Drive D onvindbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

BigLJohn48

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Mijn MP computer kocht ik 3 jaar geleden met een extra harde (SSD) schijf van 465 GigaBite. Die gebruik ik als opslagruimte, als Programma files voor mijn eigen bestanden en spelletjes, voor al mijn set-ups, ect. ect. Sinds vele jaren doe ik dat met succes zo, ook met de vorige computers. In de praktijk is in het verleden gebleken dat bij een zeer sporadische virus aanval, deze zich concentreert op Drive C, maar nooit op Drive D. Sinds ik ESET bezig heb ik nooit meer last gehad van virussen of andere indringers. Sinds een week heb ik problemen met Drive D. Als ik een spelletje op de computer speel, of gewoon een kladblok probeer te openen, word mijn beeldscherm soms helemaal wit en is Drive D compleet verdwenen. Ook onder Schijfbeheer en in het Bios is niets meer van schijf D te bekennen. Schijf D is alleen maar terug te halen door de computer uit te zetten, de kabeltjes van Drive D los te nemen, en de computer zonder Drive S op te starten, daarna weer af te sluiten, kabeltjes weer erin steken, en de computer weer opnieuw op te starten.
Het motortje van de schijf draait wel prima als ik zijn stroomkabeltje in en uit trek. De schijf maakt geen rammelende geluiden, wat er bij anderen er op kan wijzen dat hun schijf kapot is, maar bij mij dus waarschijnlijk niet. Ik kan toch niet elke dag mee die kabeltjes gaan rommelen om Drive D terug te krijgen. Ook het ge-installeerde ESET Smart Security 8.0 probeert frekwent zijn programma op te starten. In die toestand is het Programma niet te openen. Een wit veld krijg ik dan te zien. Wat zou er toch aan de hand kunnen zijn met Drive D ?????

Screenshot van schijfbeheer hier plaatsen zou kunnen helpen om mee te beginnen.

En haal een nieuwe sata kabel als je die niet meer hebt.

Als ik het zo lees is die D-schijf gewoon aan het einde van zijn leven.
Zou direct proberen er een image van te maken en er een andere schijf in zetten met daarop de teruggezette image.

@BigLJohn48 : je schrijft aan het begin dat het over een SSD gaat en ergens halverwege je uitleg heb je het over een motortje en geen ratelende geluiden. Een SSD die een motortje heeft en / of ratelende geluiden zou kúnnen maken? Ik vat 'm even niet.

Download een tooltje en bekijk de gezondheid van de hdd's eens : Klik

Laatst bewerkt:
Tooltje

Ik heb dat tooltje (Crystal Disk Info (6.8.2 x 64) gedownload, en bij zowel Drive C, alsmede de bewuste schijf Drive D is de gezondheidstoestand goed, bij alle twee 39 graden temperatuur, en zijn alle twee bijna 9000 uur in bedrijf geweest. Het moet dus een software fout zijn, of defecte kabeltjes. Maar de computer was 3 jaar geleden hagelnieuw, en niemand heeft dus in de tussentijd aan die kabeltjes gezeten.

de kabeltjes van Drive D los te nemen
In startpost staat wat anders.......

Als de schijf wel of niet in de bios wordt gezien, overigens is het schijf 0 of 1 en geen D:, dat is een schijfletter die windows eraan hangt, en geen softwarefout.

Nog geen screenshot van schijfbeheer kunnen maken?

Screenshot

Hoe ik zo'n screenshot kan maken weet ik helaas niet. En waarom heb je die dan nodig. Nu is schijf D weer zichtbaar in schijfbeheer. Als ie weer eens is verdwenen is hij daar niet meer zichtbaar, en kan ook op geen enkele manier meer tevoorschijn getoverd worden. Zo simpel werkt schijfbeheer, to be, or not to be. Zijn of niet meer zijn.

welk merk voeding is in de kast ingebouwd ? Wissel de voeding tussen de HDD en SSD. Slaat het systeem vast op de SSD (drive C) dan is de voeding defect. Slaat het systeem vast op drive D is de voeding goed, maar de HDD defect.

Laatst bewerkt:
Als een schijf niet zichtbaar is in schijfbeheer dan is er toch echt hardwarematig iets aan de hand. De kabeltjes controleren is dan het eerste dat ik zou doen. Als die netjes strak op hun plek zitten dan mag je er vanuit gaan dat die schijf geen lang leven meer heeft en zou ik deze zo snel mogelijk vervangen. Heb je er al wel een goede backup van gemaakt?

Backup

Een backup heb ik vanmiddag al gedraaid op mijn Kingston USB 3.0 stick van 128 GigaBite. Onder in de taakbalk bij hardware veilig verwijderen is Drive D ook al te zien. Nog nooit gezien overigens dat hij daar nu uitgerekend staat. Het systeem doet net als of Drive D een verwisselbare schijf is, een soort USB stick zeg maar. Ook heb ik het Bios in zijn standaardwaarden gezet en vastgelegd. Nadien startte mijn computer sneller op en sluit nu ook sneller af. Nu maar eens kijken wat voor invloed dat heeft op Drive D. Overigens ook bedankt voor je reactie.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog iets merkwaardigs gevonden. Schijf D stond in het systeem vermeld als CD-rom station. En met busnummer 0. C is 1 en D is 0. In de software-instellingen heb ik schijf D verwijderd. Windows liet een ballontekst zien die mij afraadde dit te doen. Na het opnieuw opstarten van Windows stond schijf D nu ineens bij zijn software vermeld als een SCHIJFSTATION ! Correct dus ! Nu maar eens afwachten hoe lang schijf D goed blijft werken !

Misschien als je van het CD-rom station een E of Z of andere letter gemaakt had... was het ook zo gegaan na een herstart?

Als Drive D een andere stationsletter krijgt, werken intern alle programma's niet meer. Op Drive D bevinden zich buiten D - Programma Files (voor mijn eigen bestanden en spelletjes) ook portables met snelkoppelingen in een map op het buroblad.

Hoe ik zo'n screenshot kan maken weet ik helaas niet. En waarom heb je die dan nodig. Nu is schijf D weer zichtbaar in schijfbeheer. Als ie weer eens is verdwenen is hij daar niet meer zichtbaar, en kan ook op geen enkele manier meer tevoorschijn getoverd worden. Zo simpel werkt schijfbeheer, to be, or not to be. Zijn of niet meer zijn.

Hier wordt verteld hoe je een schermafbeelding maakt.

Wat betreft het publiceren van afbeeldingen kun je onderstaande werkwijze hanteren:
Ga naar http://www.imgdumper.nl.
Klik op "Bladeren...".
53f8ea878ba18-imgdumper_bladeren.PNG

Selecteer het bestand dat je wilt uploaden en klik op "Openen".
Klik vervolgens op "Upload".
53f8eab844fb7-imgdumper_upload.PNG

Na het uploaden geeft de website een aantal links die verwijzen naar je ge-uploade bestand.
Selecteer alle tekst in het veld onder "UBB image:" en kopieer de inhoud.
53f8ec1ff2e04-imgdumper_links.PNG

Plak de gekopieerde tekst in je volgend bericht.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan