Dualboot met Windows Vista intern en Windows XP extern geïnstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Ook al ben ik tevreden Vista-gebruiker, ben ik eerlijk. Ook ik heb soms heimwee naar XP.
Maar echt trek in een dualboot heb ik niet.

Ik kwam op een idee waarover ik graag jullie mening wil.
Ik heb een externe harde schijf. Kan ik een partitie op deze schijf aanmaken en daarop
XP installeren, zodat ik als ik XP wil gebruiken deze schijf kan aansluiten en hem in
andere gevallen kan loshalen?

Maar dan staat XP dus bijvoorbeeld niet op C. Kan dit problemen geven? Die XP-partitie
wordt dus niet mijn hoofd-OS. Ik gooi hem er alleen even aan als ik XP nodig heb. Ook
software voor XP installeer ik bijvoorbeeld op deze partitie, en niet net als met Vista apart.
Het wordt een beetje mijn rommelsysteem, in tgenstelling tot mijn Vista dat altijd piekfijn
geordend is.

Wanneer ik de externe, XP dus, niet heb aangesloten, geeft hij dan alsnog een
dualmenu? Of start Vista dan gewoon door? En als ik hem aalsuit krijg ik pas een
bootmenu? Ik wil het zo hebben:
Externe HD niet aangesloten > Geen bootmenu, gewoon Vista doorstarten.
Externe HD wel aangesloten > Bootmenu, keuze tussen XP en Vista.

Nog wat feitjes:
Ja, mijn computer kan booten via USB.
Het gaat om deze harde schijf met 120GB ruimte.
Ik gebruik Windows Vista Home Premium en wil er Windows XP Professional gaan draaien.
Ik kan omgaan met Windows Setup, kan partitioneren en formatteren en weet wat het inhoudt.
Ik weet dat wanneer ik mijn 'meeneem-XP' op een andere PC aansluit, dit niet goed zal werken,
tenzij het exact hetzelfde syteem is, door drivers.
 
Kan niet zomaar, XP boot niet van externe schijven, doe het op deze manier en boot via het biosboormenu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan