Drop Down box

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kligham

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2009
Hallo,

Ik zit met hetvolgende probleem: Ik heb twee dropdown boxen in mijn programma. Nu zou het zo moeten gebeuren dat wanneer men een keuze maakt in de eerste box, er automatisch het bijbehorende postnummer moet geselecteerd worden. In het eerste dropdown box staan enkele gemeenten, de tweede bevat alle postnummers, en als men bijvoorbeeld kiest voor de gemeente Brussel, dan moet in de 2de automatisch postnummer 1000 geselecteerd worden.

Nu was mijn vraag: Hoe doe je dit? Laat je dit door je java programma zelf doen en hoe of kan dit ook door je database gedaan worden en zou dat bijgevolg beter zijn?

Dit ligt eraan wat je zelf wilt. Je kunt een klasse Plaats aanmaken, met 2 instantievariabelen Naam en Postnummer. Vervolgens maak je voor elke plaats een Plaats aan, en slaat deze op in een Array van Plaatsen.

Als er dan een Plaats wordt gekozen, ga je de array door totdat je de plaats hebt gevonden en zet het 2e keuzemenu op het bijbehorende nummer.

Dit kost alleen wel verschrikkelijk veel geheugen.. :confused: Vandaar dat je misschien met een database kunt werken, alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee..

Mercikes voor het antwoord, kzal dat dan eens gaan voorleggen in de mysql database. :p

Kritiek geven is gemakkelijk, maar 'verschrikkelijk veel geheugen' vind'k ietwat overdreven ;). Waarover hebben we het hier, een postcode en een gemeente, laat ons zeggen 100 bytes samen, voor 1000 (?) gemeentes is ocharme 100 kB in RAM.

Dit soort zaken kan je perfect in java doen, daarvoor hoef je niet nog eens een query uit te voeren - je hebt immers al alles ingeladen om weer te kunnen geven. Je moet je voorstellen dat er 1000 mensen je programma gebruiken en op hetzelfde moment een gemeente selecteren, dan worden er 1000 queries uitgevoerd louter en alleen om te weten te komen wat de postcode is. En dat is na 1000 keer zowel alle postcodes als alle gemeentes op te halen, natuurlijk :).

Hoe je het concreet zou kunnen doen: het idee van een Plaats-object vond'k goed (noem het vb Gemeente). Voeg rechtstreeks Gemeente-objecten toe aan je eerste JComboBox (addItem(Gemeente), of setModel(model) als je met een model wil werken) en override de toString() van Gemeente om de gemeentenaam terug te geven. Wanneer een gemeente geselecteerd wordt overloop je de combobox met postcodes en selecteer je het item met dezelfde postcode.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan