• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een overzicht maken waarin mijn gewerkte uren zichtbaar zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

tisje7

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2013
Hallo allemaal,

Ik ben voor de eerste keer aan het werken met Excel.
Ik wil graag een overzicht maken waarin mijn gewerkte uren zichtbaar zijn.
Het volgende heb ik al:

A1: datum
B1: begintijd
C1: eindtijd
D1: totaal van C1-B1

Ik wil graag in de cellen van E het aantal overuren.
Ik moet per dag 8:30 uur werken en alles boven de 8:30 uur zijn overuren.
Welke formule moet ik gebruiken zodat dit berekent wordt in cel E.
Zou het ook kunnen dat als ik te weinig uren op een dag heb gewerkt dat dit ook zichtbaar is in de cellen van E?
Dat als het positief is dan groen en al het negatief is dan rood.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Tis

Bijlage: wat ik tot nu toe heb gemaakt.

Bijlagen

Hallo Plongske,

Wat fijn dat je dit voor mij gedaan hebt! Heel erg bedankt!

Zou je me ook verder kunnen en willen helpen met het volgende stukje?
Ik zou graag willen dat de cellen van E zelf uitrekenen of ik aan de eind van de maand in de plus of min sta.
En dan hoeveel minuten in plus of min.
Net als de uren die ik in totaal heb gewerkt in deze maand. Zeg maar een totaaloverzicht van cellen D.

Ik heb gekeken naar de formules die je hebt gebruikt......voor mij (nog) een grote warboel van abracadabra ;)

Is er een plek waar ik de formules kan vinden om dit zelf te proberen?

In het overzicht van jou heb ik alle dagen en tijden ingevoerd.
Ik zal deze als bijlage bij dit bericht doen.

Nogmaals heel erg bedankt!

groetjes Tis

Bijlagen

Bij deze aangepast.

Is er een plek waar ik de formules kan vinden om dit zelf te proberen?
Gebruik de help functie van Excel.

totaaloverzicht van cellen D
De formule is goed. Enkel de celeigenshappen aangepast naar:mm
Dit ook voor de cellen die opgeteld moeten worden.
Kolom G en H kan je verbergen.

Bijlagen

Hallo Plongske,

ik ben weer bezig met mijn urenoverzicht in excel.
Flink aan het oefenen geweest met het volgende:

Op 20 februari heb ik vrij gehad en dit wil ik in mijn overzicht verwerkt hebben.
Ik wil dat de uren (8) afgetrokken worden van mijn overuren van die maand.

In de kolom vrij zet ik 480 minuten of 8 uur.

Het lukt me alleen nog niet om daadwerkelijk de uren van de overuren te halen.

Zou je als je tijd en zin hebt daar naar willen kijken? Ik begrijp niet goed wat ik fout heb gedaan.

En blijkbaar heb ik iets veranderd in de code van 2 februari daar krijg ik alleen het woord waar te zien.

Bedankt alvast! groetjes Tis

Bijlagen

Tis,
Ik heet dan wel geen Plongske, maar misschien mogen andere ook meedoen:confused:
Volgens mij bedoel jet het zo.

Dan nog een vraagje aan jou:
Waarom gebruik je de functie SOM als je twee getallen van elkaar aftrekt?
En.......Als je minder dan 8:30 hebt gewerkt, neem ik aan dat je die uren vrij bent, of zie ik dat verkeerd?
In de kolom vrij zet ik 480 minuten of 8 uur.
Heb je een werkdag van 8 uur of van 8:30 uur

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Ad,

Natuurlijk mogen anderen ook helpen, erg graag zelfs!

Ik dacht dat als je waardes van elkaar aftrekt of optelt dat je de term som moet gebruiken.

Wat je hebt gedaan is precies wat ik bedoel.
Mocht ik meerdere dagen in een maand vrij hebben dan kan ik toch dezelfde formule gebruiken?

Dan nog een vraag: als ik in het weekend werk dan tellen de gewerkte uren voor 135%, is dit iets wat ik kan aangeven in Excel.
Zo ja hoe doe ik dat?
Ik bedoel daarmee dat Excel dat zelf berekent, stel: ik heb op zaterdag 6 uur gewerkt, eigenlijk is dat te weinig voor een gewone werkdag maar omdat dit in het weekend is voldoe ik wel aan mijn uren. Ik bouw in het weekend sneller overuren op. Ik hoop dat je me snapt.

Erg bedankt voor het meedenken en helpen, helemaal top!

groetjes Tis

En blijkbaar heb ik iets veranderd in de code van 2 februari daar krijg ik alleen het woord waar te zien.
de formule verwees naar de verkeerde rij. heb hem terug juist gezet.
ik heb ook de kolom G & H verborgen.
de uren die je vrij neemt mag je in kolom F ingeven.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Tis,
Je kunt in kolom L gewoon achter de dag de uren zetten die je vrij hebt, maar je moet de uren die je wel werkt ook invullen.
Dus als je een halve dag vrij hebt zet je de begintijd en de eindtijd en de uren die je vrij hebt.

Ik heb je bestandje eens bekeken, volgens mij kan het met die vrije uren ook anders aangepakt worden.
Wat betreft de weekenden, blijft dat alléén bij 135%? ook daar is een oplossing voor.
Ik ga eens aan de slag met je progje, je hoort nog van mij, en misschien heeft Plongske ook nog wel een idee.

Wat ik nog niet begrijp is dat eerst sprake is dat je 8u30 per dag moet werken zie post 1
als je maar 6 uur werkt op zaterdag kom je maar aan 8 uur (6*135%)

Bijlagen

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest in mijn vorige vraag :rolleyes:

Ik moet van maandag t/m vrijdag 8,5 uur werken (8 uur werken 0,5 pauze).
Deze uren tellen voor 100%.

In het weekend moet ik wel eens werken en dat zijn niet altijd 8 uren per dag maar de gewerkte uren tellen voor 135%.

Alle uren die ik werk op zaterdag of zondag zijn overuren die gelden als 135% per gewerkt uur.
Kan ik in Excel daar een berekening van maken zodat er wordt berekend dat als ik bijvoorbeeld 6 uur heb gewerkt dat die uren tellen als 8 werk(over)uren. (6X135%=8,1)

Hoop dat ik nu duidelijker ben.

groetjes Tis

Tis,
Mijn vraag aan jou was:
De min uren, zijn dat vrije uren? Zo ja waarom dan vrije uren invullen. Als dat niet zo is, versta ik mij er niet aan......wat is dan het verschil tussen min uren en vrije uren?

En voor de weekenden als je niet 8 uur hoeft te werken, heb je dus geen min uren.

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

De min uren (in het overzicht in rood) zijn uren die ik te weinig heb gewerkt. Ik heb die dag dus geen 8,5 uur gewerkt. Die worden dus verrekent met overuren.

20 februari was een vrije dag, ik heb dus niet gewerkt en kost mij 8 uur. De vrije dagen (of uren) worden verrekent met mijn gemaakte overuren.

Alle uren die ik in het weekend werk tellen voor 135% per uur.
Ik zou graag willen dat Excel uitrekent hoeveel overuren ik maak in het weekend.

Ik vind het lastig om het zo goed mogelijk uit te leggen.
Misschien vraag ik wel het onmogelijke! :(
Mocht dit nog niet duidelijk genoeg zijn dan ben ik telefonisch te bereiken op 0653134844

Ik waardeer jullie hulp enorm!

groetjes Tis

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh, ik word helemaal gek van Excel!!!! :(

Wat een programma, voel me nu meer dan blond!!! Maar wat zijn jullie goed!

Ik wil zoveel, maar ben nog niet zover om dit allemaal te kunnen, hoe frustrerend?!?!? :confused:

Al mijn overuren tellen voor 135%. Kan ik dus het totaal van mijn overuren niet "gewoon" x135% doen dan weet ik toch hoeveel uren ik (meer)gewerkt heb?
Dus niet alleen de uren in het weekend maar alle overuren. Of denk ik nu te kort door de bocht?

De formule die ik heb ingevoerd bij E33 klopt weer eens niet! :evil:

groetjes

Bijlagen

Doe gewoon:

Code:
=als(g32>h32;g32-h32;h32-g32)*1,35

En dan opmaken als :mm , door het te vermenigvuldigen met een getal, heb je er een decimale waarde van gemaakt.

Waarom =als(g32>h32;g32-h32;h32-g32)*1,35?
Kan ik niet E32*1,35 doen? En deze formule plaatsen in E33.
Er is in E32 al uitgerekend hoeveel overuren er zijn gemaakt. Die moeten dan nog x 135% gedaan worden.

En dan van dit antwoord worden de opgenomen uren berekend.En geplaatst in I32

of kan ik in E32 de volgende formule zetten: =ALS(G32>H32;G32-H32;H32-G32)*1.35)
Dan worden de overuren x135% gedaan.

Dan komt er in I32 deze formule:=SOM(E32-F32)

Klopt het dan nog???

Bijlagen

of kan ik in E32 de volgende formule zetten: =ALS(G32>H32;G32-H32;H32-G32)*1.35)
Dan worden de overuren x135% gedaan.

Dan komt er in I32 deze formule:=SOM(E32-F32)

Ja.....natuurlijk kan dat, als je de cel maar opmaakt als: :mm
En zet in I32 =E32-F32 en NIET =SOM(E32-F32) SOM gebruik je alléén als je E32 en F32 moet optellen: =SOM(32;F32)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan