Drag & Drop van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masjimo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Als digitaal alternatief op het ouderwetse planbord (zo eentje waar je de kaartjes nog van moest omhangen) wil ik voor de Technische Dienst het volgende overzicht maken;

(Bijgevoegd bestand;)
Links een keuzelijst met alle materieelstukken die er zijn bij de Technische Dienst;
Rechts daarvan diverse keuzelijsten per lopend project.

Al nu een materieelstuk wordt gehuurd bij de T.D. wil ik dit kunnen verslepen naar de betreffende keuzelijst van het project.

ik heb een voorbeeld gevonden waarbij dit lukt voor 1+1 keuzelijst;
deze heb ik aangepast naar 1+3 keuzelijsten(T.D.+3 Projecten).

Wie kan mij verder helpen om de VBA aan te passen zodat dit gaat werken voor meerdere projecten?!

Nu is het zo dat bij het verslepen van een materieelstuk dit (na herberekenen) bij alle projecten te zien is

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Bekijk bijlage Planbord Technische Dienst 001.zip

Ik heb je initiële probleem opgelost; de oplossing daarvan is niet zo heel moelijk. Je hebt alle keuzelijsten gebaseerd op dezelfde gegevensbron, en dan is het logisch dat ze allemaal dezelfde waarden laten zien. Je moet dus in de gegevensbronnen van de keuzelijsten aangeven dat ze op hun eigen project moeten werken. Bij de querycode die de keuzelijsten bijwerkt, gebruik je nu alleen List1; logisch dan dat de andere lijsten list2 t/list4 niet worden bijgewerkt. Die query kun je makkelijk interactief maken door de Veldnamen waar de keuzelijsten op werken vast te leggen in de Tag van de keuzelijsten. I.p.v. een vaste query, gebruik je dan de veldnaam die je uit de tag uitleest. Als je deze code hebt gemaakt, moet die aanpassing geen probleem zijn!

Of je op deze manier met projecten moet werken, vraag ik mij overigens af; wat doe je als je 4 of meer projecten hebt? Je zit, voor je het weet, met een volkomen onbeheersbaar systeem. Dat even als overweging!
Voordat ik een werkende oplossing terugpost nog een ander probleem dat je nu niet aangeeft, maar wat vermoed ik de volgende vraag zal zijn: wil je ook materialen kunnen slepen tussen de projecten zelf? Nu kun je alleen van startlijst naar project en terug. Ik kan mij voorstellen dat het ook handig is dat je een object van Project 2 naar project 3 kunt slepen. Of heb ik nu een slapende hond wakker gemaakt? :)

Michel,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Hoezo onbeheersbaar; het systeem heeft met name ten doel bij te houden wat waar is; dat kan idd verspreid over 25 projecten zijn.......
De gedachte is om dit op een groot scherm continue te projecteren. (Misschien moet ik de items alleen horizontaal verplaatsbaar maken, waardoor er misschien een beter overzicht ontstaat...?? Wordt uitproberen)

Een materieelstuk is altijd ergens, dus bij het verslepen naar een project ziet de desbetreffende uitvoerder het in zijn dagboek verschijnen.
Anders is het op de thuislokatie aanwezig.

Je hebt het idd goed geinterpreteerd dat de we ook van het ene naar het andere project willen slepen! M'n VBA kennis is wat afgenomen aangezien ik al een tijd er niets meer mee gedaan hebt, vandaar het op deze wijze bij elkaar sprokkelen van wat ik graag zou willen zien als uitbreiding op ons rapportage-systeem.

Bedankt alvast
Henk

Laatst bewerkt:
Onbeheersbaar, omdat je tabel niet genormaliseerd is, en je dus behoorlijk moet gaan spijkeren om nette overzichten te maken. Normaal gesproken zou ik een één-op-veel koppeling maken voor de toegewezen projecten, waarbij je dus een record maakt voor elke machine die aan een project wordt toegewezen. Daarbij heb je dan gelijk geen probleem meer dat je bij een nieuw project je tabellen en formulieren moet verbouwen.
In jouw huidige voorbeeldje vond ik het al lastig om over 3 keuzelijsten in een rechte lijn te slepen; ik moet er niet aan denken dat je dat over 25 keuzelijsten moet doen!
Maar hier je bijgewerkte voorbeeldje, waar alles werkt zoals je wilt. Hoop ik...

Ik zal zelf nog kijken of ik iets kan bedenken waardoor het geselecteerde item gelockt wordt als je naar een andere keuzelijst sleept, zodat je niet meer per ongeluk de selectie verandert als je omhoog of omlaag sleept.

Bijlagen

Michel,

An sich zijn de tabellen allemaal wel genormaliseerd, ik ben wat aan het vogelen om te kijken hoe ik dat ouderwetse planbord makkelijk kan visualieren.:shocked:

Het "Planbord" wordt niet gebruikt om te plannen, maar om bij te houden wat waar is. (We willen dit dynamisch koppelen aan het uitvoerders dagboek)

Als ik geen andere bevredigende mogelijkheid vindt om dit te visualiseren moet ik een macro het veld maar laten opbouwen(of een max. aantal inzetten, waarvan alleen het werkelijk aantal zichtbaar is; beetje komsikomsa, maar goed....); we willen in 1 oogopslag een volledig overzicht hebben......

Die lock zou idd een behoorlijke toegevoegde waarde hebben!

Met een dubbelclick schakelen we door naar de onderhoudsgeschiedenis/schades/etc..

Bedankt zover alvast.:thumb:
Henk

Ik zal daar eens op studeren :) Op zich had ik dit voorbeeldje nog niet eerder gezien, dus in ieder geval dank voor de uitdaging!

meerdere projecten aanmaken ???

Hallo,

Even een vraagje, ik kwam dit planbord tegen en is precies wat ik zoek voor ons op het werk, probleem is dat ik geen meerdere projecten erbij kan krijgen waarbij het drag en drop werkt, wij hebben een 20 projecten en afgezien van de 3 krijg ik er niet meer werkend, kunnen jullie me helpen.

Alvast bij voorbaat bedankt

Misschien handig als je het voorbeeldje erbij doet...

Voorbeeldje van drag en drop planbord werknemers

Hierbij het gevraagde voorbeeldje, het bovenstaande is omgebouwd naar onze behoeftes, met hetzelfde bovenstaande principe, dwz de werknemers/onderhoudmonteurs moeten kunnen schuiven tussen max 20 locatie's/projecten en kunnen schuiven, maar kom niet verder dan de 3 aanwezige projecten, indien mogelijk bij voorkeur gezien de hoeveelheid projecten zou de 1 kolom moeten vaststaan en de kolommen van de projecten moeten kunnen schuiven. Zou iemand me hier mee kunnen helpen heb namelijk geen kaas gegeten van het VBA gedeelte daarin en mijn acces kennis is ook beperkt, het zou mij enorm helpen en mijn werk een stuk makkelijker maken??

Bijlagen

Laatst bewerkt:
drag en drop

om hoeveel materialen gaat het.

Materialen zijn monteurs geworden zie voorbeeld deze kunnen oplopen tot een 120 stuks max.

Zal nog hier nog even een voorbeeldje bij doen met de opmaak van 2002/2003 acces database

Hoop dat iemand mij kan helpen hiermee????

Bijlagen

En wat wil je nu precies aanpassen? Je had het eerder over 20 projecten, maar nu gaat het ineens over 120 monteurs....

En wat wil je nu precies aanpassen? Je had het eerder over 20 projecten, maar nu gaat het ineens over 120 monteurs....

monteurs welke in kolom 1 staan kunnen eventueel oplopen tot 120 de projecten waar ze naar toegaan max 20 kolom 2,3,4,5,.....20

Sorry dat ik het misschien wat onduidelijk uitleg, de monteurs kan ik nu schuiven naar kolom 2 3 en 4 maar kan er niet meer kolommen bij maken zodat er 20 naast elkaar staan. En indien kolom 2 t/m 20 met bv een schuifbalk te verschuiven zijn zou helemaal fantastisch zijn.

Zou iemand dat voor mij kunnen aanpassen en dan hier als file terug zetten???

Laatst bewerkt:
Je kunt je formulier natuurlijk net zo breed maken als je wilt, al zit er een maximum aan van 55,873cm. Maar dan heb je ook best een breed formulier :)
Voor je monteurs geldt natuurlijk hetzelfde: een keuzelijst wordt een stuk langer met 120 namen dan met 20. Maar daar heb je per keuzelijst dan weer een verticale schuifbalk voor.

to OCtafish:

Met de die monteurs en de verticale schuifbalk werkt op zich prima. Probleem is alleen dat ik ze moet kunnen slepen over 20 projecten, als jij een beter idee hebt sta ik daar wel voor open. De bedoeling is om een overzicht te creeren waar onze monteurs zitten op het scherm ( dit gaat meestal per week ) en ze te kunnen schuiven van het ene project naar het andere. Maar dit mag van mij ook best verdeeld worden over bv 3 formulieren 3x 7 projecten of 4 formulieren met 5 projecten maar dat maakt het misschien alleen nog maar ingewikkelder. Kortom graag hulp om dit op te lossen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou dit zowiezo niet doen via Drag & Drop, want het probleem daarmee is dat je altijd sleept met de waarde uit de eerste keuzelijst die op de lijn van de muis staat. En bij teveel keuzelijsten, als je gaat scrollen op het scherm, raak je dat overzicht kwijt en weet je dus niet wat je sleept.
Zelf zou ik dan ook een apart popup formulier maken dat verschijnt als je een persoon aanklikt, en waarin je een project kiest. Bij het sluiten van het formulier doe je dan hetzelfde als bij de D&D: het record verplaatsen of aanpassen. In essentie doe je dan dus exact hetzelfde, maar met veel minder bewegingen.

Ik zou dit zowiezo niet doen via Drag & Drop, want het probleem daarmee is dat je altijd sleept met de waarde uit de eerste keuzelijst die op de lijn van de muis staat. En bij teveel keuzelijsten, als je gaat scrollen op het scherm, raak je dat overzicht kwijt en weet je dus niet wat je sleept.
Zelf zou ik dan ook een apart popup formulier maken dat verschijnt als je een persoon aanklikt, en waarin je een project kiest. Bij het sluiten van het formulier doe je dan hetzelfde als bij de D&D: het record verplaatsen of aanpassen. In essentie doe je dan dus exact hetzelfde, maar met veel minder bewegingen.

Zou je daar een voorbeeldje van kunnen posten zodat ik het kan zien, zo als jij het neerzet lijkt me dat inderdaad handiger, maar kan je die monteur dan nog steeds van het ene project naar het ander neerzetten of moet dan alles vanuit kolom 1 gebeuren ??

bedankt dat je me hier een beetje mee wil helpen :thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Marco

Even terug nu, want wat vraag je nu? In de oorspronkelijke opzet kon je van de eerste kolom naar drie andere kolommen slepen. Over terugslepen werd daar niet gerept....

Even terug nu, want wat vraag je nu? In de oorspronkelijke opzet kon je van de eerste kolom naar drie andere kolommen slepen. Over terugslepen werd daar niet gerept....

Hoi michel,

De monteurs gaan van het ene project naar het andere, tevens als ze niet ingedeeld zijn op een project moet zichtbaar zijn wie er dan vrij is om bv bij een nieuwe aanvraag ingedeeld te worden daar wilde ik dus kolom 1 voor gebruiken, dit gebeurde ook met de eerste opzet, was iemand niet ingedeeld bleven ze staan in kolom 1, maar als dit niet mogelijk is met jou idee, dan is dat geen ramp want ik zou bv ook een project "vrij" kunnen maken en de monteurs daar onder zetten als ze niet onder de andere projecten vallen. Het gaat erom dat ik de monteurs onder de verschillende projecten kan zetten en ze op weekelijke basis in mijn overzicht kan aanpassen en op het scherm kan schuiven van het ene project naar het andere en ik kan zien wie er momenteel geen project heeft, in de oorspronkelijke opzet leek mij het makkelijk met D&D om zo te kunnen schuiven tussen de projecten en wat vrij was bleef dan in kolom 1 staan, maar zoals eerder gezegd dat is ook op te lossen met bv een project "vrij", en gemiddeld hebben meestal wel zo een 20 projecten lopende, vandaar, en wil daar hier mee een goed overzicht hebben wie waar zit en wie vrij is( wat nu niet altijd overzichtelijk is ), en dit op mijn scherm hebben en in de toekomst dat scherm ooit eventueel uit te kunnen printen.

Maar in mijn eerste opzet kwam ik niet verder dan de 3 project kolommen en lukte mij het niet om er daar meer kolommen bij te krijgen terwijl ik er zo'n 20 nodig heb, vandaar dat ik hier om hulp vroeg om dit op te lossen.

Hoop dat het nu ietsje duidelijker is

Marco

Hoi Marco,

Ik zie dat je steeds een vorig antwoord in zijn geheel quoot, maar dat is absoluut niet nodig; iedereen kan zien dat het bericht waarop je antwoord er pal boven staat. Bovendien kan ik niet zeggen dat de leesbaarheid er erg van opknapt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan