• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een opgeslagen query verwijderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter emc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

emc

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
in een werkmap heb ik een werkblad "personeel", met een verwijzing naar een extern gegevensbereik (een opgeslagen query). Op het moment dat de werkmap geopend wordt, worden automatisch de nieuwste gegevens uit de query bijgewerkt. De werkmap moet daarna via de email naar een laptop bij een uitvoerder ergens in den lande verstuurd worden. Dit gaat allemaal prima, tot de uitvoerder op zn laptop de werkmap opent, want dan is de verwijzing naar het externe gegevensbereik (de opgeslagen query) er niet. Nu kun je via Data/Externe Gegevens ophalen/Gegevensbereikeigenschappen, het vinkje bij Querydefinitie opslaan weghalen en dan is het zoeken naar de externe gegevensbron over. dit schijnt ook via een macro te kunnen, kan iemand mij dat (dummy) uitleggen?

Bij voorbaat dank,
emc

Ik verkeer niet in de omstandigheid dat ik met externe gegevens moet werken, maar vraag me af of je voor verzending niet gewoon de gegevens kunt kopiëren en daarna plakken speciaal - waarden en plakken speciaal - opmaak. Dan is de link met de externe bron volgens mij verdwenen. Met de macrorecorder kun je dat in een macro stoppen, maar het is feitelijk maar een kleine handeling.

Dank voor je reactie. Het punt is dat dit wekelijkse rapportages betreft en ik deze wel ontwerp maar niet gebruik. dus voor de gebruiker is het macro wel fijn.

dit schijnt ook via een macro te kunnen

Dan is de eerste stap de macro recorder aanzetten en de stappen opnemen. Vervolgens code analyseren, verbeteren en optimaliseren.

Laatst bewerkt:
Wigi,

Dank voor je reactie. Maar ik ben een dummy hierin, de macrorecorder aanzetten kan ik nog wel, maar welke stappen zetten?

Over welke excel-versie gaat dit? Je zou er ook voor kiezen om op te slaan als pdf en die versturen. De methode hangt af van de excel-versie.

Een kleine rondgang leverde onderstaande code op, die waarschijnlijk voor verbetering vatbaar is:
Code:
Sub verzend()
  ActiveSheet.Copy
  Cells.Select
    [A1].Activate
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteFormats, Operation:=xlNone, _
        SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    [A2].Select
    Application.CutCopyMode = False
  ActiveWorkbook.SendMail "test@test.com", "proef"
  ActiveWorkbook.Close False
End Sub

Laatst bewerkt:
zou dit niet volstaan ? Desnoods moet je in plaats van dat nr de naam van de query gebruiken
Code:
On Error Resume Next
    Sheets("MijnBlad").QueryTables(1).Delete
    On Error GoTo 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan