Dual Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

zDrizzle

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2005
Hallo,

Ik zit nu al een tijdje te klooien met mijn boot.ini maar ik wordt er niet wijzer van

Mijn doel is om te kunnen kiezen tussen Win XP en Win 89... Ik heb win XP op de eerste primary master staan en ook IDE 0.... op de tweede harddrive en op de tweede IDE controller (nummer 1 dus) staat win 89....

mijn vraag is hoe ik met 2 harddrives een dual boot tussen win xp en win 98 kan maken...

mijn boot.ini ziet er nu zo uit:

Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(1)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98 SE" /fastdetect

je krijgt dan wel een keuzemenu bij het opstarten maar als je dan voor win 98 kiest dan doet hij het niet.

mijn vraag is dus nu wat ik fout heb gedaan... en hoe het dan wel moet...

:thumb:

ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet de laatste regel zo zijn.

multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98 SE" /fastdetect

Geplaatst door jackall

multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98 SE" /fastdetect
Op deze manier zal Windows 98(se) automatisch opgestart worden, als er geen keuze gemaakt wordt.

@zDrizzle,
Zo te zien heb je eerst Windows XP geinstalleerd en daarna pas Win98(se). Dit is vrij lastig om een dualboot te krijgen.
Win98(se) wil graag op je C-partitie staan. Als je daarna WinXp installeerd, krijg je vanzelf de keuze menu.(Dualboot)

Moet je ff naar start/uitvoeren: msconfig gaan en bij boot.ini tab op "Alle opstartpaden controleren" klikken en dan ff proberen tot hij hem gevonden heeft.

probeer eens:

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

of

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS

Succes :thumb:

ik probeer dit wel ff: multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98 SE" /fastdetect

Helaas :( ik heb dit alles geprobeerd en nog steeds werkt het niet...

PS.

Weet iemand van jullie toevallig wat /noexececute=optin betekent???

vertaald naar het nederlands zou het: niet uitvoeren is optional betekenen.... zou dit er iets mee te maken hebben dat het het niet doet??

Laatst bewerkt:
Dat doe ik liever niet zo... Dit is wat ik heb gedaan voor ik een dual boot wou:

Eerst had ik win 98 op een normale schijf met 8 gb...op de c: drive....
Toen wilde ik nog een schijf dus die heb ik erbij gezet (20 gb) en ik heb daar 2 partities op gemaakt...c: en g:..... toen heb ik win xp pro op c: geinstalleerd... en toen besloot ik dat ik een dual boot wou omdat ik een spel heb die beter werkt onder win 98.... dus dacht ik dat ik alleen maar de boot.ini moet veranderen...

en volgens vele sites is dat mogelijk!

ps.

Dit is de error die ik krijg als ik bij het opstarten Windows 98 SE kies:
Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.
Controleer het pad naar de opstartlocatie en de schijfapparatuur.
Controleer de windows-documentatie over schijfconfiguratie en uw hardwarehandleidingen voor meer informatie.

Laatst bewerkt:
Je heb dus nu 2 schijven en op elke schijf een OS?

Volgens mij moet je dan met disk(0) spelen

Laat maar :D het is gelukt!!! Wel op een andere manier dan ik eigenlijk wou maarjah.... Ik heb dus alle partities weggegooid... en 2 nieuwe gemaakt.... eentje (c:) met win 98 en eentje (g:) met win xp..... hij maakte er toen zelf een dual boot van!!!

i.i.g bedankt voor jullie hulp allemaal :D :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan