• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele uitkomsten verwijderen bij het gebruik van vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvdBroeck

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 aug 2014
Goedemiddag,

Ik loop tegen een probleem aan met excel, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Enerzijds heb ik een tabblad met daarin alle budgetten van onze organisatie, verdeeld over grootboekrekeningnummers. In een ander tabblad staan alle financiële mutaties (die elk ook zijn gekoppeld aan grootboekrekeningnummers) van een bepaalde periode. Ik heb de vert.zoeken functie gebruikt zodat de budgetten in het tabblad met financiële mutaties komen, zodat ik van dit overzicht een draaitabel kan maken waarin de som van financiële mutaties kan worden vergeleken met de budgetten (zodat wij o.a. kunnen zien of er is onder- of overbesteed). Logischerwijs kent elk grootboekrekeningnummer meerdere financiële mutaties in deze periode, welke elk in het tabblad financiële mutaties worden voorzien van het totaalbudget. Dit zorgt er jammer genoeg voor dat er in mijn draaitabel geen som kan worden gebruikt om de budgetten weer te geven, omdat hierin dan het budget wordt opgeteld dat op elke financiële mutatie van een desbetreffend grootboekrekeningnummer staat (ofwel budget x aantal mutaties). Ik heb dit al deels weten te omzeilen door in plaats van de som te gebruiken voor het budget te kiezen voor 'Max'of 'Min', deze bedragen zijn per grootboekrekeningnummer immers allemaal gelijk. Echter zorgt dit er ook voor dat er voor het totaal van mijn rijlabels het minimale of maximale bedrag wordt weergegeven (en dus niet de optelsom van de verschillende weergegeven budgetten).

Om mijn vraag te verduidelijken heb ik een voorbeeldbestand toegevoegd, al is dit bestand uiteraard een zeer simplistische weergave.

Ik hoop dit probleem op te kunnen lossen door mijn formule met daarin vert.zoeken dusdanig aan te passen zodat elk budget slecht eenmalig aan een grootboekrekeningnummer gekoppeld wordt. Als elk budget slechts één keer wordt weergegeven in mijn tabblad met financiële mutaties kan ik gewoon de som gebruiken in mijn draaitabel. Is het mogelijk een formule toe te passen die bij het vinden van een zoekwaarde (grootboekrekeningnummer) stopt?

Bij voorbaat dank voor alle moeite.

Met vriendelijke groet,

Stefan.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Onderstaande formule (plaatsen in G2 en doortrekken naar beneden) bepaalt eerst hoe vaak het grootboekrekeningnummer voorkomt in kolom A: 11111 in rij 2 krijgt de waarde 1, 11111 in rij 7 de waarde 2, 11111 in rij 12 de waarde 3 etc. Alleen als de waarde 1 is wordt het budget opgezocht via verticaal zoeken, in de andere gevallen krijgt het de waarde 0.

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A$2:A2;A2)>1;0;VERT.ZOEKEN(A2;Budgetten!A:D;4;ONWAAR))

Let op: Bij heel veel records kan deze AANTAL.ALS functie erg traag zijn!

Laatst bewerkt:
Hij is bij 36000 regels aan mutaties inderdaad vrij traag. Maar dat maakt niet uit, hij werkt als een trein! Reuze bedankt!

Groeten,

Stefan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan