• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown menu met random veld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlbertK

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
Goedemiddag.

Voor m'n werk moet ik een aanvraagformulier voor proefmonsters maken.
Hierbij gaat het om de verschillende soorten hout, kleurcode, verlijming en lameldikte.
Voor de overzichtelijkheid heb ik een dropdown menu gemaakt.

Dit is verder allemaal goed gelukt, maar nu wil ik naast de standaard houtsoorten, een "random veld" maken, zodat als het juiste houtsoort er niet bij staat, deze random kan worden ingevuld.
Hoe kan ik deze toevoegen als "Random Veld"?
En wat me nu ook nog niet wil lukken, is nadat ik de velden heb gemaakt, ze onzichtbaar wil laten worden, hoe doe ik dit?
Hiermee bedoel ik de waardes onzichtbaar te laten worden die ik heb gebruikt om het "Dropdown menu" te maken.

Als er nog onduidelijkheden zijn, zal ik ze proberen verder uit te leggen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Albert

Laatst bewerkt:
Dit is verder allemaal goed gelukt, maar nu wil ik naast de standaard houtsoorten, een "random veld" maken, zodat als het juiste houtsoort er niet bij staat, deze random kan worden ingevuld.
Hoe kan ik deze toevoegen als "Random Veld"?

Hoe ik zulke zaak meestal oplos, is door onder/naast de cel waar je de keuzemogelijkheden hebt een veld te voorzien waar je dmv van tekst die random keuze kan omschrijven. Via voorwaardelijke opmaak wordt dit veld pas zichtbaar wanneer in de eerste cel de keuze "random veld" wordt gekozen.
Misschien dat anderen nog andere (betere) ideeën hebben.

En wat me nu ook nog niet wil lukken, is nadat ik de velden heb gemaakt, ze onzichtbaar wil laten worden, hoe doe ik dit?

Wat je met deze vraag bedoelt kan ik niet vatten. Misschien dat anderen hem wel begrijpen, maar ik ben niet helemaal mee. Graag verduidelijking.

Bedankt, ik probeer het even.
Het wil nog niet helemaal lukken, maar ik doe nog een poging.

Wat je met deze vraag bedoelt kan ik niet vatten. Misschien dat anderen hem wel begrijpen, maar ik ben niet helemaal mee. Graag verduidelijking.
Hiermee bedoel ik de waardes onzichtbaar te maken, die ik heb gebruikt bij het maken van het "Dropdown menu"

Kan je anders eens je bestand posten (gezipt), lieftst ontdaan van gevoelige info.

Ik denk dat dat makkelijker volgen is.

Kan je anders eens je bestand posten (gezipt), lieftst ontdaan van gevoelige info.

Ik denk dat dat makkelijker volgen is.
Ik heb een opzet toegevoegd voor zover ik hem nu heb.
Ook met het Dropdownmenu zoals ik het nu heb toegevoegd.:thumb:

Bijlagen

Die waardes die je in rij 38 tot rij 49 hebt staan, wil je verbergen neem ik aan.

Dat kan door die rijen te verbergen, maar dat is niet de beste oplossing.
Een betere oplossing is om de nodige gegevensreeksen een naam te geven, en deze naamgeving te gebruiken in je datavalidatie.
Door die range een naam te geven, is het voor de datavalidatie ook in orde dat die gegevens zich op een ander blad bevinden. Je kan dus bv. een configuratie sheet aanmaken met al deze waardes, en deze dan de correcte namen geven en gebruiken in de datavalidatie. Vervolgens kan je deze configuratiesheet verbergen mocht deze niet zichtbaar mogen zijn.

edit: even een link met meer uitleg rond datavalidatie. Ook het gebruik van dynamische lijsten kan je door vinden. http://contextures.com/xlDataVal01.html

Laatst bewerkt:
Bedankt!
Dat begrijp ik inmiddels, uit het eerste gedeelte kom ik alleen nog niet uit.
Van dat random veld....

Dat is helemaal niet zo'n fancy oplossing hoor. Ik heb even een bestandje bijgevoegd om het duidelijk te maken.

Verander de waarde van A11 maar eens, en zie wat er met B11 en B12 gebeurt.

Bijlagen

AlbertK

Data - Valideren - Tabblad Foutmelding
Haal dan het vinkje weg bij Foutmelding weergeven na het invoeren van ongeldige gegevens.

Dan kun je in deze cel wel andere gegevens plaatsen.

Bedoel je dit?

Koosl.

Dat is helemaal niet zo'n fancy oplossing hoor. Ik heb even een bestandje bijgevoegd om het duidelijk te maken.

Verander de waarde van A11 maar eens, en zie wat er met B11 en B12 gebeurt.
Het wordt dan inderdaad niet echt zoals het zou moeten nee...

AlbertK

Data - Valideren - Tabblad Foutmelding
Haal dan het vinkje weg bij Foutmelding weergeven na het invoeren van ongeldige gegevens.

Dan kun je in deze cel wel andere gegevens plaatsen.

Bedoel je dit?

Koosl.

Nee, wat ik bedoel is dat je kunt kiezen uit:
Western Red Ceder
Lariks
Vuren
Overig

Als je dan overig kiest, moet je een overig houtsoort in kunnen vullen.

Begrijp je?

Grt Albert

Mijn inziens heb je twee manier:

1. Werken met twee velden en in het tweede veld die overige laten definieren. (zie mijn bovenstaand vb)
2. Toestaan dat er buiten die lijstwaardes nog andere waardes mogelijk zijn, en dan telkens die overige editeren naar de gewenste omschrijving (zie de bovenstaande post van koosl)

Andere manieren icm datavalidatie in een lijst zie ik niet dadelijk, tenzij je een toevlucht zou nemen tot vba, en bij de keuze overig een inputbox toont waar de specificatie kan ingevoerd worden. Maar dan nog dien je die waarde te verwerken volgens 1 van bovenstaande manieren.

Laatst bewerkt:
Heren!

Door de combinatie van beide antwoorden van jullie ben ik eruit!
Mag ik jullie hartelijk danken!!:thumb:

Gr Albert

Onderaan rechts staat een kadertje waar je de vraag op opgelost kan zetten.

Mogen we ook weten hoe je het nu opgelost hebt?

Dat mag je.
Ik heb die foutmelding weggeklikt wat Koosl zei, daarna heb ik een apart werkblad gemaakt voor de formule.
En nu alles gekopieerd in Word.
Nogmaals bedankt:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan