Dual screen,mogelijk met deze videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler12

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2011
Beste iedereen...,

Ik heb een radeon hd 5450 kaartje in mijn pc.
Is het mogelijk om hier een extra beeldscherm op aan te sluiten.

De kaart heeft 1VGA uitgang 1DVI en 1HDMI (de vga gebruik ik op dit moment)

Als het kan dan kan ik of een dvi kabel kopen of een dvi verlengstukje(van vga-->dvi) wat is beter?

Greetzz freestyler12 :D

Vga is het goedkoopst.
DVI is betere kwaliteit.

HDMI = DVI + geluid.

*note, als je de kaart met de passive koeling hebt moet je opletten dat hij niet te warm wordt (doet hij bij mij namelijk).

Vga is het goedkoopst.
DVI is betere kwaliteit.

HDMI = DVI + geluid.

*note, als je de kaart met de passive koeling hebt moet je opletten dat hij niet te warm wordt (doet hij bij mij namelijk).

VGA is analoog, is dus storinggevoelig en heeft een beperkte resolutie.
DVI is digitaal, heeft dus zeer weinig last van storingen van buitenaf
er is geen tot nauwelijks kwaliteitsverschil.

HDMI is DVI met als additie het doorvoeren van audio(geluid) en lan.

VGA is niet goedkoper dan VGA, hoe kom je hierbij?

daarnaast heeft de koeling niets te maken met het aansluiten van een scherm!

Laatst bewerkt:
Het kwaliteitsverschil tussen vga en DVi is IMMENS. op een goed scherm kan je makkelijk het verschil tussen een vga en een DVI scherm zien.

een kwaliteits vga kabel kost ongeveer 15 euro. 9/10 keer wordt er ook een vga kabel bij een tv/scherm geleverd en zal het in dit geval niets kosten.
een goede DVI kabel kost per stuk minimaal 25+ euro. daarom is VGA goedkoper dan DVI.

Het voordeel van 2 schermen is dat je meer kan doen, het is dan ook niet uit te sluiten dat de TS zware grafische applicaties op meer dan 1 scherm gaat uitvoeren. Hierdoor zal de videokaart harder moeten gaan werken en wordt hij warmer. Als de kaart passieve koeling heeft dan wordt hij niet zo goed gekoelt als met actieve koeling (een ventilator erop). het gevaar bestaat dan dat de kaart te warm wordt en de pc stopt met werken.

bron: Ik heb zelf zo'n kaart. DVI kabels koop ik regelmatig. VGA en DVI heb ik ook voor moeten kiezen ooit....

dat kwaliteidsvelschil is onzin, die prijzen zijn ook onzin, een dvi kabel kost minder dan een tientje, behalve die gold plated troep maar dat is nergens voor nodig.

Laatst bewerkt:
pas na 5 meter maakt het uit bij signaal verlies dit geld voor DVI en VGA
vga kan ook een 1080P resolutie versturen

eenige wat dvi doet is sneller en schooner beeld materiaal door sturen verschil is amper merkbaar
omdat het digitaal is

Je zou kabels kunnen gaan halen voor 10 Euro ja. maar het signaal moet daar toch nog doorheen O.o dus kwaliteit van de kabel is wel degelijk belangrijk.
zelfde geld voor audiokabels. ik zie 100den mensen met een stel mooie speakers & een goede versterker en dan zie ik er 10 euro kabeltjes tussen liggen... vreselijk.

Het beste wat je kunt doen is een kabel gaan halen, testen en als je het zelf het geld niet waard vind dan breng je het gewoon terug.

er zijn overigens 3 soorten dvi kabels.

dvi-a, in feite gewoon een analoge kabel.
dvi-i, deze doet in feite analoog + digitaal
dvi-d, de echte DVI deze heeft een digitaal signaal.

zelf gebruik ik de profigold dvi-d kabel van 5 meter maar die zijn redelijk duur ;)

meer informatie en een goede uitleg kan je hier vinden.

[edit] gold plated troep... Gold plating is belangrijk tegen het niet slijten van je connector.
nou geef ik toe dat je met een gewone kabel ook ermee weg komt zolang je maar silicoonvet gebruikt [/edit]

* silicone lubricant = silicoonvet? sorry mijn nederlands is geen 10 waard :P

Laatst bewerkt:
er is een test gedaan door tweakers/radar daaruit blijkt dat een goedkope kabel het net zo goed zal doen als een dure zolang de lengte niet langer is dan 5 meter
klikerdeklik
even een kleine quote uit het artikel
Conclusie

De experts zijn het er over eens. Er zit qua signaal bijna geen verschil tussen de kabels. Als consument kan je dus flink wat geld besparen door voor een goedkope kabel te kiezen. Jeroen en Johan begrijpen wel dat een duurdere kabel nuttig kan zijn. ‘Als je de kabel veel verplaatst, of in natte omstandigheden moet werken, dan gaat zo’n dure kabel wel langer mee. Maar voor huis-tuin-keuken-gebruik is een goedkope kabel goed genoeg.’ Aldus Jeroen. Johan heeft de zelfde mening, maar wijst er wel op dat als je kabel langer dan vijf meter is, er wel een verschil kan zijn in kwaliteit.
heb zelf ook een reciever met heel wat goed kope hdmi kabels het signaal is vrijwel het zelfde het maakt echt niks uit
pas als je langer dan 5 meter gaat moet je er op gaan letten

gold plated heb je pas nodig als je aan de andere kant van het huis nog een tv hebt staan die je direct wilt kunnen aansluiten

Laatst bewerkt:
Gold plating is niet om het signaal te verbeteren... het is om het slijten tegen te gaan (waardoor het signaal beter blijft), en dus de kabel langer meegaat.

een speaker sluit je niet aan met een HDMI kabel. Ik bedoel de kabels TUSSEN de speakers en de receiver, degene die het geluid echt dragen (van versterker naar de speaker).

Dit alles doet nog steeds niks aan het feit dat het verschil tussen VGA en DVI te bekkenen is.

@ts, zoals je ziet is het een controversieel onderwerp, sommigen mensen zullen zeggen dat ze het verschil zien (ik kan het zien volgens mij) en sommigen mensen zullen het verschil niet kunnen zien.
Dit kan aan de persoon zelf of de schermen die ze gebruiken liggen.

Het beste is nog om mijn eerdere advies te volgen, en dat luidde
Haal een kabel, kijk of je het je geld waard vind (of je verschil ziet) zo niet dan breng je hem gewoon terug.

Laatst bewerkt:
volgens mij moet je even lezen gold plating zorcht voor een robustere kabel als je het artikel nou even leest voordat je conclusies gaat lopen trekken

Verschillen

Johan de Groot merkt een aantal verschillen tussen de kabels. Sommige kabels zijn wat stugger. Hierdoor is het wat lastiger om de kabel te buigen. Ook zit er verschil in de connectoren waardoor sommige kabels wat minder stevig in de televisie zitten. Twee kabels hebben zijn voorkeur. Als eerste de kabel van Monster. De is stevig en sluit goed aan op de apparaten. De tweede keus is de goedkope kabel van de Action. Lekker flexibel en zit stevig aangesloten.

Jeroen Damen heeft het lastig met het beoordelen van het beeld en geluid. Hij kan geen verschil zien en horen tussen de verschillende kabels. ‘Als er een kabel tussen zou zitten die kwalitatief niet goed zou zijn, dan moet ik dat kunnen zien. Ik zie geen oneffenheden of iets dergelijks.’ Zijn collega-expert Jac. Goderie heeft wel een lichte voorkeur. Volgens hem is het beeld van televisie nummer vier net iets scherper. En laat dat nou net de goedkoopste kabel zijn die we hebben getest, de kabel van de Action.

het verschil is er niet:rolleyes:
en als er al een verschil is dat je wellicht zou kunnen zien heeft dat eerder met jou videokaart te maken
lees ook even de comments die er onderstaan
Wat mij betreft ben je helemaal maf als je voor een kabel korter dan 5 meter €139.99 neer telt.

Laatst bewerkt:
Ik had nog niet eens gezien dat je een artikel meestuurde lol :p

ook heeft het verschil tussen lengte van de kabel geen bal te maken met mijn reactie over de gold plating. (waarvan jij zei dat het pas nodig was als je over een lange afstand signaal wilt versturen).

hier een stukje over gold plating in de electronica (van wiki) waarin wordt aangegeven dat gold plating is tegen slijtage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_plating#Electronics

en hier een van wiki.answers http://wiki.answers.com/Q/How_does_gold_plating_improve_cable_conductivity

waarvan jij zei dat het pas nodig was als je over een lange afstand signaal wilt versturen

jou artikel beschrijft precies wat ik zij op korte afstand maakt het dus geen bal uit of je nou voor gold plating gaat of zonder
als je had gelezen wat ik had geschreven dan kun je ook terug zien dat ik heb gezecht dat je een robustere kabel krijgt meer niet

feitenlijk heb je niet eens gold plated kabels nodig voor achter je reciever want het is niet eens vochtig achter je reciever...

Laatst bewerkt:
gold plating heeft niks met afstand te maken! dus ook niet of je voor gold plating gaat.

gold plating is tegen slijtage, en achter je receiver is wel degelijk vocht, aangezien daar lucht is.
slijtage kan al ontstaan door alleen de luchtvochtigheid.
dan komt daar nog bij dat sommige huizen nou eenmaal vochtiger zijn dan andere.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat kabels vreselijk reageren omdat ze versleten zijn. een van de gewone reacties is dan `maar ik haal ze er nooit uit dus hoe kunnen ze dan vochtig zijn?`.
De sluiting tussen de kabel en de header is niet 100% dicht, daar komt dus lucht tussen en dus ook vocht. door dat vocht kan je kabel gaan `roesten` met alle gevolgen vandien.
gold plating voorkomt slijtage en die zal dus nooit corrosie krijgen.

een voorbeeld met luchtvochtigheid, ik heb hier een receiver staan (in de hoek) tegen een verwarming aan(erbij). aan die verwarming hangt een stenen bak met water om de luchtvochtigheid op peil te houden (een verwarming kan dat aanstasten). dus in de buurt van die verwarming is het luchtvochtigheidsgehalte hoger dan bijv. midden in de kamer. Stel de TS zit met eenzelfde situatie (pc tegen verwarming) dan is gold plated vele malen beter dan een nikkel plated kabel.

in het kort, gold plating maakt (bijna)NIKS uit als je kijk naar de lengte van je kabel.

Overigens zei ik ook niet dat de TS voor een goldplated kabel moest gaan. ik zei alleen dat hij voor een degelijke kabel moest gaan.
Ik reageerde alleen op de reactie van royb3 die opperde dat gold plating troep is. (overigens opperde hij ook dat deze duur waren. 10 pond met gold plating...
Daarbij opperde hij dat alleen gold plated kabels duurder waren. wat ook niet zo is
Kabel 1
Kabel 2

mijn kabel naar keuze voor de TS zou deze zijn http://www.allekabels.nl/DVI-Kabels/15/1042661/DVI-Kabel.html
en is hij/zij niet tevreden met de kabel (of ziet hij/zij geen kwaliteitsverschil) dan kan de kabel altijd terug naar de winkel.

goedkoop en toch gold :D

[edit] Ik heb net de gehele thread nog eens gelezen en ik denk dat ik weet waar het probleem zit.
roy3b gaat ervan uit dat ik met kwaliteitskabel (zoals ik een een reply zeg) gaat om de gold plating.
terwijl kwaliteit op veel meer vlakken telt.
° kabeldikte (tegen het oprollen)
° Kwaliteit van de connector pinnetjes
° kwaliteit van de vastschroef pinnetjes
° etc.

Daar reageer ik dan vervolgens op dat gold plating wel degelijk belangrijk is I.V.M slijtage.

en dat is op de een of andere manier tot een beeldkwaliteits discussie door gold plated gelopen?

wat we denk ik veilig kunnen stellen is hetvolgende

°er is geen BEELDSKWALITEIT verschil tussen een dvi kabel, omdat deze met 1en en 0en werk en niet met een direct videosignaal. dus de kabel werkt of hij werkt niet.
°Naarmate de kabel langer wordt is het belangrijk een goede kabel te hebben zodat alle 1tjes en 0tjes voorbij kunnen komen.
° Gold plating altijd belangrijk is tegen het slijten van een kabel
° er altijd een meningsverschil zal overblijven tussen vga/dvi kwaliteit

[/edit]

Laatst bewerkt:
wanneer je een kabel gebruikt bij het aansluiten van een extra scherm in de slaapkamer of woonkamer is gold plated gewoon overbodig en is het niet de moeite ernaar te kijken, het goedkoopste kabeltje kan er wel mee door, er van uitgaande dat de monitor naast de huidige monitor zou staan, en die nog geen twee meter bij de computer verwijderd is, ik heb zelf het verschil tussen vga en dvi al eens vergelijken, beide stuurde exact dezelfde beelden en even vloeiend, er was gewoon geen enkel verscheel, dit was op een amd radeon hd5770 en een samsung 931bw als monitor.

en zelfs al zou het vochtig zijn is het nog steeds niet waard om voor 100 euro een kabel te kopen met gold plating
dan koop ik liever 10 keer een kabel van 10 euro de kans is groter dat de kabel het gewoon volhoud rubber is wat dat betreft ook redenlijk water bestendig

Hebben jullie uberhaupt wel ooit gekeken wat voor kabels er allemaal zijn?...

Ik heb gelinked naar een GOLD PLATED kabel van nog GEEN 10 euro...
Aangezien een goedkope kabel ook rond de 10 euro hangt kan je met een gold plated die hetzelfde kost alle risico's uitsluiten...

@royb3 dat jij geen verschil ziet wil niet zeggen dat er geen verschil is ;)
VGA is analoog, en kan dus storen.
Omdat het analoog is kan je met vga ook een half signaal weer laten geven, dit is met dvi niet nodig. een dvi kabel werkt of deze werkt niet.

de storing kan inderdaad optreden, maar met eet kabel van 10 meter ga je dit nog niet merken.
het verschil zie ik niet omdat het er niet is.

de storing kan inderdaad optreden, maar met eet kabel van 10 meter ga je dit nog niet merken.
het verschil zie ik niet omdat het er niet is.

Ik zie wel een verschil tussen 2 monitors (1 vga 1 dvi...) zelfde monitor... Ook als ik de kabels om draai zie ik verschil...
pak ik echter 2x dvi (zoals ik mijn setup doorgaans heb staan) is er 0 verschil te zien...

Maarja er zullen altijd mensen blijven die zeggen "Ik zie geen verschil dus het is er niet -_-".
ik zou je graag een keer willen uitnodigen om naar deze tests te kijken: http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php.
als je dan nog geen verschil ziet tussen dvi en vga dan weet ik het ook niet meer...

bij mij is het zo helder als het maar zijn kan dat dvi beter beeld geeft als vga..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan