Dubbele versie windows geinstalleerd en andere vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwolle_maus

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2006
Berichten
46
Hallo,

Mijn schoonouders hebben een redelijk oude pc staan die al tijden (sinds ik hier kom; 1.5 jaar) problemen met de computer. Het eerste probleem is dat hun geen Windows cd hebben (bij aanschaf is de pc in orde gemaakt maar hebben ze geen cd meegekregen (???)).

Ten tweede is het zo dat er twee verschillende versies van Windows op staan (Windows xp en vista). Bij het opstarten van de computer staat hij automatisch op Windows XP, alleen deze werkt niet. Door oplaag te klikken bij het opstarten en vista te kiezen kan Windows opgestart worden.

Vraag 1: Hoe kan ik Windows XP verwijderen en Windows vista behouden?

Ook heb ik vaak problemen als ik iets wil met deze computer dat ik de volgende melding krijg: de bewerking is geannuleerd vanwege op uw systeem geldende beperkingen.
Als ik bijvoorbeeld de opstartprogramma’s wil wijzigen krijg ik deze melding, waardoor ik dus niets kan veranderen. Er zijn geen gebruikersaccounts aangemaakt, en hun willen dat ook niet.

Vraag 2: Kan ik dit (simpel) oplossen, zodat ik wel overal bij kan?

Nu heb ik thuis nog een legitieme versie liggen van vista (en misschien ook nog wel wat oude xp cd’s). Ook heb ik uit een verleden nog niet legitieme versies van XP/Vista op de externe harde schijf staan. Nu is volgens mij zo dat ik de legitieme vista cd niet kan installeren op een andere computer, toch? Ik heb deze cd namelijk gekregen bij aanschaf van mijn eigen computer en hierop geïnstalleerd. Dit zelfde geldt voor een XP cd.

Vraag 3: Kan ik een Windows Vista of XP versie die op een andere computer is geïnstalleerd ook op een andere computer installeren?

Nu wil ik dus in eerste instantie die overbodige XP verwijderen. Omdat hun geen Windows cd hebben en die van mij al in gebruik zijn. Als ik toch de XP of vista dubbel kan gebruiken kies ik hier natuurlijk voor, dan kan ik de computer weer compleet opschonen.

Alvast bedankt!
 
Heel precies weet ik het niet maar, kijk achter op je computer of er een windows stikker met een code staat. Als die daar staat kan je met elke windows cd van dezelfde als de code hem opnieuw installeren.
 
Op deze computer staat geen stikker.. Op die van mij wel met de installatie-code
 
Hoi,
Ook heb ik vaak problemen als ik iets wil met deze computer dat ik de volgende melding krijg: de bewerking is geannuleerd vanwege op uw systeem geldende beperkingen.
Voer de handeling uit als administrator (rechtsklik, uitvoeren als..)
Dit komt omdat je niet genoeg rechten hebt met dat account, maak een account met administratorrechten aan voordat je serieus in de problemen komt en je pc niet meer inkomt. Je hoeft het niet dagelijks te gebruiken alleen in geval van nood.
De verwijzing naar XP kun je evt. weghalen met Easy-BCD of d.m.v de herstelopties van je Vista-schijf.
 
Dank voor reactie..

Het account wat er op staat (zonder ww) is administrator account. En de bewerking die ik wil uitvoeren kan niet met de rechte muisknop (opstartprogramma's wijzigen in configuratiescherm).
 
hallo zwolle_maus , voor welke doeleinden willen je schoonouders de computer gebruiken.
Uit je starttopic begrijp ik dat op die computer een XP heeft gestaan, achteraf een Dualboot XP/Vista werd geïnstalleerd en dan de windows XP map leeggemaakt werd.
Je schoonouders willen geen gebruikersaccount aanmaken , dit zal wel moeten of de problemen raken niet opgelost.
Ander vraagje . Zijn de nodige servicepack's voor Vista al geïnstalleerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan