• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

En vast getal verdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijsss

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2012
Berichten
46
Beste mensen,

Ik zit met een probleem waar ik even niet uitkom, ik hoop dat jullie een mogelijke oplossing weten. Zie bijlage voor een vb

Is het mogelijk om 1 (E1) onder te verdelen onder prioriteit (1 hoogten A2 en 9 laagste A10), maar het getal moet altijd 1 (E1) blijven.
Normaal zal je zoiets als deze verdeling maken (D2 tot D10), wat het totaal van 1 (D11) geeft.
Alleen deze prioriteit (A2 tot A10) zijn niet oplopend van 1 tot 9, prioriteit 1 kan vaker voorkomen. Alleen het Totaal moet altijd op 1 uitkomen. Mijn vraag is, weten jullie een formule (optie) om deze verdeling te maken?

Mvg,
Tijs

Bekijk bijlage Getal verdeling.xlsx
 
Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden. Hoeveel "gewicht" heeft elke prioriteit? M.a.w. hoe wil je dat de 1 verdeeld wordt?

Ik zat zelf aan zoiets te denken:
Code:
D2: =(10-A2)*$E$1/SOMPRODUCT((10-$A$2:$A$10)*1)

Doortrekken tot onder.
 
Laatst bewerkt:
Beste Alex,

Dat is precies wat ik zoek, het maakt niet zoveel uit hoeveel "gewicht" de prioriteit heeft als prio 1 maar meer weegt dan 2 en 2 meer dan 3 etc.

Dank u wel!

Mvg,
Tijs

ps ik zal de vraag sluiten.
 
Hier nog een optie, met een hulpkolom. Hierbij kan per prioriteit een gewicht bepaald worden. De hulpkolom kun je eventueel verbergen.
 

Bijlagen

  • Getal verdeling (AC).xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan