een andere naam geven aan een constante

Status
Niet open voor verdere reacties.

tchembado

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2006
hallo, ik heb een vrij vreemde vraag :p

stel ik heb een getal van het type int:

Code:
int nummer= 5;

als ik dat getal nu wil toewijzen aan een andere constante van het type int, met een andere naam als nummer, bijvoorbeeld een naam ingegeven door de gebruiker, hoe doe ik dat dan.

Ik heb dit nodig zodat het programma zelf een nieuwe constante kan genereren. Dat hij dus zelf een
Code:
int 'naam' = 5
kan maken. Hierdoor zal het programma oneindig veel constanten kunnen maken zonder dat ik ze zelf allemaal moet ingegeven. Dat is mijn doel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :rolleyes:

groeten,

Tchembado

Ik vind je tekst een beetje onduidelijk. Maar m'n eerste vraag is waarom de gebruiker de naam van een variabele zou moeten opgeven ? (als je toch een bepaalde string aan een integer wilt koppelen dan zou je bijvoorbeeld een map kunnen gebruiken) Verder is de integer in jouw voorbeeld geen constante waarde. (je verandert hem zelf misschien niet binnen het programma, maar hij is wel te wijzigen, en dus niet constant.)

Code:
const int nummer = 5;

Op bovenstaande methode geef je expliciet aan dat deze variabele niet gewijzigd mag worden. Als je nu een waarde wilt toekennen aan de variabele 'nummer' dan geeft de compiler je een error. In jouw voorbeeld zou je de variabele per ongeluk kunnen wijzigen.

Ik denk dat tchembado bedoeld dat bijv. de gegevens van een persoon worden opgeslagen in een var die de voornaam is van die persoon, bijv:

Code:
//let niet op code, heb het niet getest...
string naam;
cin.getline(naam, 50); //voert bijv. pietje in

en dat er dan automatisch een string var o.i.d. wordt gemaakt met de naam pietje (waar dan bijv adresgegevens in kunnen).

Nu mijn vraag: waarom zou je hier een aparte var van willen hebben? Het wordt namelijk heel erg onoverzichtelijk, en zie jij maar eens in de run-time van je programma die var aan te roepen (die tijdens run-time is aangemaakt...).
Tip: gebruik array, struct, klasse,.....

Ik denk dat tchembado bedoeld dat bijv. de gegevens van een persoon worden opgeslagen in een var die de voornaam is van die persoon, bijv:

Dat is ongeveer wat ik bedoel. In principe wil ik gewoon oneindig veel variabelen van de vorm het type "int" kunnen maken. Het woord constante heb ik een beetje fout gebruikt denk ik. Het mag ook een variabele zijn.

groetjes,

Tchembado

Dan nogmaals mijn vraag: hoe wil je hem aanroepen? Het enige wat je volgens mij voor elkaar krijgt is vol geheugen, en onnodig lastig programmeerwerk.

Ik begreep wel welke kant hij op wilde, vandaar dat ik ook aanraadde dat hij gebruik zou kunnen maken van een map. Ik vraag me alleen af of het echt nodig is dat de gebruiker de naam van de variabele moet bepalen.

Dan nogmaals mijn vraag: hoe wil je hem aanroepen? Het enige wat je volgens mij voor elkaar krijgt is vol geheugen, en onnodig lastig programmeerwerk.

Het programmeerwerk en het geheugenverbruik is te verwaarlozen.

Dat het geheugenwerk te verwaarlozen is, begrijp ik. Maar het programmeerwerk verwaarlozen ben ik het zeker niet mee eens (of ik begrijp het verkeerd).

Als je de gebruiker de var laat bepalen, heb je er niets aan als je hem later niet nog eens in je programma aanroept. Maar bij het programmeren weet je de naam die verzonnen wordt niet. Hoe wil je dan die variabele (die nog niet eens bestaat) aanroepen? Je kan ook niet itereren, zoals bij een array. Volgens mij is het dus wel erg omslachtig om zo te programmeren en dus meer werk en vreemde code.

ís het eigenlijk wel mogelijk om zoiets te maken (om maar even écht op de vraag terug te komen)? Ik zou namelijk niet kunnen bedenken hoe ik dat moet doen...

Maar mijn vraag is: hoe verwijs je dan naar die - tijdens het programmeren - nog onbekende (althans de naam) variabelen?

Maar mijn vraag is: hoe verwijs je dan naar die - tijdens het programmeren - nog onbekende (althans de naam) variabelen?

Ik heb geen idee waarvoor de TS het wil gebruiken, dus kan ook niet meteen zeggen hoe hij het zou moeten implementeren. Maar dat de waardes van te voren nog niet bekend zijn maakt an sich toch niet zo heel veel uit ? Hij weet van te voren wel waar de informatie hoort te voldoen, en kan daar dus ook rekening mee houden tijdens het programmeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan