• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

drop down linken aan andere cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

whitje

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Beste allemaal,

Ik probeer een rooster te maken voor het werk.
Wat ik wil, weet niet of het kan, maar dat is wanneer een naam in een bepaalde cel staat (stel cel a1) en een paar cellen verder staat het aantal uren van die dag (stel cel a3). Dan staat in dit zelfde blad nog een aantal keren die zelfde naam met verderop het aantal uren van die dag. (ik wil op 1 blad een weekrooster maken)
Vervolgens wil ik op een ander blad dat excel voor mij uitrekend wat een persoon die hele week aan uren gedraaid heeft.
Maar omdat de namen in een dropdown staan en namen altijd kunnen veranderen (dus de naam in A1 kan elke week anders zijn) Wil ik dus dat excel gaat herkennen dat hij bij een bepaalde naam alle uren van die week moet optellen. Heeft iemand die week dan dus niet gewerkt dan komt er gewoon 0 te staan bij het aantal uren van de week.

eerste vraag is dit uberhaupt mogelijk?

Sorry als ik het wat onduidelijk opschrijf :o

alvast bedankt gr. whitje

hier een soort bestandje ik kan het bestand zelf niet sturen omdat er persoonsgegevens in staan van het personeel maar dit is te vergelijken met wat ik nu heb.

Bijlagen

Hoi whitje,

In B2 van blad "week uren"
Code:
=SOM.ALS(rooster!$F$3:$F$24;$A2;rooster!$G$3:$G$24)

en doorvoeren naar beneden.
En de opmaak (bij tab>getal>aangepast) op :mm:ss

Ik heb u in deze nacht van vrede toch op weg willen helpen. :)

Zalig Kerstfeest,

Cobbe

Laatst bewerkt:
He harry,

dat ik inderdaad precies wat ik bedoelde:thumb: Zou je mij misschien in woorden een beetje uit kunnen leggen wat die formule nu precies doet zodat ik ook begrijp waarom deze formule gebruikt wordt.

Verder heb ik nog een vraagje weten iemand misschien een site waar je een beetje kan vinden dat je het geheel wat mooier maakt dus dat de gebruiker al die formules en ellende niet te zien krijgt maar gewoon alleen het resultaat? Dan ga ik zelf op die site wel zoeken hoe het moet, niet alles hoeft natuurlijk voor gekauwd te worden ;) :D

tnx in ieder geval

whitje,.

Bedoel je zoiets?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
He harry,

dat ik inderdaad precies wat ik bedoelde:thumb: Zou je mij misschien in woorden een beetje uit kunnen leggen wat die formule nu precies doet zodat ik ook begrijp waarom deze formule gebruikt wordt.

tnx in ieder geval

Beste,

De formule kijkt of het "Criterium" $A2 (Piet i.d.g.) gevonden wordt in het bereik $F$3:$F$24 van blad "rooster", en
telt de uren bij elkaar op van rooster!$G$3:$G$24 die hier aan voldoen (Optelbereik).

De bereiken moeten wel vast blijven i.d.g., (omdat je het doorvoert naar beneden) en dat doe je met de $, anders wordt F3:F24 -----> F4:F25 (maar had ook zo... F$3:F$24 ... gekunt, opdat je niet opzij doorvoert).
Alleen de A2 moet wel A3 worden, dus vandaar de ($) niet tussen de A en de 2.
De opmaak moet op :mm:ss, omdat je waarschijnlijk boven de 24:00 uur uitkomt.

Ga op de cel staan waar de formule in staat, nu verschijnt in de formulebalk de formule.
Druk op de ƒx links van de formulebalk.
Nu verschijnt er een venster met de uitgewerkte formule, en kun je deze controleren.

Succes.

@ harry

echt super bedankt zo ga ik misschien ook nog eens wat snappen van excel wat je kan er volgens mij heel veel meer mee als wat ik denk/weet.

@ wim

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er nu veranderd is behalve dat ik dat kadertje met tekst zie maar zie niet zo goed wat dit doet :rolleyes: sorry :o

Beeld >> Formulebalk vinkje verwijderen. Als het dat is wat je bedoelt.

Mvg

Rudi

whitje,

die formules en ellende niet te zien krijgt maar gewoon alleen het resultaat
Dit was een vraag van je.
Ik heb gezorgd dat als je op de knop klikt de totale week uren te zien krijgt.
Je moet de macro natuurlijk wel zef afmaken, dit is een voorbeeld.
Als dit niet is wat je bedoeld, sory maar dan heb ik het verkeerd begrepen.

Een goed 2009.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:

ik heb in A1 =weekdag(C4) staan maar in C4 staat er nog niets ingevuld omdat dit later pas de bedoeling is maar nu geeft hij in A1 wel al een weekdag aan maar ik wil dat A1 gewoon leeg blijft totdat ik iets invul in C4 ik wilde dit met de ALS functie doen maar het lukte me niet, moet ik dit uberhaupt wel met de als functie doen of is er een andere manier??

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij het volgende uitleggen:

ik heb in A1 =weekdag(C4) staan maar in C4 staat er nog niets ingevuld omdat dit later pas de bedoeling is maar nu geeft hij in A1 wel al een weekdag aan maar ik wil dat A1 gewoon leeg blijft totdat ik iets invul in C4 ik wilde dit met de ALS functie doen maar het lukte me niet, moet ik dit uberhaupt wel met de als functie doen of is er een andere manier??

Moet lukken toch, met de =ALS functie.

Code:
=ALS(C4="";"";WEEKDAG(C4;2))
Succes.

ooh wat stom zeg, ik zit probeer het de hele tijd andersom dus al de cel een datum aan geeft dan de dag , maar je moet dus aangegeven als de cel niets aangeeft dan wil ik ook niets.
dom dom dom maar goed nu weet ik het bedankt!!

ooh wat stom zeg, ik zit probeer het de hele tijd andersom dus al de cel een datum aan geeft dan de dag , maar je moet dus aangegeven als de cel niets aangeeft dan wil ik ook niets.
dom dom dom maar goed nu weet ik het bedankt!!

Ach, ’t is niet dom hoor, maar een weet.
En om het zo aan de weet te komen, vergeet je het denk ik niet weer.

O’ ja, vergeet je niet de status bij te houden?

Succes.

het volgende probleem heeft zich voorgedaan,

de twee bestanden zijn gekoppeld. Nu berekent een van de bestanden met de gegevens uit het andere bestand en doet dit pas wanneer zowel hij als het ander bestand geopend is. Ik wil eigenlijk dat dit bestand gaat rekenen zonder dat het andere bestand ook geopend is.

En als dat niet kan is het dan wel mogelijk dat wanneer het bestand berekeningen heeft gedaan en opgeslagen is daarna de wel al reeds uitgerekende waardes laat zien, want dat is nu ook niet het geval. Nu laat hij echt alleen gegevens zien als beide bestanden geopend zijn.

Daarentegen is het wel zo dat wanneer ik het bestand dat berekeningen moet doen over de mail stuur en dan open hij wel de reeds uitgerekende gegevens laat zien :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan