• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Duplicaten en samenvatten van het resultaat in overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

bhuisje

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2011
Ik heb een sheet gemaakt die met een Query wekelijks zal worden gevuld. Formules en opmaak zijn redelijk naar wens (al zou ik graag alleen de opmaak in de weekcel laten gelden wanneer een waarde is gevuld ipv de gehele selectie) maar er is nog 1 groot probleem (of uitdaging) namelijk dat werk dat in deze sheet staat met meerdere statussen (en in verschillende weken) kan voorkomen. In het voorbeeld gaan regel 5 en 6 over hetzelfde werk en in de rapportage is dit onoverzichtelijk. In de opmaak daaronder de gewenste sitiatie waarbij de waardes van een eerdere status wel zijn meegenomen maar deze slechts in de week waarop dit stond gepland genoteerd in de sheet. Meer uitleg hierover is opgenomen in het voorbeeld bestand. Zijn hier oplossingen voor of niet mogelijk????

Bijlagen

als begin.

met een filter op de kolommen, waarbij niet uitgevoerd niet is aangevinkt.

dan worden wel de rode getallen (3 en 9) niet getoond.

laat je bevindingen maar even weten.

Bijlagen

Bedankt voor je antwoord Oeldere maar dat is niet waar ik niet zoek helaas. Het uitfilteren van niet uitgevoerd is een van de opties en slechts als voorbeeld. Het gaat erom dat er een vergelijk moet komen van regels en alleen als de status anders is het het aantal in de kolom die in de planning staat opgegeven noteren. Je zou dan dus per activiteit 1 regel krijgen en in de praktijk kan iets 5x herpland worden en als laatste uitgevoerd, er komen dan dus in 6 cellen (verschillende weken) waarder te staan welke altijd gelijk zijn (namelijk het aantal). Een filter is niet te maken omdat het dus meerdere malen status niet uitgevoerd kan zijn maar ook andere scenarios, het ging om het mechanisme en de mogelijke formules om dit te doen. Ik hoop dat het duidelijk is

Dat is nogal een formule maar het lijkt erop dat dit is wat ik bedoel inderdaad, ik zie nu wel dat het handig zou zijn om een kleur mee te kunnen geven van regels die komen te vervallen want dat is niet meer met een voorwaardelijke opmaak te doen als het resultaat van de formule alleen nog zichtbaar is. Voorbeeld rood als de regel oorspronkelijk de status niet uitgevoerd heeft, rood als het niet uitgevoerd is, groen als het wel uitgevoerd is etc. etc.

DIt lijkt me inderdaad de oplossing al is hij wel complex maar mogelijk vraagt mijn wens daar om, het zou nog wel handig zijn als er een kleur per status kan worden meegegeven want die is niet meer te herkennen als de uitkomst eenmaal is opgezet, de cellen per week zijn dan gevuld en er is maar 1 status over maaar aan de hand van de status zou het perfect zijn als die cellen ook een kleur krijgen aan het eind van de formule. heeft iemand hier nog een oplossing voor ?

Helaas krijg ik de formule in de echte sheet (die bevat 1700 regels en meer kolommen dan het voorbeeld) niet juist opgebouwd, zegt iets over mijn kwaliteit om deze te vertalen naar mijn sheet helaas. Mag ik aan WHER vragen om het bestand in de bijlage (is een deel van het origineel maar wel met juiste indeling) te voorzien van de formules dan kan ik het vast wel weer aanpassen naar de grote sheet. Ik dacht dat ik vrij ver was in Excel maar loopt nu toch te klooien en lukt me niet om het op te lossen....grrrrrr. Please WHER, can you help me one more time ????

Bekijk bijlage voorbeeld11072011.xls

Nog even een aanvulling... Het is niet zo dat ik lui ben of snel opgeef maar na 2 dagen pirlen is het alleen gelukt om het totaal aantal unieke regels te bepalen. Mogelijk is er een truukje voor om de formulie op te bouwen of te kopieren uit het voorbeeld bestand maar die ken ikndan niet helaas. Any help = welcome dus :;

Het eerste voorbeeld en het bestand uit de post hierboven verschillen nogal, in die mate dat ik niet zo direct zie hoe ik de originele formules hier moet toepassen.

Dat was mijn probleem helaas ook. Mijn bestand is een dump uit Filemaker, ik maakte deze met een query op ( of eigenlijk een selectie eruit). Dan met een aantal formules ingedeeld en loopt naar wens. Laatste klus is het samenvatten van dezelfe regels op 1 waarbij per weekplanning de cel moet worden geveuld. Dit is exact hoe hij in het voorbeeldbestand voor elkaae hebt gekregen maar lukt helaas niet op echte bestand. De formules zijn lang en complex, in het voorbeeld is dat nog te begrijpen. Ik wilde een nieuw bestand maken en dan de cellen met jouw formules vullen aangezien de bron wekelijks zal worden vernieuwd met nieuwe statussen... Omdat het zo veel is zal dat dus niet met de hand kunnen. Ik ben al ver komen maar dat laatste stukje. Is mijn vraag niet duidelijk of iets anders ? Het principe is gelijk aan het voorbeeld dacht ik met wat meer kolommen.... Mmmmm

Hi WHER bedankt voor de moeite maar volgens mij was dit de shee die je vrijdag stuurde, deze werkt maar ik krijg de formules niet aan de praat met de sheet waarin het uiteindelijk terecht moet komen. Wellicht toch een tand te hoog gegrepen want leek me wel mogelijk om zoiets op te zetten. Nadeel met die verschillende statussen is de herkenning maar als je dar over veel regels neemt dan is nu de sheet erg lang (15 a3tjes als je het klein afdrukt) terwijl er veel dubbelen in staan met een eerdere status. Dit heeft alles te maken met hoe het product waarin dit geregistreerd is gemaakt is, mocht er nog iemand een oplossing weten in Excel dan hou ik me aanbevolen, anders moeten we toch naar de tekentafel terug en kijken of we de bron anders kunnen opbouwen helaas. Excel is soms zo krachtig maar als je niet het juiste truukje kent houd het echt op. Nogmaals thanks voor je inspanning en hoop nog steeds op de gouden tip ;)

Ja, dat ziet er top uit, dan is/was het alleen de bedoeling dat de historie dan in weekcellen werd gezet zoals in mijn oorspronkelijk voorbeeld. Dus als een regel meerder malen voorkomt dan wint de laatste status, veelal uitgevoerd of gereed, en zouden de weekcellen wel gevuld moeten worden vanuit de waarde van "Plandatumstart WKNR". Ik ben lastig maar het ging enerzijds om een compleet overzicht en anderzijds om een visueel overzicht in de 52 weken om te bepalen hoe het ervoor staat. In de bron zit deze opbouw nog niet dat deed ik nu ook met formule (maakte wel handmatig 52 kolommen aan en vulde daar de waarde in met het aantal afhankelijk van de "Plandatumstart WKNR") EN (ik draaf door) dan zou de opmaak op een ander blad moeten komen zodat ik die kan opslaan en het overzicht er blijft (kan ik natuurlijk ook de oorspronkelijke cellen verbergen of ik vogel dat zef uit, dat moet toch wel lukken lijkt mij). In ieder geval alvast wederom bedankt voor deze verbetering, is een stuk verder dan dat ik was gekomen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan