Dropdown menu hulp nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasmaskas

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2011
Berichten
75
Onder deze link http://www.pmkmedia.nl/menudemo/index.html stata een menu wat ik wil toepassen op een website maar er is een probleem. het is een drop down menu maar de knopen die geen dropdown zijn moeten klik baar zijn en dat doet hij niet. verder is de wit ruimte in de dropdown menu erg veel. weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Het is een menu van http://jqueryui.com/demos/accordion/#collapsible

IK hoop dat jullie mij kunnen helpen

groetjes Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bij wijze van voorbeeld:
Onder de menu-optie ' Technische Commissie' staat de volgende code:
HTML:
<div class="ui-accordion-content ui-helper-reset ui-widget-content ui-corner-bottom ui-accordion-content-active" style="height: 100px; overflow: auto; display: block; padding-top: 11px; padding-bottom: 11px;" role="tabpanel">
<a href="#">
INFORMATIE
<br>
NIEUWS
<br>
GEDRAGSCODES
</a>

De link <a href="#"> leidt nergens heen
en bovendien
je maakt één link-element
en zet daarin drie verschillende keuzes (Informatie, Nieuws, en Gedragscodes)
da's natuurlijk ook niet echt handig.


In het NIEUWS onderdeel zet je zelfs een link-element zonder inhoud.
HTML:
<div class="ui-accordion-content ui-helper-reset ui-widget-content ui-corner-bottom ui-accordion-content-active" style="height: 100px; overflow: auto; display: block; padding-top: 11px; padding-bottom: 11px;" role="tabpanel">
<a href="#">
</a>
</div>
 
Dat ze naar het # worden doorgelinkt dat klopt dan komtie (wat ik geleerd heb) terug naar de index maar als ik op home druk en ik vervang dat # door ene website bv dan gebeurt er niks. in het sub menu heb ik ale tekst geselecteert en daar even 1 link van gemaakt vandaar dat hij sluit met </a> maar in het begin begintie met het openen van de link.

De css is voor ik weet het maar elke keer als ik iets weg haal dan valt het hele menu uit elkaar. het belangrijkste voor mij is nu hoe kan ik er voor zorgen dat de knopen zonder submenu gewoon werken en door linken naar de gevraagte pagina en niet een dropdown menu wil laten zien.

Weet iemand hoe dat moet?
 
Hoi pasmaskas,
Even in verdiepen ...

=====
De background
Het eerste dat me opvalt als ik de pagina www.pmkmedia.nl/menudemo/index.html open, is dat de pagina er ont-zet-tend lang over doet om de achtergrondfiguur te tonen...
Als je even naar de images gaat kijken, ben je er gauw achter waarom: de back.jpg is maar liefst 815kB. :rolleyes:
Waarom zoveel?
  • het formaat is 1920px*1500px (waarvan op mijn 1024px*768px scherm dus nog geen 30% getoond wordt),
  • het onderste deel van 650px hoog is ... wit, net als de background-kleur van de site,
  • dat zijn dus 650px*1920px = 1.248.000 witte pixels die voor nop gedownload moeten worden, oftewel iets meer dan 40% van de download is overbodig,
  • met deze er af hakken is de grootte maar 500kB,
  • er is geen of heel weinig jpg-compressie toegepast, met 20% compressie heb je nauwelijks kwaliteitsverlies,
  • al met al kan je toe met een back-nw.jpg die is teruggebracht tot nog geen 120KB :),
  • dat is meer dan 6,5 keer zo snel binnengehaald!
Los hiervan blijft het de vraag: waarom zo loei-breed? Lang niet iedereen heeft een scherm van zo'n breedte. Op een toch redelijk grote resolutie van 1280*1024 is er weinig van de rechterfiguur te zien, en op een resolutie van 1024*768 helemaal niets:

leeuw-1280x1024.png
transparant-25x5.gif
leeuw-1024x768.png

1280*1024
transparant-25x5.gif
|
transparant-25x5.gif
1024*768

=====
html-validatie
Vervolgens (zie m'n handtekening!) valt op: het is valid html, maar wel html5. Eventueel zouden een aantal browsers (of browserversies) sommige dingen het niet zo mooi kunnen doen als bedacht.

=====
css-validatie
Vervolgens valt op: het is géén valid css2.1 (17 fouten). Als je 'm laat testen op css3 ook niet, dan worden het 11 fouten. Vijf daarvan zijn niet erg, dat zijn browser-specifieke extra's die oudere versies tot de orde roepen.
Ook hier een kanttekening: niet alle browsers (browserversies) kunnen al het moois van css3 aan.

=====
Niet werkende menu-links
Dat ze naar het # worden doorgelinkt dat klopt, dan komtie (wat ik geleerd heb) terug naar de index.
Alléén als je al op de index-pagina zit! ;)
Als er staat <a href="#">HOME</a>, dan is het een link die op zoek gaat naar een bladwijzer zonder naam > en die blijft altijd op dezelfde pagina. Dat kan je ook zien in de statusbar van je browser: daar staat, als je op de pagina "HOME" met de muis over "HOME" hovert:
http://www.pmkmedia.nl/menudemo/index.html#.

Maar hier is er iets anders aan de hand: een grapje van het gebruikte accordion-script! :p
Via het script wordt er bij solo menu-items kennelijk voor gezorgd dat dit menu-item niet meer aanklikbaar is. Dat is er sneaky in gezet, dat krijg je met die zelfdenkende scripts!
  • Test: www.bliksekaters.nl/tests/testleeuw-1.htm (de HOME-pagina)

  • Hierin laat ik de HOME-knop verwijzen naar een echte andere pagina:
    <h3><a href="http://developerscorner.nl/">HOME</a></h3>
  • Deze link is aanwijsbaar, staat wel in de statusbar, maar reageert niet op een klik!

  • Hierin laat ik de LINKS-knop ook verwijzen naar een echte andere pagina:
    <h3><a href="http://developerscorner.nl/">LINKS</a></h3>
  • Deze link is ook aanwijsbaar, staat ook in de statusbar, en doet het ook niet.
  • (Tegelijkertijd is hierin ook het snellere background-img gezet.)
De oorzaak zou kunnen zijn:
Het gebruikte model houdt geen rekening met solo-items, en gaat ervan uit dat alle menu-items een accordion moeten krijgen; of je hebt de aanroep van jQuery niet op de goede manier gedaan.
Nu zijn er veel varianten van accordions met jQuery in omloop, die het allemaal net weer anders doen. Er zal dus in de script-code gebaggerd moeten worden, maar ik ben ik niet sterk in jQuery ...
Dan doen we het anders! :)
  • De accordion in- en uitklappers worden getriggerd door een <h3>.
  • Dus als je die <h3> er uit haalt zou ie het moeten doen.
  • Hier is er bij de knop "LINKS" een <h4> voor in de plaats gezet: testleeuw-2.htm.
  • Kassa! De HOME-knop doet het nog steeds niet, maar de LINKS-knop nu wel.
  • Alleen zijn de css-styles van de knop verloren gegaan.
  • Maar met Firebug kan je er achter komen dat het script aan de andere menu-items een serie classes vastknoopt met de namen:
    class="ui-accordion-header ui-helper-reset ui-state-default ui-corner-all"
  • Dat doen we hier dus maar handmatig: <h4 class="(het hele riedeltje)">
  • Daarmee wordt het: testleeuw-3.htm.
  • Er ontbreekt nog het driehoekje in de knop, maar in plaats van uitzoeken hoe dat via de scripts en de "jquery-ui-1.8.16.custom.css" gaat, is een identiek driehoekje gauw gemaakt en makkelijk in de css gezet (met z'n hover-variant).
  • Dat levert dan deze: testleeuw-4.htm.
  • Hierin doen de submenu-links het ook nog gewoon.
  • De opmaak is nog wat verder ge-css'd.
Zo kan je met schoffelen in de css toch ook nog een heel eind komen.
Het alternatief is: kijken wat de bron van je accordion-scripts over solo menu-items te zeggen heeft, of een andere variant van het jQuery accordion nemen (die meteen al in een demo een solo item laat zien en werken!).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[Edit]Door gebruik van de <base href="..."> en het verwijderen van de jQuery-ingrediënten aldaar doen de voorbeelden het inmiddels niet meer! :)[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt nog je je reactie CSSHunter. over de achtergrond had ik nog ie over na gedacht ik zak de loze wit ruimte weg halen. de afbeelding word gecenterd (zo als je zag toen je me hielp met me footer). Het menu heb ik voor het grotste gedeelt opgeloft ik heb een andere gebruikt die op de zelfde manier is op gebouwd als deze allen de css is een stuk netter. IK probeer alleen nog de knoppen wat uit elkaar te zetten. Mocht het niet lukken dan kan ik je hulp weer goed gebruike CSShunter :D jij bent echt een held hier in.

gr pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan