Een computer achter een netwerk bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeriverscheure

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Mijn computer bevindt zich op een lokaal netwerk, een NAT. Op mijn computer heb ik Apache geïnstalleerd. Hij is nu bereikbaar door het lokaal ip adres 10.0.53.9 in de browser in te tikken. Kan ik mijn computer ook van buiten het netwerk bereiken, en indien ja wat moet ik daarvoor intikken in mijn browser? Het externe ip adres vind ik moeilijk. Als ik ipconfig /all uitvoer dan denk ik dat achter DNS servers het ip adres staat. Maar als ik via een website (bijvoorbeeld http://www.edpsciences.org/htbin/ipaddress) mijn ip adres vraag dan krijg ik een ander nummer. Dus tweede onderdeel van de vraag: wat is mijn extern ip adres?

Der bestaat zoiets als een WAN en een LAN.
het huidige ip v4 protocol heeft de algekende ips met xxx.xxx.xxx.xxx waarbij xxx gaat van 0 tot 256. Dat geeft je 256^4 mogelijkheden. Tegenwoordig heb je echter veel meer pcs, en die willen allemaal een adres.
2 opties:

1) Ontwerp langere IP adressen (IPv6)
2) Koop een router.

Een router (waar jij achter zit) geeft pcs nieuwe 'interne' ip adressen. Alles binnen de router kan daar aan, maar alles erbuiten standaard niet. Wil iemand van buiten een intern (LAN) ip bereiken, moet gij via het WAN (extern ip adres) connecteren, en op een of andere manier de router duidelijk maken welk intern ip hij wil hebben.

Long story short: wat jij wil is waarschijnlijk 'ip forwarding'. (->google:)
Je accesst je router via de standard gateway die je ipconfig zet, en met wat geluk kom je op zijn interne firmware's pagina uit. Forward dan een externe poort naar jouw pc en je bent klaar.

Hoe port forwarding percies werkt staat een paar duizend keer uitgelegd op de zoekhits die je bij google vindt:)

Suc6

Als ik ping naar de default gateway, dan heb ik verbinding, maar de pagina kan ik niet bekijken.

Als ik ip-adres:.. (met ... een getal) probeer, dan krijg ik steeds de melding dat om veiligheidsredenen de toegang tot de poort uitgeschakeld is. Het zal dus in mijn geval wel niet mogelijk zijn.

Toch bedankt voor de info.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan