• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel/vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

boomen

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2014
Hallo mensen,

Als deze vraag al eerder gesteld is graag een link, Maar ik kon hem zelf niet vinden.
Ik wil uit een draaitabel gegevens zoeken namelijk uren.
De uren staan altijd in de 2e kolom. Ik wil alleen bepaalde waarden kunnen selecteren in mijn draaitabel waardoor de gegevens veranderen.

Nu mijn vraag: Is het mogelijk om met vert.zoeken uit een draaitabel gegevens op te halen?
Zo ja, moet dit met VBA of is hier een speciale formule voor? Er zullen maximaal 20 variaties voorkomen in de gegevensvalidatiecel vanwaar ik zoek, Maar deze kunnen nooit in allemaal tegelijk in de draaitabel voorkomen aangezien deze dan inmens groot wordt.

Edit: Het probleem is als ik andere waarden selecteer de validatie mee moet veranderen en de range ervan. Hierdoor werkt vert.zoeken niet.

Grtz

Laatst bewerkt:
Ik vind de vraag zelf zelfs nog onduidelijk. Dus bij deze een beschreven voorbeeld.

In de draaitabel kann ik activiteit, programma en gewas selecteren.
Als ik activiteit selecteer, wil ik 5 bepaalde activiteiten kunnen selecteren en hiervan met vert.zoeken het aantal uren kunnen berekenen.
Als ik programma selecteer, wil ik 5 bepaalde programma's kunnen selecteren en hiervan met vert.zoeken het aantal uren kunnen berekenen.
Als ik gewas selecteer, wil ik 5 bepaalde gewassen kunnen selecteren en hiervan met vert.zoeken het aantal uren kunnen berekenen.

grtz

voorbeeldbestand zegt meer dan 1000 worden

Niels

Ik weet het,
Probleem bij deze is dat ik geen idee heb hoe ik ooit een net zoon uitgebreide draaitabel als voorbeeld bestand kan maken:(
En om nu alle bedrijfsuren op het Internet te gooien lijkt me geen goed plan.
Extra poging om het uit te leggen:

Stel ik zou 3 tabellen maken met 3 verschillende gegevensvalidatiecellen kan ik daarmee verticaal zoeken.
Bij gewassen op bijvoorbeeld:
Lp
Lm
Tr
Mt
Pd
Deze kan ik handmatig invoeren bij gegevensvalidatie door een hulpkolommetje.

Nu heb ik dus 1 grote draaitabel en will ik graag als ik een variabele aan of uitvink. Bij gegevensvalidatie de waarden automatisch veranderen.
Dus als ik dan gewassen uit vink en activiteiten aan moet ik bijvoorbeeld kunnen Kiezen uit:
Maaien direct
Maaien indirect
Oogsten
Zaaien
Bemesten

Ik will dus de gegevensvalidatie af laten hangen van de gekozen variabel in de draaitabel.

Als het nu nog niet duidelijk is heb ik Pech, dan ga ik een andere Manier zoeken.

iig al bedankt voor het meedenken:)

grtz

Snap je voorbeeld maar daar heb ik niks aan.
Ik wil eigenlijk een stuk van je tabel en je draaitabel zien want je kunt met een draaitabel bijna alle gegevens eruit filteren en heb je geen vert.zoeken formule nodig.

Niels

Ja ik snap dat je die gegevens makkelijk kunt vinden in de draaitabel zelf. Maar ik will van 5 bepaalde waardes dus automatisch de waardes op een ander blad krijgen als ik de variabele verander. De tabel zelf word alleen een tool en er word geen info vanaf gelezen. Het gaat mij om het efficientieverschil.

Ik kan echt niet de uren erop zetten, ben slechts een stageloper en wil niet in de Problemen komen. sorry..

Grtz

Boomen,

De formule waar je naar zoekt is waarschijnlijk "=DRAAITABEL.OPHALEN("Waarde";$A$1;"Activiteiten";G10;"Gewassen";I10)"
waarbij G10 en I10 de validatie cellen zijn en "Activiteit" en "Gewassen" velden (regels of kolommen) in de draaitabel en Waarde
komt voor in de Waarden sectie van de draaitabel.
Zoek hem maar op in de helpfunctie van Excel.

Veel Succes.

Fictieve waarden zijn toch geen probleem om te maken.
En wat is voor jouw een draaitabel?

Niels

@Elsendoorn: Hier gaat het zeker mee lukken, klasse dit.

@Niels: Fictieve waarden voor 8000 velden bedenken is een beetje veel, vandaar. Of ik snap niet helemaal wat jij bedoelt? Maar dit is nu irrelevant ik ben eruit.

Beide bedankt voor het meedenken!

Grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan