Driver_irql_not_less_or_equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ultralord

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
69
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje vaak de foutmelding Driver_irql_not_less_or_equal. Dit gebeurt meestal als ik de pc opstart, binnen 5 minuten krijg ik de blue screen met de foutmelding er op. Dit kan tot wel 3x achter elkaar gebeuren. Heel soms gebeurt het ook als de pc al de hele dag aan staat.

De foutcode:
Driver_irql_not_less_or_equal
0x000000D1 (0x0000006C,0x000000FF,0x00000001,0x823883E3)

Ik kan de code nergens terugvinden, zelfs niet op helpmij.
Ik heb al de temperatuur van mijn CPU gechecked met SpeedFan. Deze blijft rond de 37/38 graden.
Ik zuig de pc vaak uit zodat er geen stof meer in zit.
Het is een pentium 4 (2,6 Ghz) met 512MB RAM van 6 jaar oud ongeveer, er draait XP Home op.
Waaraan zou het kunnen liggen?
- Werkgeheugen?
- Voeding?
- Virus?
- Driver?
- Toch de temperatuur?
Alvast heel erg bedankt!
 
Ga nog maar eens zoeken dan naar Driver_irql_not_less_or_equal op het forum. Er is meer dan genoeg te vinden op Helpmij dat daarover gaat (om precies te zijn: Maar liefst 190 postings).

Tijs.
 
Ga nog maar eens zoeken dan naar Driver_irql_not_less_or_equal op het forum. Er is meer dan genoeg te vinden op Helpmij dat daarover gaat (om precies te zijn: Maar liefst 190 postings).

Tijs.

Ja maar niet de specifieke foutmelding die ik heb. Sorry voor de verwarring.


Hoi !

Toevalli9g 'n Logitech-muis ?

http://support.microsoft.com/kb/810980/nl

Greetz,

Harry.

Dat klopt! Maar ik heb geen software voor mijn Logitech muis :rolleyes:
 
De foutmelding vindt bovendien niet plaats bij het afsluiten van de pc, dus het MS-artikel lijkt me niet van toepassing.

Probeer eens een gerichte google zoektocht: deze

Succes,

Tijs.
 
De foutmelding vindt bovendien niet plaats bij het afsluiten van de pc, dus het MS-artikel lijkt me niet van toepassing.

Probeer eens een gerichte google zoektocht: deze

Succes,

Tijs.

Bij iedereen staat er een bestandje bij (bijvoorbeeld cmaudio.sys, Evcapmau.sys enzovoorts). Bij mij niet, daarom is het moeilijk te achterhalen wat het precies is... er zijn zo ontzettend veel foutmeldingen van Driver_irql etc...
 
Hoi !

Daarom is het zoeken naar de oorzaak ook lastig !

Misschien geven je logboeken uitsluitsel: Deze Computer rechtsklikken - beheren - logboeken.

@Tijs: Meer dan de helft van de 0x000000D1 foutmeldingen die ik hier voorbij zie komen heeft als oorzaak een Logitech-driver-probleem !

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

Daarom is het zoeken naar de oorzaak ook lastig !

Misschien geven je logboeken uitsluitsel: Deze Computer rechtsklikken - beheren - logboeken.

@Tijs: Meer dan de helft van de 0x000000D1 foutmeldingen die ik hier voorbij zie komen heeft als oorzaak een Logitech-driver-probleem !

Greetz,

Harry.

Ik vind 1 system error hierbij, die zou wel eens op de tijd kunnen zijn dat ie uit viel.
Er staat: Foutcode; 100000d1, parameter1: 0000006c, parameter2: 000000ff, parameter3: 00000001, parameter4: 823883e3. Wie kan hier iets mee? :shocked:

@Tijs: ben dr mee bezig, je hoort het straks wel :thumb:
 
Doe even wat hier staat.

Tijs.

Er staat wel: Your debugger is not using the correct symbols
Maar...
Onderaan de dump staat: Probably caused by : ntoskrnl.exe ( nt+5bef )
Heb wat gegoogled en kom op een malware probleem, maar ook een bestand die je nodig hebt voor het opstarten van je pc...
Misschien komen we er wat verder mee?
 
Kijk even hier, vanaf posting #7
Er staan malware-scanopdrachten in én een mogelijkheid om een XP cd te maken die je bij SFC /Scannow kunt gebruiken om evt. vervangen systeembestanden weer terug te zetten.

Je kunt trouwens, ipv. m.b.v. nLite ook gebruik maken van andere methodes om een cd te maken die je kunt gebruiken voor SFC /Scannow:

Hangt ervan af of je ergens op je harde schijf de XP installatie-software hebt staan. Gegeven dat je geen cd hebt zou ik dat vermoeden (veel leveranciers van pc's/laptops met XP voorgeïnstalleerd hebben de hele CD in een map staan op de harddisk, voor het geval er iets na-geladen moet worden).

Kijk even het volgende na:
Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup
Kijk na wat er in het rechter venster staat bij SourcePath.
Staat daar niet de schijfletter van een cd-rom station vermeld maar een map op je harde schijf, dan heb je aldaar (het grootste deel van) de installatie-bestanden van XP staan in de submap i386 daarvan.

Wat je dus kunt doen in dat geval is:
1. Maak een map in de hoofdmap van C: die je noemt: XPSP. Open die nieuwe map ook voor stap 2.
2. Ga naar die map gaan waar SourcePath naar verwijst, en kopieer daar alles (inclusief submappen) naar die map van 1.
3. Integreer SP2 of SP3 op de volgende manier (ik ga van de NL-versie van XP uit hier):
a. Indien SP2 op je computer staat:
Download WindowsXP-KB835935-SP2-NLD.exe van deze link naar de hoofdmap van C:
Integreer dit servicepack in de gemaakte kopie van XP op de volgende wijze:
Start -> Uitvoeren -> C:\WindowsXP-KB835935-SP2-NLD.exe /integrate:C:\XPSP
b. Indien SP3 op je computer staat:
Download WindowsXP-KB936929-SP3-x86-NLD.exe van deze link naar de hoofdmap van C:
Integreer dit servicepack in de gemaakte kopie van XP op de volgende wijze:
Start -> Uitvoeren -> C:\WindowsXP-KB936929-SP3-x86-NLD.exe /integrate:C:\XPSP

Brand daarna de inhoud (incl. submappen) van de C:\XPSP map naar een data-cd. Omdat je voor SFC geen opstartbare cd nodig hebt is dit goed genoeg.

Succes,

Tijs.
 
Goed dat je het zegt!

Had Malwarebytes al op mijn pc staan, scan er regelmatig mee maar hij heeft nu al 10 geïnfecteerde objecten gevonden.

Ik laat hem vannacht wel even volledig scannen want dat duurt heel lang..
De 10 dingen tot nu toe zijn een aantal Adware.MyWebSearch,
Een Trojan.Downloader, een Rogue.Drivecleaner, een Trojan.FakeAlert en Broken.OpenCommand. Had dit niet verwacht!
Ze zijn verwijdert
 
Probleem lijkt opgelost,
Ik weet welke maatregelen in moet nemen als het weer komt dus heel erg bedankt allemaal! :thumb: :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan