• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerste 7 tekens verwijderen in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

digiboy2012

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Beste allen,

Naar aanleiding van wat gezoek op Google kwam ik op dit forum uit. Ik wil namelijk de eerste 7 tekens van een cel verwijderen (en dat 3000x) ;)
Ik kwam al enkele macro's tegen, maar buiten het knippen en plakken krijg ik dat niet goed voor elkaar, simpelweg omdat ik de codes niet ken.

Korte uitleg:

In kolom C staat de omschrijving van een artikel met daarvoor een artikelnummer bestaande uit 6 cijfers, dan een spatie, gevolgd door de naam. De bedoeling is dus om de eerste 7 tekens (artikelnummer en spatie) te verwijderen, zodat ik alleen nog de omschrijving over houdt.

iemand een idee hoe ik dat kan realiseren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Rob

Hallo,
Welkom op het forum,

Met in een hulpkolom de formule =rechts(c1;lengte(c1)-7)

En dan deze formule omlaag doortrekken.

Kees

Beste Kees,

Hartelijk dank voor deze goede tip! Dat scheelt me echt enorm veel werk.

Toevallig ook nog een tip om een artikelnummer te veranderen zodat er _01 achter komt? :)

Hallo Rob,

Graag gedaan. Zet je je vraag nog even op opgelost? Dit doe je in de blauwe regel, net boven je vraag.

Kees

Hallo Rob,

Naast je hulpkolom, bv kolom D:
Zet in e1 =d1&"_01"

_01 kan elke tekst zijn, ook een celverwijzing, maar dan zonder de "".
Doortrekken naar beneden

Kees

Ook hiervoor hartelijk dank! Echt top... Is m'n artikellijst klaar in 2 minuten ipv 4 dagen ;) Als ik iets terug kan doen voor je, ik heb vooral verstand van licht en geluid ;)

Wat dacht je van 0.4 sec
Code:
Sub tst()
With Sheets("Blad1")
    sq = .Range("C2:C" & .Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Row)
    sn = .Range("C2:C" & .Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Row)
    For i = 1 To UBound(sq)
        sq(i, 1) = Right(sq(i, 1), Len(sq(i, 1)) - 7)
        sn(i, 1) = Left(sn(i, 1), 6) & "_01"
    Next
    .Cells(1, 4).Resize(UBound(sq)) = sq
    .Cells(1, 5).Resize(UBound(sn)) = sn
End With
End Sub

Markeer je de vraag dan nog even als opgelost.(bovenaan in de werkbalk net boven je 1ste post)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan