drivers via terminal in kernel laden

Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Berichten
1.011
Hoe kan je in linux drivers voor bijv. DSL Linux of Fedora laden via de terminal? Ik had al eerder ongeveer in deze richting gevraagd maar ik kom er niet uit, en mijn (nogal pc technische buurman) ook niet.... :(
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op deze pagina.
Ik zag ook een manual. Geen idee of je er wat aan hebt.
 
ik ben er niet echt veel wijzer van geworden :eek: :confused:
 
Dat is jammer :confused:
Zelf heb ik er helemaal geen kaas van gegeten.
Het enige wat je nu kunt doen is af en toe je topic een zetje geven met een bericht. Komt deze weer bovenaan en dus meer in de aandacht.
Succes!
 
Ik heb zelf ook gegoogled maar alles lijkt er een beetje op maar gaat meer over wat de kernel is e.d.... :confused: iig bedankt
 
Het punt met dat Googlen is altijd weer het uitgangspunt.

Kijk eens bij Fedora FAQ
In cache is handiger zoeken denk ik.
 
ik weet niet zo goed wat ik met die site moet... :confused: daarnaast, die fedora faq heb k al gekeken maar het staat ook daar niet in :( :( :(
 
Ik ben er een beetje laat mee, maar ik ben een net beginnende linuxer :eek: dus ik heb 0,0 verstand van terminal en alle commands die erbij horen. Ik weet wel net hoe ik hardware moet mounten :D :p maar het moet dus een beetje "noob" zijn uitgelegd :rolleyes:
 
Toch zag ik in een van die linken die commands staan. :shocked:
 
Op de fedora FAQ staat wel over waar je drivers kunt krijgen maar niet over hoe je ze in de kernel kan zetten. Wel echter over hoe je een rpm in de kernel zet:confused: :(
 
Lange Pier zei:


G4M3R zei:
Op de fedora FAQ staat wel over waar je drivers kunt krijgen maar niet over hoe je ze in de kernel kan zetten. Wel echter over hoe je een rpm in de kernel zet:confused: :(



insmod installs a loadable module in the running kernel

Staat er echt in.

Had meneer Lamp ( Linux gebruiker ) al een meeltje gestuurd om je te helpen.:D

Je kunt ook eens naar specifieke Linux fora gaan.
Maar nogmaals, alles staat in de man pages op de rom.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste moet je de juist linux "driver" hebben.
Sommige drivers zijn in de kernel ingebakken dan werkt het direct.
andere moet je ergens anders gaan zoeken.
Gebruik bij google eens volgende zoektermen.
DSL "modem naam" linux
DSL "internet provider" linux
Vul wat tussen aanhalings tekens staat zelf aan.

Of geef gewoon eens wat meer gegevens door zodat ik kan zoeken of het eigenlijk wel mogenlijk is. Soms kan het zijn dat je gewoon even een wizzard moet uitvoeren, soms moet je de driver zelf gaan compileren en installeren en soms is het hopeloos in dat geval kan je beter gewoon een ethernet adsl modem kopen.
Geef dus je provider eens en de naam van de modem.
 
Je kan inderdaad een module in de kernel laden met insmod, en je zal moeten weten welke driver je nu percies nodig hebt...
Is het je netwerkkaart waar je ondersteuning voor nodig hebt? Of werkt die wel...
typ eens 'dmesg | less' om te zien of je enig soort van hardware herkenning van je kaart ziet...
Je kan ook altijd kijken welke modules er al in de kernel geladen zijn door 'lsmod' te typen (zodat je geen overbodige moeite doet om al geladen kernels ergens van het net te halen).

Ook, mocht je weten welke module je nodig hebt voor je kernel, check of je die al niet hebt staan in /lib/modules/kernelversie/...

Start je hotplug bij het booten trouwens?

Veel success
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat fedora al met udev werkte.
 
hey people, ik ben NET begonnen met linux dus ik snap echt niks van alles wat wordt gezegd :eek: klinkt stom maar van alles leer je wat. Ik zal het dus op zo'n manier uitgelegd moeten krijgen: hardware type: blabla driver mountpoint (als het nodig is): krijg je door dit in te typen. Dan lukt het wel denk ik maar anders niet.:eek: :eek: :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan