Eerste letter van de dagnaam met hoofdletter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee in de eerste de dag, in de tweede de maand en in de derde het jaar.

Dan moet je de getallen omdraaien in de functie; je krijgt eerst jaartal, dan maand en dan dag.

Dank je OctaFish,

Het stomme is dat VBA het zelfs aangeeft bij het invoeren van een code, maar ja. Gebeurd is gebeurd.

Code:
Sub Dagnaam()
    Datum = DateSerial(TextBox4, TextBox3, TextBox2)

TextBox1.Value = DatePart("ww", Datum - Weekday(Datum, 2) + 4, 2, 2)
    TextBox5.Value = WeekdayName(Weekday(Datum, vbMonday), False, vbMonday)

End Sub

Zo moet de code goed zijn. Uitgetest tot en met 2048 i.v.m. de weeknummers vs schikkeljaren. Tegen die tijd lig ik al onder de groene zoden of zit ik op met mijn luie gat , vergezeld door een bloedmooi jonge verpleegster ergens op de Canarische Eilanden.

Het invoeren gaat nu in ieder geval goed en alles wordt juist aangegeven.

Dank je wel.

Laatst bewerkt:
Dan doe je het toch niet best, als je tegen die tijd maar één bloedmooie jonge verpleegster kunt betalen. Of gaat ze uit liefde mee denk je? :D.

Overigens. Ik zie dat DateSerial automatisch al koppelstreepjes toevoegt en dat de datum op Nederlandse wijze wordt genoteerd: "d-m-yyyy". Middels Format kan ik dit wijzigen naar: "dd-mm-yyyy".

Nu scheelt het wel weer omzetten, maar omdat ik eerst jaar dan maan en dan de dag moest invullen, dacht ik dat de notatie Amerikaans zou zijn. Doet DateSerial dan de datum en de wijze van notatie pakken vanaf het systeem?

Laatst bewerkt:
Dan doe je het toch niet best, als je tegen die tijd maar één bloedmooie jonge verpleegster kunt betalen. Of gaat ze uit liefde mee denk je? :D.

Geen idee eigenlijk. Als ik maar bedient word dan vind ik alles best. Al mijn geld staat toch veilig hihi. Dat zij dan eventueel kan mee profiteren, is weer een heel ander verhaal. Haha. Ik kan mijn geld meenemen mijn graf in, maar wie doe ik dan een plezier mee of wie doe ik dan tekort??? Als je vertrokken bent, dan heb je niets meer aan dat metaal en papier wat dan ongetwijfeld enkel nog maar van plastic is middels een kaartje. Nog sterker.......... Tegen die tijd heb je een chip in je arm. Zodra je dan door een poortje heen loopt heb je meteen betaald of het is meteen: GO BACK TO JAIL. IF YOU'RE PASSING START, THEN YOU WON'T RECIEVE ANY MONEY!! (Monopoly)

Laatst bewerkt:
Overigens. Ik zie dat DateSerial automatisch al koppelstreepjes toevoegt en dat de datum op Nederlandse wijze wordt genoteerd: "d-m-yyyy". Middels Format kan ik dit wijzigen naar: "dd-mm-yyyy".
Functies die je in VBA gebruikt rekenen met de systeemdatum in de Amerikaanse layout. En dat gebeurt met alle datumberekeningen. Daarom gaat een tekstvak op een formulier vaak fout, omdat je de datum in de Nederlandse notatie invoert, maar de VBA functie hem ziet als Amerikaans. Vandaar dat ik een ingelezen datum altijd omzet naar een getal en vervolgens op het eind met CDate weer terugvertaal naar een datum. Moet ik er gelijk bij zeggen dat ik hoofdzakelijk met Access werk, waar dat regelmatig voorkomt.
Je output bepaal je met je landinstellingen. Als je altijd 2 cijfers wilt voor dag en maand, dan zou ik dat dus in de landinstellingen aanpassen, dan hoef je volgens mij geen extra Format commando meer te gebruiken. Maar voor hetzelfde geld word ik straks op mijn vingers getikt :).

Je kunt dat inderdaad in de landinstellingen aanpassen, maar ik draai hier onder Windows 8.1.

In deze zitten er meerdere notaties, maar de notatie om altijd 2 cijfers te krijgen voor de dagen en maanden en om 4 cijfers te krijgen voor het jaar en dit in combinatie met de koppeltekens, kent Windows 8.1 niet. Vandaar dat ik die format wel gebruik. Dus als ik zo vrij mag zijn.... ik heb hier een liniaal......:rolleyes:

Laat maar. De liniaal gebruik ik wel voor mijzelf. Er staat ook nog een knop: "Meer instellingen". Zodra je op deze klikt en je gaat naar het tabblad DATUM, dan kun je daar wel een wijziging aanmaken. Zodra je klikt op korte datumnotatie dan krijg je een lijstje te zien. Eén van de keuzes is: "dd-MM-jj". Klik op deze en voeg in het vak waar je deze notatie ziet staan, de 2 letters "jj" extra aan op het einde zodat er: dd-MM-jjjj staat. Klik op toepassen en het resultaat zie je meteen bij je datum weergave op je taakbalk.

Ik mag dus nu aannemen dat ik de format voor op mijn computer niet meer nodig heb. Echter moet ik dit dan op alle hier aanwezige pc's wijzigen om de format niet meer te hoeven gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan