• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbel horizontaal zoeken??? Hoe moet dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michieldv

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2011
Hallo forum mensen,

Ik heb even een vraagje of dat met een formule kan in excel, dubbel horizontaal zoeken.
Ik zou dus graag ik een tabel 2 keer een keuze maken en dan daaronder het juiste gegeven weergeven in een cel.
Ik heb een voorbeeld bestandje meegestuurd in deze bijlage: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FMIESUFGBW6H.xls
Kan iemand mij helpen?

Groet Michiel

Beste Michieldv,

Formules houden niet zo van samengevoegde cellen, als je die veranderd en in elk vakje een 1 of 2 zet werkt deze formule:
Code:
=INDEX(E17:H17;0;VERGELIJKEN(B5&B6;E15:H15&E16:H16;0))

In engels:
=INDEX(E17:H17,0,MATCH(B5&B6,E15:H15&E16:H16,0))
Wel afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter.

Succes,

Met een iets andere opbouw van je bestand (zie bijlage).

Code:
=INDEX($E$19:$G$21;VERGELIJKEN($B$6;$E$19:$E$21;0);VERGELIJKEN($B$5;$E$19:$G$19;0))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Hartelijk bedankt Thankyou & Oedlere!!

Nu heb ik nog een uitbreidingsvraag.. Het ziet er allebei geweldig uit.. maar ik heb gekozen voor de manier van Thank you omdat die volgens mij nog uitbreidbaar is. Ik heb het geprobeert maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Ik heb hem nog een keer opgesteld en de formule staat erin. weet mss iemand van jullie hoe ik hem dusdanig kan aanpassen dat hij nog een zoekfunctie erbij krijgt, want ik kwam erachter dat ik nog een extra keuze moest maken..?

Hierbij de bijlage: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IZ876FZFECJN.xls

Alvast vriendelijk bedankt!!!

Volgens een eerste blik voldoet hij, de uitdaging ligt in het feit dat je zoekt naar 6 &2 & 10.9 echter staat er onder de 6 geen 2 . . . . Vul je hier de getallen in die wel kloppen werkt de formule. Je zult dus aan je validatielijst moeten gaan werken

Ook is een optie om de oplossing van Oeldere en Thanks te combineren, maar blijft in ditgeval een foutmelding geven (wat eventueel ook weer te ondervangen is maar dat vraagt dan wel weer veel meer rekenkracht)

Succes,

Code:
6	6	6	6	5	5
1	1	1	1	2	2

Ik zie dat de 6 altijd is gekoppeld aan 1 en dat 5 altijd is gekoppeld aan 2.

Als er geen andere koppelingen zijn, kun je gewoon met de oorspronkelijke formule werken!

Of zijn er wel andere koppelingen, dan dien je dit toch even aan te geven.

Hallo,

Thank You & Oeldere! Ik kwam niet goed over met dat plaatje, ik heb dus even een excel bestandje gemaakt, met hoe ik de tabel dus wil indelen. maar waarschijnlijk moet hij dan anders gemaakt worden omdat excel hem anders niet goed ziet. Ik hoop dat jullie er kans voor zien om hier een zoekfunctie aan te koppelen.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IFRNFQXOAZ4G.xls

alvast vriendelijk bedankt!!

Zonder meteen tot een oplossing te komen.

Zoals al is aangegeven, vermijd het gebruik van samengevoegde cellen.

Daar krijg je vroeg of laat last van.

Blijf ik bij deze gegevens toch met opzet volgens mijn oorspronkelijk model. (zie bijlage)

En vervolgens met deze formule:

Code:
=INDEX($B$13:$E$15;VERGELIJKEN($D$6;$B$13:$B$15;0);VERGELIJKEN($D$5;$B$13:$E$13;0))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Je zult dus aan je validatielijst moeten gaan werken
Ik ben het eens met Oeldere dat de opzet erg belangrijk is voor de opbouw van je sheet/formule's, beter gezegd: het belangrijkste.

Ook is je validatielijsten aanpassen nog steeds een optie.

Ik heb het gevoel dat je een "deel" van het werkelijke bestand laat zien waardoor een directe juiste oplossing op zich laat wachten. Voorstel:kom met een geminimaliseerd werkelijk bestand met veranderde data.

Succes,

Hoi,

Ik denk dat Je wel gelijk heb!
Ik ga het vanavond even uitwerken en dan kunt u mss de beste oplossing er voor geven!

Dankuwel!

Hallo,

Ik heb even een complete tabel als bijlage toegevoegd, deze tabel komt uiteindelijk in mijn excel map terecht en hieruit wil ik een zoekfunctie krijgen.
De getallen die uit die zoekfunctie komen zijn niet te echte, maar dat maakt voor de zoekfunctie niet uit.

Kort gezegd er moet gekozen worden uit 4 dingen: M12-M24, Gesneden op draad/steel, gerolde/gesneden draad en de klasse 8.8/12.9

Ik hoop dat we eruit kunnen komen, alvast erg bedankt!!

Bijlage: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RMXYOCP4M6ZC.xls

Groeten Michiel

Kijk eens in de bijlage of dit in de juiste richting gaat.
Toch nog een opmerking: zowel Thankyou als Oeldere hadden in voorgaande post aangeraden geen samengevoegde cellen te gebruiken....

Bijlagen

omdat door de samengevoegde cellen het bereik niet goed te benaderen is heb ik deze verwijderd.

Nogmaals: gebruik géén samengevoegde cellen als dit niet persé nodig is.

Code:
=INDEX($A$43:$G$47;VERGELIJKEN($B$35;$A$43:$A$47;0);VERGELIJKEN($B$34;$A$43:$G$43;0))

Ik heb mijn oplossing onder die van Wher gezet.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan