Dualboot met GAG en letters van OS-Volume

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo,
Ik wilde een Dualboot maken voor WinXP (Pro) en Win7 (Home 64 bit).
Eisen:
  • Het ene OS mag het andere niet kunnen zien, dus partitie van niet gestarte OS verbergen
  • Bij het gekozen en opgestarte OS moet C: de volumeletter zijn van de OS-partitie
Het Windows dualbootsysteem (eerst XP daarna Win7 installeren en met EasyBCD het bootmenu regelen) kan daaraan niet voldoen, omdat beide partities zichtbaar moeten blijven.
Ik probeerde MRBOOTER (http://www.masterbooter.com/main/features_en.html), dat hierin wel kan voorzien (zowel eis 1 als eis 2). Echter hiervoor is een opstartbare DOS-floppy nodig. Mijn laptop heeft geen floppy-drive en een opstartbare USB-stick geeft vooralsnog problemen.

Nu vond ik GAG (http://gag.sourceforge.net/), een eenvoudig en gemakkelijk te hanteren multibootprogrammaatje:
-keurig menu en,
-op te starten partitie wordt vanuit het MBR aangewezen, waarbij de niet op te starten partitie wordt verborgen.
Dus eis 1 is hiermee OK.
Echter het lukt me niet om zowel het volume van XP C: te laten heten (als XP is opgestart, en dus Win7 niet zichtbaar). De volumeletter is dan F:, er is geen C:
Als Win7 is opgestart (XP onzichtbaar) dan is zijn volume wel C:

Hoe is ook eis 2 te bereiken?

Onmogelijk: Bij een dualbootsysteem gebruik je twee primaire partities met een eigen toegewezen partitieletter. Het is bovendien niet mogelijk om meerdere besturingssystemen op dezelfde partitie te installeren.

Jawel, dat kan wel:

Op een en dezelfde Harddisk kan het OS WinXP draaien onder C:, terwijl het OS Win7 op een andere maar wel verborgen partitie staat. Na reboot kiezen voor Win7 kan ook met C: als volume van het OS. Ik heb het met eigen ogen gezien.

Ga ervan uit, dat op een en dezelfde fysieke harddisk Windows 7 is geinstalleerd, terwijl er nog een 2e lege primaire partitie is, die verborgen is (hidden). Voor zover ik weet krijgt die Windows 7 partitie bij installatie automatisch de volumeletter C:
Ik meen, dat als je daarna WinXP ernaast installeert in de genoemde lege (maar nu wel actief en zichtbaar (unhidden) gemaakte) primaire partitie, terwijl de Win7 partitie nu is verborgen, dat dan hetzelfde gebeurt, nl. dat deze nieuwe WinXP-partitie automatisch de volumeletter C: krijgt.

Natuurlijk moet dan in het MBR de keuze voor Win7 resp. WinXP worden gemaakt. Dus moet er vanuit een bootmenu in het MBR de partitietabel worden bijgewerkt om:
a. de gewenste partitie actief te maken (zetten van de active-flag, erugzetten van de hide-flag) en
b. de niet gewenste partitie worden verborgen (zetten van de hide-flag).
De Bootmanager MrBooter doet a. zowel als b. en het werkt!!! Draait WinXP, dan op C:. Draait Win7, dan op C: Natuurlijk is er maar een van de twee zichtbaar in de verkenner. De verborgen partitie bestaat a.h.w. niet voor het actieve OS.
Alleen om MrBooter bij mij erop te krijgen geeft de eerder genoemde problemen (geen floppydrive resp. geen bootable DOS-USBstick).
Ik hoopte, dat het met GAG zou lukken, maar dat is bij mij (nog) niet het geval. Mijn hoop is, dat iemand hier een uitkomst weet.

Intussen gebruik ik OSL2000 naar tevredenheid.
Nu kan ik Win 7 draaien zonder de OS-disk van Win XP te zien en omgekeerd.
Alleen heb ik het niet voor mekaar gekregen, dat de OS-disk altijd met schijfletter C: wordt aangeduid. Win 7 wel, maar Win XP niet. Dat heeft te maken met het feit, dat ik beide systemen van BackUps terug zet, die iets aparts met de bootrecords doen.
Kan er goed mee leven!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan