Een tweak te veel??

Status
Niet open voor verdere reacties.

roberto58

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2014
foutmelding.jpgfoutmelding.jpg579f6f03ad01e-20160801_173756.jpg579f6f03ad01e-20160801_173756.jpgOnlangs heb ik mijn besturingssysteem windows 8 overgezet van HDD naar SSD.
Tot zo ver geen problemen. Alles draaide normaal...
Daarna wat getweakt, onder andere met SSD tweaker omdat een SSD nou eenmaal ander instellingen moet hebben i.v.m. de levensduur.
Nu start de pc op en blijft hangen in een zwart scherm met een pop-up melding "windows application unable to start".
Deze moet ik "ok" klikken en dan gaat hij naar het bureaublad, waar de melding nog eens verschijnt en weggeklikt moet worden.

Als ik in het systeem logboek, zie ik een aantal fouten. De meest voorkomende zijn:

8016 Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om WIN8PC op transport NetBT_Tcpip_{CF4CF6E5-B697-42E3-AB31-85638711A8B6} te kunnen benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens. Er worden pas weer gebeurtenissen gegenereerd nadat de herstelfrequentie is verlopen.

46 Crashdumpinitialisatie is mislukt!
7000 De Intel(R) Management and Security Application Local Management Service-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

7009 Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van deze service: Intel(R) Management and Security Application Local Management Service.

7000 De sbapifs-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

49 Het configureren van het paginabestand voor de crashdump is mislukt. Zorg ervoor dat er zich een paginabestand op de opstartpartitie bevindt en dat deze groot genoeg is om het gehele fysieke geheugen te bevatten.

25 De schaduwkopieën van volume C: zijn verwijderd omdat de schaduwkopieopslag niet tijdig is vergroot. Beperk eventueel de I/O-belasting van deze computer of kies een schaduwkopieopslag waarvan geen schaduwkopie wordt gemaakt.

Laatst bewerkt:
Computer herstellen naar de datum van 'voor onlangs' en daarna alleen nog tweaken wanneer je de gevolgen ervan kunt overzien.

was het maar zo makkelijk. Ik heb geen herstelpunten. Wel een image van C:\ maar blijkbaar zat die bug daar ook al in...

Dan zou ik maar een schone installatie doen nadat je via de verkenner je eigen bestanden allemaal op een externe schijf o.i.d. hebt veiliggesteld.

De graverende problemen zijn gerelateerd aan het ontbreken (of te klein zijn) van het wisselbestand.

Kijk daar dus naar.
Tijs.

Ik dacht dat een SSD geen virtueel geheugen nodig had...
Bovendien heb ik de tweaks van SSD tweaker weer hersteld. Het pop-up probleem is echter niet weg...
Het gekke is dat het probleem zich met opstarten in safe mode niet voordoet.

Laatst bewerkt:
Dat is een groot misverstand, en het maakt het ook onmogelijk om een crashdump-bestand te schrijven in het geval van een dikke Windows-crash ("Blue screen of Death", BSOD) (49 Het configureren van het paginabestand voor de crashdump is mislukt. Zorg ervoor dat er zich een paginabestand op de opstartpartitie bevindt en dat deze groot genoeg is om het gehele fysieke geheugen te bevatten.)

Ik ga hier niet lopen voorkauwen wat je moet gaan doen, maar als je dezelfde stappen wilde gaan zetten na een nieuwe schone installatie, dan had je toen weer/dezelfde problemen gehad.

Zoek even op Google welke wisselbestand-instellingen gewenst zijn, en houd hierbij ook in de gaten hoeveel intern geheugen je pc/laptop heeft en hoeveel geheugen je denkt maximaal te gaan gebruiken (intern geheugen + virtueel geheugen/wisselbestand) tijdens "intensief" gebruik van je pc/laptop.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Intel service manager uit gezet. MBAM gedraaid. Deze vond niet echt veel. Page file ingesteld op HDD-drive met door systeem beheerde grootte.
Melding is er nog steeds. Maar nog enkel 2 foutmeldingen over in het windows-log en dat is die sbapifs, waarvan het bestand niet kan worden gevonden en de experia-box melding.

de foutmeldingen volgens het logboek:

8016 Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om WIN8PC op transport NetBT_Tcpip_{CF4CF6E5-B697-42E3-AB31-85638711A8B6} te kunnen benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens. Er worden pas weer gebeurtenissen gegenereerd nadat de herstelfrequentie is verlopen.

Zet de oude image nog maar eens terug op de SSD, maar doe dat met Partition Wizard 9 en zorg dat bij de settings "align" (uitlijnen) aangevinkt staat en dan klonen maar...
Treedt de fout dan ook op?
Tweak software kan goed gaan... soms ook niet.
Als het zich weer voordoet check dan vooral de tips van dnties.

Ik doe de image altijd met Acronis Trueimage 2016 en als het goed is, wordt de terug gezette back-up dan ook direct aligned.Deze versies schijnen volledig SSD compatible te zijn.

Laatst bewerkt:
Als ie al ge-aligned is hoef je hem ook niet verder te tweaken voor betere performance..... anders ben ik wel erg benieuwd waar de resultaten (met weblink!) van tweaks die jij bedoelt....

Als ik het lijstje zie wat ie kan... lijkt me de meeste zaken me een Windows tweaker ipv een SSD tweaker.
Zaken als trim, align worden bij het klonen al meegenomen, dus ik ben nog steeds benieuwd welke zaken dan hier SSD levensverlengend zijn?

Een grotere SSD met meer ruimte overlaten zet meer zoden aan de dijk tav zgn wear dan deze "tweaks", waarbij ik oa het weglaten van systeemherstel zeer discutabel vindt, zeker in handen van relatief onervaren gebruikers.........

Compleet overbodige software. Windows herkent de SSD, alle instellingen zijn perfect eenmalig manueel te overlopen en bovendien is de kans groot dat je SSD met software werd geleverd.

mijn besturingssysteem windows 8

Ik zou mijn prioriteiten leggen bij zaken die belangrijker zijn: Windows 8 wordt al > 7 maanden (14 januari 2016) niet meer ondersteund door Microsoft, het is hoog tijd om te upgraden naar Windows 8.1.

om de levensduur van de SSD zo veel mogelijk te waarborgen.

Daar zou ik me geen zorgen over maken. Hier lees je het relaas van een levensduur test van een Samsung 840 SSD (de voorloper van de huidige generatie SSD's).

De te verwachten levensduur van deze SSD's (bij normaal consumentengebruik) is 75 jaar (!!!), wat uiteraard niet wegneemt dat back-ups belangrijk zijn en blijven. :d

Laatst bewerkt:
roberto58 zei:
was het maar zo makkelijk. Ik heb geen herstelpunten.
De grootste fout die je kunt maken voor als begint met tweaken waarvan het resultaat onbekend is.
Probeer eens in de veilige modus op te starten en maak evt. die tweaks ongedaan.

Ik zou persoonlijk geen tijd stoppen in deze discussiedraad op Helpmij, want de discussiedraad op Nationaal Computer Forum gaat al veel verder, ondertussen (zoals gestarte .exe bestanden met vreemde namen die vanaf de TEMP-map gestart zijn (dus malware/adware), het uitgeschakeld zijn van UAC, inloggen als de gebruiker Administrator die normaal uitgeschakeld is etc.)

Enige waar ik nog op wil reageren zijn de andere concrete foutmeldingen die hier op Helpmij zijn vermeld:
[Error: (08/16/2016 04:51:59 PM) (Source: bowser) (EventID: 8016) (User: )
Description: Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om WIN8PC op transport NetBT_Tcpip_{CF4CF6E5-B697-42E3-AB31-85638711A8B6} te kunnen benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens.
Er worden pas weer gebeurtenissen gegenereerd nadat de herstelfrequentie is verlopen.]

M.b.t. NetBT-foutmelding: Er is blijkbaar een computer/apparaat dat EXPERIA heet in jouw netwerk die zodanig veel (foute) NetBios pakketten/broadcasts loopt rond te strooien dat jouw pc (WIN8PC) zich niet kan registreren/bekend maken in de groep als NetBios apparaat. Het probleem lijkt dus niet te liggen aan jouw computer maar aan de computer/apparaat EXPERIA.
Overigens zie ik vergelijkbare meldingen wel meer bij NL-gebruikers, dus zou mogelijk aan Experiaboxen van KPN kunnen liggen. Indien je een Experiabox hebt, kijk eens of KPN je iets zinvols kan melden.
Overigens kun je Netbios voor TCP/IP ook uitschakelen op jouw pc, maar het hangt van je lokale thuisnetwerk af of daar dan apparaten last mee krijgen (denk aan delen van mappen en printers, doe je dat helemaal niet en maak je ook niet zelf gebruik van gedeelde mappen en printers op het lokale netwerk, dan mag hij zéker uitgeschakeld worden).

M.b.t. sbapifs foutmelding: Als ik het zo zie is dat een driver die wordt geïnstalleerd bij (o.a.) het spel Counter Spy, maar ik neem aan ook bij andere programma's/games. Blijkbaar niet goed gedeïnstalleerd toen de programma's/games werden verwijderd.
De aanroep kun je uitschakelen (of de aanroep in zijn geheel verwijderen) in (bijv.) AutoRuns.exe, tabblad Drivers. [Autoruns.exe eerst downloaden, dan rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".]

Tijs.

Laatst bewerkt:
@roberto58 : je topic startte vandaag een week geleden en zo te lezen is het probleem nog niet opgelost?
Omdat je bij je eigen documenten kunt had ik, als het mijn machine was, na een dag of wat sleutelen aan het probleem, er allang de smoor in gehad en wel zodanig dat ik zou zijn gestopt met foutopsporing.
Daarom nogmaals het advies : stel je bestanden veilig, installeer Windows en je overige software schoon, zet je eigen bestanden terug (dit alles zonder zonder te tweaken.......) check of de machine goed werkt en of apparaatbeheer foutloos is en maak daarna eerst een mirror van deze goede installatie.

Ga desgewenst nu freubelen met diverse tweakjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan