Een schijf plaatsen. Plaats een schijf in station D:.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lapsang

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2012
Berichten
129
Nadat ik een CD in de CD-lade van mijn Acer laptop heb gedaan en deze wil afspelen komt de mededeling "Een schijf plaatsen. Plaats een schijf in station D:". Tegelijk begint dan boven in beeld (in de Windows Verkenner) een zoekactie (met een groene balk) die dan niet meer ophoudt. Ik was wat CD's aan het rippen en geleidelijk ging het moeilijker (CD niet direct herkend), maar op een gegeven moment kwam de herkenning helemaal niet meer.

Systeemherstel en vele uren zoeken op internet heeft niets opgeleverd, behalve de constatering dat er veel mensen zijn met soortgelijke problemen.

Wat kan hier aan de hand zijn? En, weet iemand een oplossing?
 
De lens schoonmaken, daar heb ik ook al aan gedacht en ik heb het ook al een beetje geprobeerd, maar ik heb tot nu toe het idee dat er iets anders aan de hand is. Voornamelijk omdat die zoekbalk elke keer aan het werk gaat.
 
Mogelijk heeft het zin om eerst CD DVD Magic te draaien (let op: Download, rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren", dan op Fix klikken en dan de pc herstarten).

Overigens is het natuurlijk zinvol om een CD/DVD die eerder zonder problemen gelezen werd er eens in te doen en te kijken of hetzelfde probleem optreedt.
Treedt het probleem dan niet op, dan ligt het aan de CD/DVD's zélf waar je nu problemen mee hebt (krassen, kwaliteit achteruit gegaan met de tijd etc.)...
Treedt het probleem dan ook op, start Windows dan eens in Veilige modus op en kijk of het dan beter gaat. Mogelijk heeft dat zoekbalk verhaal iets te maken met anti-virus / anti-malware.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Tijs:

Alle onderdelen van je advies had ik gisteren al uitgeprobeerd, maar toch bedankt.

Alleen de laatste zin werpt een nieuw licht op het probleem. Maar ja, toen alles nog normaal verliep (gistermorgen) was de anti-virus en anti-spyware natuurlijk ook al actief.
 
Erg duidelijk vind ik de terugmelding niet: CD/DVD zonder problemen, is die nu wel of niet goed te lezen (al dan niet in Veilige modus)?

Tijs.
 
@Tijs:

De CD's die ik zonder problemen geript had worden nu dus niet meer herkend, ook niet in de Veilige Modus.
 
Er is nu nog een probleem bij gekomen: ik had nog weer eens een audio-CD in de lade gedaan, een die vrijwel nieuw is, en nu is de lade met geen mogelijkheid meer open te krijgen, ook niet met een paperclip en ook niet met het programma 'Eject CD'.

Weet iemand hier een oplossing voor?
 
De CD-lade is inmiddels toch open gegaan met de paperclip, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
 
Ik zie dit scenario:
a. Je maakt de lens schoon. Levert dat geen verbetering, dan:
b. Je leent van iemand een goedwerkende CD/DVD lezer/brander, en je bouwt 'm in. Je gebruikt dat station. Levert dat geen verbetering, dan Windows herinstalleren. Levert het wel verbetering, dan:
c. Je koopt een nieuwe CD/DVD lezer/brander.

Tijs.
 
De lens schoonmaken: dat zal ik nogmaals proberen.

Ik ken niemand die een goedwerkende CD/DVD lezer/brander heeft.

Wel heb ik zelf nog een draagbare CD-speler. Zou het mogelijk moeten zijn die aan te sluiten op de laptop?
 
Die draagbare versie zou het ook moeten doen voor je als hij een USB aansluiting heeft. Natuurlijk ga ik ervan uit dat het een DVD speler is , geen CD speler.

Tijs.
 
Hallo Tijs, waarom u ervan uit gaat dat het een DVD-speler is begrijp ik niet, want zoals gezegd is het een CD-speler, die volgens mij ook geen USB-aansluiting heeft, maar ik dacht dat daar wel een mouw aan te passen zou zijn.
 
Nogal simpel: Voor de pc worden al jaren lang geen CD-spelers gemaakt, alleen CD/DVD-spelers (en CD/DVD-branders).
Als er geen USB aansluiting op aanwezig is, dan is het (blijkbaar) een draagbare CD-speler puur voor het audio afspelen van CD's, en dus voor gebruik in de auto etc., maar niet geschikt om als externe CD-speler aan te sluiten op pc's.

Tijs.
 
OK, maar het afspelen van audio CD's via de laptop-speakers en het rippen naar de harde schijf is eigenlijk het voornaamste waar mijn belangstelling naar uit gaat, vandaar...

Het plaatsen van een nieuw CD/DVD-station is volgens mij erg duur.

Het is mij opgevallen dat er erg veel "posts" op het internet zijn waarbij dit probleem niet werd opgelost en men legt zich er dan niet bij neer dat er een nieuw station zou moeten worden ingebouwd. Ik heb mijn CD/DVD-station trouwens extreem weinig gebruikt, dus ook ik vind het vreemd als het nu al defect zou zijn.
 
Voor rippen naar harde schijf moet je een CD/DVD speler hebben die in de computer is ingebouwd danwel (via USB, Firewire, SCSI of andere verbindingsmethoden) een externe.

Zover ik kan zien zouden laptop CD/DVD speler best betaalbaar kunnen zijn (rond de 30 euro), maar voor jouw type laptop weet ik het niet, dus kijk eerst eens rond op Internet, bijv. bij http://www.replacedirect.nl etc.
Je zou er over na kunnen denken om een externe aan te schaffen zoals deze (ook in zwart verkrijgbaar). Kan dan bovendien overal worden ingezet (andere laptops en andere pc's).

Tijs.
 
Hallo Tijs,

'ReplaceDirect' is een leuke tip: een optisch station voor mijn type laptop kost €60,95. Dat is een stuk minder dan de €137 of zo die ik zelf had gevonden, maar dat was inclusief inbouwen. Ik vind €60,95 echter nog steeds veel te veel, omdat het niet 100% noodzakelijk is om een optisch station te hebben. De laptops die tegenwoordig verkocht worden hebben er niet eens een, wat ik overigens een groot gemis vind.

Ik blijf voorlopig dus maar hopen op een onverwachte oplossing van het probleem.

Of ik koop een keer een extern geval dat ik dan ook nog kan gebruiken als ik toe ben aan een nieuwe laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan