Draadloos netwerk opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik ben van plan een draadloos netwerk aan te leggen om zowel op een vaste pc als op een notebook te kunnen internetten, bestanden te kunnen delen als te kunnen printen. Daarnaast moet het netwerk gebruikt kunnen worden door gasten die in onze bed&breakfast verblijven en willen internetten.
Ik vond op internet een hercules router die twee netwerken kan bedienen, één beveiligd en één voor iedereen toegankelijk. Zou dat de oplossing zijn. Of kun je dat met andere routers óók, cq kun je altijd de toegang tot bestanden en printer regelen voor ieder van de gebruikers? In het algemeen zou ik graag advies hebben over de aan te schaffen apparatuur. Ik heb overigens al een usb adsl modem.
Wie helpt mij?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Om te beginnen met een oneliner: je modem is niet geschikt om aan te sluiten op een router. Je moet dus via de provider regelen dat er een andere komt.
Wellicht heeft die ook een aanbieding als combi modem/router.
Je kunt de toegankelijkheid per gebruiker regelen, door voor bijvoorbeeld privé een andere werkgroepnaam te gebruiken dan voor zakelijk.
Er is dus niet een aparte router nodig om e.e.a. te kunnen scheiden.

Bij de keuze van de router zijn de afstanden en de soort wanden en vloeren belangrijk.
Tegenwoordig is de Wireless-N de gerbuikelijke standaard, die een groter en sterker bereik heeft.

Hartelijk dank Teun,

Begrijp ik het goed dat ik bijvoorbeeld een gebruiker "gast" kan noemen en deze gebruiker alléén toegang kan geven tot internet. Loop ik dan géén risico dat ze aan mijn bestanden kunnen komen?
Als mijn provider niet de juiste modem/route kan leveren, kan ik er dan elders een kopen die zonder problemen kan werken met mijn provider?

Nog een andere vraag: Ik heb mijn printer aan mijn vaste pc aangesloten. Moet deze aanstaan om door mijn laptop gebruikt te kunnen worden, of kan ik die op één of andere manier binnen het netwerk plaatsen?

Vast bedankt voor een reactie.

Hee daar .....

Je provider levert in elk geval een modem.
Dat van jou is waarschijnlijk al lang in gebruik, c.q. verouderd ..... ?

Wanneer je dus een netwerk wilt opzetten, moet je in elk geval een andere modem hebben. Ik zou daarvoor bij je provider te rade gaan om verbindingsproblemen te voorkomen.
Vaak heeft een provider ook andere hardware in het pakket, zoals aparte routers (nodig voor een netwerk) of gecombineerde modem/routers.
Wil je echter een geavanceerde oplossing - en daar lijkt het bij jou op - dan heeft een provider daarin maar weinig keus.
De slimste oplossing is dus:
- het kabelmodem omwisselen voor een nieuwere, die geschikt is om een router op aan te sluiten; dat is niet illegaal en eigenlijk steeds meer in gebruik dus daar kunnen ze weinig problemen mee hebben.
- zelf een router aanschaffen, waarbij merken als Linksys en Netgear tot de 'betere' behoren. (zelf heb ik een Netgear Rangemax Next WNR854T die me prima bevalt)

Je kunt een printer op een router aansluiten, waarvoor drie oplossingen zijn.

1. De router heeft een ingebouwde printeraansluiting. Daarmee beperk je anderzijds je keus weer, want zoveel zijn er daar niet van.
2. Je schaft een externe (al of niet draadloze) printerserver aan die tussen je printer en één van de netwerkpoorten (LAN) komt, ofwel draadloos dus
2. Er zijn nieuwe printers die al een netwerkkaart ingebouwd hebben en direct op je router zijn aan te sluiten.

Mijn advies: optie 2.

Klik hier voor een voorbeeld van een bekabelde
En hier voor een draadloze, waarbij de lokatie van de printer dus onafhankelijk is van die van de router.

Je kunt je privé-netwerk scheiden middels een werkgroepnaam. Als je daarvoor een naam kiest die écht afwijkt van de 'standaardnamen' zoals WERKGROEP, WORKGROEP, HOME o.i.d. dan loop je weinig kans dat willekeurige gasten met hun laptop ook dezelfde werkgroepnaam hanteren.
Stel je als werkgroepnaam voor al je 'eigen' pc's en laptops bijvoorbeeld STECOLOMBE in dan is de kans dat één van je gasten ook al een dergelijke naam in gebruik heeft wel héél gering. En omdat de werkgroepnaam niet gelijk is, kan een gast dus ook niet bij je bestanden of printer.
Er zijn trouwens meer geavanceerde oplossingen voor netwerkoplossingen in 'openbare' situaties als hotels, campings e.d. maar de vraag is of je daaraan moet beginnen gezien de omvang, en de bewerkelijkheid en het onderhoud.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank weer Teun, het is mij min of meer duidelijk wat me staat te doen.
Ik heb op de site van mijn provider (Orange) inmiddels gezocht naar info over de livebox. Inderdaad is dot een modem/router, maar het is me niet duidelijk of filesharing en printen ook mogelijk is. Bovendien zou hij slechts een bereik hebben van 10 tot 20 m (geen wifi n?), wat voor mij te weinig is, omdat het huis nogal dikke muren heeft. Ik ga contact met ze opnemen, maar ik denk dat ik beter uit ben met een andere modem/router.

De livebox van Orange heeft wel degelijk de mogelijkheid voor een draadloos netwerk. Ik heb er een van een vriend geprobeerd en internet toegang is geen probleem in huis, ondanks de dikke muren en wifi-g. Netwerk installeren zal ik binnenkort gaan doen met m'n eigen exemplaar, waarschijnlijk inclusief tv via satelliet.

......Ik heb overigens al een usb adsl modem......
Wie helpt mij?

Sorry, maar je moet met je 'wel degelijk....' mij niet gaan vertellen dat ik jou op het verkeerde been heb gezet.
Zoals hierboven aangehaald ben jij zelf je vraag begonnen met o.a. de mededeling dat je een USB-kabelmodem zou hebben.
Je hebt - met andere woorden - 'ons' op het verkeerde been gezet, want een Orange Livebox is géén usb-kabelmodem. !!!!!

Verder succes ermee. :mad:

Zoals ik begrijp wil jij een netwerk hebben waarbij jouw client stations gescheiden moet blijven van jouw gewone netwerk. Ik begrijp ook dat je jouw wireless open wil hebben. Dit is al niet verstandig. Ik zou er een wpa key op je wireless netwerk plaatsen en aan de gasten doorgeven. En het liefst nog een soort hotspot functie, dat men een gebruikersnaam en wachtwoord apart krijgen. Maar dit is nog even te moeilijk. Dus wat ik jouw ga uitleggen is hoe jij jouw bestanden kunt beveiligen en andere op jouw netwerk kan laten komen zonder dat ze in jouw netwerk komen. En niet makkelijk kunnen hacken.

Als eerst is het verstandig om een adsl modem + wireless te halen van linksys. Daarnaast heb je een oude computer een p4 of zo nodig met linux er op. Als je niet om kan gaan met linux zou ik iemand er voor zoeken.

Wat doe je. Jouw internet wordt verdeelt door je modem/router via wireless en bekabeld. Je stelt hem in met een wpa wachtwoord en geef die aan de klanten als ze er gebruik van willen maken. Nu stop je 1 utp cat5 kabel vanaf de modem naar jouw "server" (de p4) en installeer daar linux op met firewall en gebruik ipmasq, dhcp, bind9 om jouw internet verbinding te delen. Overigens in de server moeten 2 netwerkkaarten zitten. 1 voor internet en 1 voor de rest van jouw beveiligde netwerk. Vanaf de port naar de rest van jouw netwerk zet je nog een switch tussen en verbind alle computers bekabeld. De server kan je ook gebruiken als een backup server voor jouw bestanden. Dit kan je op linux allemaal beveiligen. De printer kan je op de server zetten via ltp of zo en delen via samba. Het enige wat je hier nu niet mee kunt is jouw laptops op wireless zetten en dan nog een de bestanden en printer gebruiken. Je kunt dan wel internetten. Hiervoor heb je dan een 2e wireless router voor nodig die na de server komt.

Dit kan ook met een windows machiene maar ik heb nu het goedkoopste gedaan en het beste.

ik hoop dat je hier wat mee kan. En als je het echt allemaal wilt weten zou ik voor dit soort vragen naar een netwerkbeheerder gaan of een bedrijf die dit doet.

Groeten, Stephan

Teun, Ik heb je geenszins willen suggereren dat jij met op het verkeerde been hebt willen zetten. Ik reageerde alléén op mijn eigen bijdrage waarin ik zei niet te weten of je met de livebox een netwerk kan opzetten en dat was "wel degelijk mogelijk" Ik heb in mijn eerste bijdrage gezegd dat ik een usb adsl modem heb en later dat ik van een vriend een livebox heb geleend om te kijken of z'n bereik voldoende is, wat gelukkig zo is. Geen hard feelings dus, hoop ik, want ik ben juist blij met je advies en hoop dat je me binnenkort misschien nog eens verder kan helpen, als ik er niet uitkom.
Steve16, bedankt voor je bijdrage, maar ik ben bang dat me dat allemaal een beetje ingewikkeld wordt.

Inmiddels heb ik het netwerkje geïnstalleerd en alles werkt min of meer correct met een paar probleempjes (zie Printen via netwerk lukt niet en Notebook in netwerk leest .jpg foto's niet)
Alleen wil het nog niet lukken met de beveiliging. Zoals in de oorspronkelijke vraag gesteld, wil ik mensen vrije toegang geven om te internetten, maar géén toegang tot de bestanden op desktop en notebook, wat ik zèlf wèl wil. Mijn vraag was of hier twee netwerken voor nodig zijn, maar de oplossing van steve16 is voor mij te gecompliceerd, helaas. Ik ben niet zeker of de suggestie van Teun doet wat ik graag wil, ik begrijp het in ieder geval niet.
Wilen jullie nog eens zo vriendelijk zijn me te helpen?

Inmiddels heb ik het netwerkje geïnstalleerd en alles werkt min of meer correct met een paar probleempjes (zie Printen via netwerk lukt niet en Notebook in netwerk leest .jpg foto's niet)
Alleen wil het nog niet lukken met de beveiliging. Zoals in de oorspronkelijke vraag gesteld, wil ik mensen vrije toegang geven om te internetten, maar géén toegang tot de bestanden op desktop en notebook, wat ik zèlf wèl wil. Mijn vraag was of hier twee netwerken voor nodig zijn, maar de oplossing van steve16 is voor mij te gecompliceerd, helaas. Ik ben niet zeker of de suggestie van Teun doet wat ik graag wil, ik begrijp het in ieder geval niet.
Wilen jullie nog eens zo vriendelijk zijn me te helpen?

Wat je ook kan doen, is de pc's beveiligen met een username en wachtwoord. Hiervoor kan je het beste windows xp pro hebben. Dan moet je bij delen instellen. En over de printer kan je daar wat meer informatie over geven. Zoals waar deel jij de printer op? windows xp ? vista ? en op welke windows wil je hem hebben windows xp of ook vista. Ik weet dat als je via een xp machine deelt en je wilt het op een viast machine gebruiken dan moest je een lokale printer aanmaken maar met een ip port (dit is te vinden op internet).

En zorgen dat op je "host" alles beveiligd is met wachtwoorden!

Groeten, Steve16

Als ik je goed begrijp zou het voldoende zijn om de toegang voor de reguliere gebruikers van beide pc's met een wachtwoord te beveiligen. Momenteel is dat niet zo omdat ik het wel makkelijk vind zonder wachtwoorden, maar als dat de enige oplossing is dan moet het maar.

Als ik je goed begrijp zou het voldoende zijn om de toegang voor de reguliere gebruikers van beide pc's met een wachtwoord te beveiligen. Momenteel is dat niet zo omdat ik het wel makkelijk vind zonder wachtwoorden, maar als dat de enige oplossing is dan moet het maar.

Zover ik weet is dat inderdaad de enige oplossing. Anders kan iedereen er in.

Groeten, Stephan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan