DOS-applicatie werkt niet met W7/64 bits processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Heb een oud DOS-CRM-programma PV71 op mijn W7/64 bits laptop kunnen inlezen met D-Fend Reloaded.
Werkte wel onder XP/32 bits.
Maar verder kom ik niet; de bestandjes zie ik wel bij de Zoek-resultaten, maar niet in de directory-boom??
Wil dit programma graag blijven gebruiken.
Moet ik daarvoor b.v. op zoek naar een 32 bits-laptop of zijn er andere mogelijkheden??

je zult moeten virtualiseren. DOS ondersteuning (volledig compatible met DOS 6.x) is gelukkig gestopt. je kunt VirtualPC/VirtualBox gebruiken om een windows xp installatie te maken. of misschien dat DosBox al voldoende is

In een virtuele omgeving draait deze zeker: gebruik dan bij voorkeur een dos-omgeving.
Maar, draait hij niet onder een compatibiliteitsmodus: rechtermuisknop op het programma, kies Eigenschappen, kies tabblad Compatibilteit en zet een vinkje bij 'Dit programma in deze compatibiliteitsmodus gebruiken'.

Kan ik mijn CRM programma met DOS-kern draaien op een 64-bits PC/Win7 Professional(, dat met standaard XP Mode wordt geleverd)??

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien hij onder XP wel functioneerde zal hij het in de XP Mode vpc ook wel doen

PV 7.1 blijkt blijkens het verschijnen van wowexec.exe en ntvdm.exe in Taakbeheer idd (tenminste gedeeltelijk) 16-bits.
XP Mode blijk ik voor mijn W7 Home Premium niet te kunnen downloaden.
Met een upgrade naar W7 Professional zou ik mijn programma gewoon vanaf CD kunnen installeren en draaien in XP Mode??

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geef het weinig hoop.
Maar overtuig jezelf door het te proberen.
Trial and error dus.

@handboekict
Denk, dat je bedoelt, dat het programma mogelijk niet draait op een 64-bits PC maar wel in XP Mode W7 Proff of Ult/32 bits??

Heb al wat geprobeerd met D-Fend Reloaded/DOSBOX, waarbij het Demo-programma op de CD wel ging lopen; dat is dan blijkbaar Windows 9x 16- of 32-bits??

Als het niet werkt in XP Mode/64-bits PC, dan ook niet in D-Fend Reloaded??

Laatst bewerkt:
Leuk want D-Fend Reloaded kende ik nog niet.
Dit is waarschijnlijk een virtuele dosomgeving en zou idd kunnen werken.
W764bits gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken, W732bits in XPmode wel.

Heb al wat geprobeerd met D-Fend Reloaded/DOSBOX, waarbij het Demo-programma op de CD wel ging lopen; dat is dan blijkbaar Windows 9x 16- of 32-bits??

Dos box is een emulator van DOS wat niet eens 32bits is maar 16 bits en dus geen windows 9x

W764bits gaat hoogstwaarschijnlijk niet werken, W732bits in XPmode wel.

XP-Mode is niets meer dan een Virtual PC met XP erin.
Aangezien VPC nog steeds geen x64 kan emuleren is de vpc per definitie 32 bits ergo de host architectuur (x86 of x64) is totaal niet relevant voor de vraag of de dos applicatie binnen de vpc gaat werken.

zet dus een Virtual PC of Virtualbox of wat dan ook en je kunt er gewoon een 32bits OS in draaien zodat de Dos applicatie prima functioneerd

Laatst bewerkt:
Dank voor de aanvulling/verbetering.
Waarom je het over emuleren van 64bits hebt, begrijp ik niet.
Maar ik sluit me aan bij de laatste alinea (behalve dat functioneert met een t is ;)).

Heb VMWare geinstalleerd en er wordt vervolgens gevraagd om een XP-CD.
Heb er daarvoor eentje op Marktplaats gevonden, waarop staat:
'Only for use with restore CD'.
Heb ik daar iets aan??
(Ofwel: màg of kàn ik die alleen maar gebruiken met een specifieke PC?)

En een andere CD wordt aangeboden voor:
'Te gebruiken voor computers van HP en Compaq'; (heb een HP-laptop en drie HP-desktops, die natuurlijk niet hetzelfde zijn als de PC, waarbij CD oorspronkelijk geleverd zal zijn)??

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan