed heb, daarom wil ik jou nu verder helpen. Ik ben jouw e-mail adres vergeten, ik heb verder geen enkel bezwaar om onze conversatie volgens de door jou voorgestelde weg voor te zetten.

Ik had die schoolopdracht trouwens binnen een half uur kunnen klaren als ik dat wil, helaas heb ik daarvoor niet altijd de tijd gehad.(maar ook omdat de deadline nog zover weg is)

Jammer dat het nu per e-mail moet gaan, want het effect daarvan is, is precies zoals het plaatsen van mijn hint hieronder eigenlijk vrij nutteloos is. Het heeft zeker een doel, maar gezien wat er voorgevallen is, staat er in feite niets.

Code:
Private Sub Timer1_Timer()
   Randomize
   If ................. Then
       Variabele = Int((4 - 0 + 1) * Rnd + 0)
       Picture1.Picture = PicPicture(variabele).Picture
       Hoe moet het verder?
       Hoe moet het verder?
       Variabele > 0 And  Variabele < 3
       Else
       Hoe moet het verder?
       Hoe moet het verder?
   End If
End Sub

Dennis.

Als je online bent reageer dan snel terug, dan plaats ik de email van Blue One..:)
Dan kunnen we de conversatie verder zetten via mail.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan