Eigen afbeelding op button plaatsen

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Berichten
152
Je kan afbeelding die je bijv in Paint hebt gemaakt op een button plaatsen echter is dit heel primitief want wijk je een beetje af dan ziet je buttonafbeelding er niet uit. Ook met een afbeelding geprobeerd maar daar krijg ik ook geen mooie afbeeldingen. De formaatmodus alle instellingen uitgeprobeerd maar krijg een vertekende afbeelding. Misschien is het mogelijk wanneer je exact de afbeelding formaat inlaad. Of dat je ergens buttons kan downloaden dat al gemaakt is voor Access. Wellicht praat ik onzin maar ach het oog wilt ook wat en als iemand toevallig dit al heeft gedaan is het fijn te weten hoe ik dit kan oplossen.
 
In 30 jaar werken met Access heeft het mij nog nooit een jota geboeid wat er voor plaatjes op een knop staan :). Sowieso gebruik ik bij voorkeur de standaard pictogrammen voor de basis handelingen, en als die niet voldoen, teksten. Duidelijkheid immers voor alles :). Maar ik wil er wel even naar kijken.
 
Haha jajoh, soms kan je pietje precies zijn en wil je uniform met kleuren en stijlen zijn. Ik heb al inmiddels veel tijd hieraan besteed maar telkens blijf ik bij afbeeldingen tussen 24 en 20 pixels. 24 pixels is het maximale en bij 20 pixels heb je wat witruimte.
 
Even een testje gedaan, en geen enkel probleem! Mits het een ico bestand is, of een bmp. Ik heb een vrij grote jpg opgeslagen als bmp, en die kon ik prima als afbeelding gebruiken op de knop. Wél is het zo dat je van de afbeelding net zoveel ziet als er pixels beschikbaar zijn op de knop. Dus een kleine knop laat maar een klein deel van de foto zien, en maak je de knop groter, dan zie je meer van de foto. Heel simpel eigenlijk.
 
Klopt dit werkt zo alleen moest ik de afbeelding toch kleiner maken anders krijg ik een grote knop maar waarschijnlijk heb jij een instelling doorgevoerd die ik niet weet. Het is balen dat je bij een bmp geen transparant achtergrond kan doorvoeren of weet jij daar ook weer wat op,
 
Merkwaardig topic? Het lijkt wel alsof twee gebruikers op één account op elkaar reageren?

BMP is overigens echt old-skoel! Gebruik dan liever gewoon png of svg.
 
Hoi Aar, het is toch twee verschillende mensen. Octafish weet veel meer dan ik en als hij het niet weet dan stop ik met zoeken ,-) Ik snap dat BMP niet meer van deze tijd is alleen laat Access afbeeldingen alleen in .bmp of .ico formaat toe
 
Ah, okee! Blijkbaar werkt dit forum een beetje maf, en heb ik een bugje ontdekt.
 
dat je ergens buttons kan downloaden dat al gemaakt is voor Access.
balen dat je bij een bmp geen transparant achtergrond kan doorvoeren of weet jij daar ook weer wat op,
Twee opmerkingen,
buttons die gemaakt zijn voor Access zal je hoogstwaarschijnlijk niet vinden of je zou de opmerking van occtafish ten harte moeten nemen wat betreft de standaard pictogrammen.
Bmp hebben idd geen transparante achtergrond.
Als je inderdaad andere plaatjes wilt gebruiken met transparante achtergrond zal je gebruik moeten maken van ICO's
Je kan ze zelf ontwerpen als je een ico editor hebt maar er zijn zat ico's te vinden op het internet. (gratis, en dat is mooi meegenomen)
Zoals: (simpel voorbeeld)
https://www.iconarchive.com/search?q=green
Kies een plaatje naar keuze, daarna klik je op "All Downloads Formats" en kies voor Windows Download ICO
Het formaat is 64 x 64 pixels, volgens mij kan je daarmee uit de voeten voor niet al te grote knopjes.
Veel suc6 met je zoektocht naar ICO's
 
Hoi djutoch, thanks voor de tip. wist niet dat ico transparant konden zijn. ik ga dat idd gauw es oppakken. ik heb illustrator dus kan deze bestandsformaat gebruiken. nogmaals bedankt!
 
Even gekeken op die site maar die is fraai zeg. Illustrator kan je geen .ico bestanden exporteren dus duik in jouw aanbevolen site
 
Graag gedaan en dank voor de terugkoppeling.👍
Moest je verder geraken laat het eventjes weten, iemand verder helpen is voor mij een leuk nieuwjaar cadeau.
 
Laatst bewerkt:
Uhhmm ik heb de ico bestanden gedownload maar Access weigert deze in te laden omdat deze te "zwaar" is.
Weet jij toevallig een grafisch programma waar je deze ico bestanden kleiner kan maken zonder dat het transparante verdwijnt?
 
het downloaden van de ico bestanden gaan perfect alleen als ik ze inlaad als afbeelding voor een knop geeft Access aan dat het ico bestand te zwaar is. Dit bestand moet dus een lager pixels hebben. Via illustrator kan ik deze niet bewerken en met paint verdwijnt de transparante achtergrond en dat is juist wat ik nodig heb.
 
Ah, okee! Blijkbaar werkt dit forum een beetje maf, en heb ik een bugje ontdekt.
Niet zo zeer het forum, als wel sommige gebruikers die reageren :). Als je wat kennis van Access hebt, weet je dat je alleen bmp of ico op een knop kan zetten.
 
het downloaden van de ico bestanden gaan perfect alleen als ik ze inlaad als afbeelding voor een knop geeft Access aan dat het ico bestand te zwaar is. Dit bestand moet dus een lager pixels hebben.
Klopt helemaal; ico bestanden mogen maximaal 32x32 pixels zijn. Overigens snap ik niet waarom je wilt dat je bmp bestanden transparant moeten zijn. Kies desnoods een kleur die je vervangt door de kleur van de knop, dan heb je hetzelfde effect. En maak bmp bestanden die voor jouw knoppen de juiste afmeting hebben. Zo moeilijk kan dat niet zijn, toch?
 
Ik snap dat je die aanname doet alleen gebruik kleine knopjes die ik op een label plaatst en de label kan bij verschillende processen een ander kleur hebben. het visualiseren van je processen levert direct een duidelijk beeld op ipv met cijfertjes werken. Ik had eerder al bedacht om de achtergrond maar te kleuren alleen heb ik 8 processen maar goed, had gehoopt dat het eenvoudiger kan en waarschijnlijk zal ik de achtergronden moeten kleuren.
 
Labels kun je prima opmaken (en kleuren) met VBA. Pictogrammen zijn niet half zo duidelijk als een tekst op een knop of een label, en ook dat kun je prima met VBA regelen. Zelf gebruik ik heel vaak labels die ik opmaak als knop, en met VBA instel (kleur en tekst). Met één ‘label’knop kun je dan alle processen afwerken. Volgens mij denk je dus veel te moeilijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan