Er werken maar 3 van de 4 cores van mijn Q9300.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jonathan7

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken is mij opgevallen dat mijn PC aan de trage kant is.
Vele applicaties verbruiken veel van het CPU. Bijv. als ik Schuifopruiming draai, staat het CPU in Windows Taakbeheer op 30%.
Ik weet niet of dat normaal is, maar ik weet wel dat een Quad processor als deze véél beter moet kunnen presteren.

Met de programma's Everest en CPUinfo ben ik tot de conclusie gekomen dat er maar 3 van de 4 cores schijnen te werken. Hieronder enkele screens:

Everest:
2njgfgn.png

CPUinfo:
348h6ci.png

Het gaat dus om de Intel Quad 2 Core 9300 (4x 2.5 GHz)

Overige specificaties van mijn PC:
Geheugen: 4 GB
Harde schijf: 2x 250 GB
Videokaart: GeForce 8800GT (512 MB)
Geluidskaart: Creative SB X-Fi

Heeft iemand hier misschien een verklaring en/of oplossing voor?
Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Heb je dan eerder wel 4 cores gezien?
Everest is verouderd en ondersteind je qCore niet Cpuinfo wordt ook niet meer vernieuwd.
Probeer pcwizard eens.

Een van vier cores stuk zou misschien kunneh, maar het lijkt me dat de pc dan helemaal niets meer doet, daar alle cores met elkaar verbonden zijn.

Als pcwizard er ook drie aan geeft lezen we dat graag hier.

mvg leo

Hoi Leo, bedankt voor je bericht.

Ik heb zojuist PC Wizard gestart en ondertussen diverse programma's laten draaien.
Wat mij opvalt is dat Core 4 geen activiteit vertoont, terwijl Core 1, 2 en 3 dit wel doen.
Zou het kunnen dat Everest en CPUinfo daarom de 4e Core niet hebben herkend?

Ook als ik intensief bezig ben met audio -en videobewerking, blijft Core 4 op 0% staan.

fcvek0.png

[EDIT]
Heb nog even bij het onderdeel ´Voltage, temperatuur en ventilatoren´ gekeken, maar daar worden ook maar 3 Cores aangeduid.
Zal wel komen omdat Core 4 geen activiteit vertoont en dus ook geen warmte produceert, denk ik.
14kwk6s.png

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Laatst bewerkt:
qcores worden nog lang niet optimaal ondersteund, maar ditit lijkt me toch niet zoals het hoort.

Heb je de moederbord drivers geïnstalleerd?
Het is de moeite waard om deze (de nieuwste) opnieuw te installeren.

Verder geeft een blik in het BIOS ook meer duidelijkheid. Bij system health (of een dergelijke naam) zie je wel of daar wel 4 temperaturen staan.
Misschien geeft een bios update de oplossing.

qcores worden nog lang niet optimaal ondersteund, maar ditit lijkt me toch niet zoals het hoort.

Heb je de moederbord drivers geïnstalleerd?
Het is de moeite waard om deze (de nieuwste) opnieuw te installeren.

Verder geeft een blik in het BIOS ook meer duidelijkheid. Bij system health (of een dergelijke naam) zie je wel of daar wel 4 temperaturen staan.
Misschien geeft een bios update de oplossing.

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik de nieuwste drives van mijn moederbord kan installeren en een bios update kan uitvoeren?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Als ja naar de site van je moederbord maker gaat vindt je daar een bios update en de benodigde drivers op type van je mobo.
Lukt dat niet post dan even merk en type van je mobo.

Als ja naar de site van je moederbord maker gaat vindt je daar een bios update en de benodigde drivers op type van je mobo.
Lukt dat niet post dan even merk en type van je mobo.

Mijn mobo is de ASUS P5K.
Ik heb in de download-sectie van de Asus-site gezocht voor een biosupdate, maar er staan 10 verschillende versies en heb geen idee welke ik ervan moet downloaden.

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Mijn mobo is de ASUS P5K.
Ik heb in de download-sectie van de Asus-site gezocht voor een biosupdate, maar er staan 10 verschillende versies en heb geen idee welke ik ervan moet downloaden.

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Je weet zeker dat je de normale versie hebt, dus echt de P5K (en niet met alterlei letters er nog achter)

Zo ja:
http://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5K/P5K-ASUS-1103.zip

Maar kijk eerst eens welke bios-versie je nu hebt.

Vanaf bios-versie 1006 is er ondersteuning voor een Q9300. De 1103-versie is de opvolger van de 1006-versie.

Laatst bewerkt:
Je weet zeker dat je de normale versie hebt, dus echt de P5K (en niet met alterlei letters er nog achter)

Zo ja:
http://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5K/P5K-ASUS-1103.zip

Maar kijk eerst eens welke bios-versie je nu hebt.

Vanaf bios-versie 1006 is er ondersteuning voor een Q9300. De 1103-versie is de opvolger van de 1006-versie.

Hoi Marsmannetje,

Ik heb de normale P5K, dus zonder toevoegingen.
Mijn biosversie is nu V02.61, staat er linksonder beschreven in de bios.

Met vriendelijke groet,
Jonathan

De Bios versie vind je met pcwizard
Kun je het niet vinden. Dan gaat het makkelijk met CPU-Z.
vergeet ook niet de chipset drivers (opnieuw?) te installeren.
Er zijn nog wel eens problemen met de p5k, maar over dit probleem vind ik niet zo veel.

Mijn biosverie is 1006, zegt CPU-Z.
r79emr.png

Ik heb de chipset drivers gedownload, maar ik weet niet welke setup ik moet kiezen om deze te installeren.
Er staat er namelijk 3 in de map; USBCopy2.exe, setup.exe en AsusSetup.exe.
2f0alar.png

Met vriendelijke groet,
Jonathan

Laatst bewerkt:
Er is dus wel een nieuwere bios, maar volgend marsmannetej wordt je procesor al door 1006 ondersteund.
setup.exe lijkt me de meest voor de hand liggende om te beginnen..
Anders even in de leesmij.txt kijken.

Er is dus wel een nieuwere bios, maar volgend marsmannetje wordt je procesor al door 1006 ondersteund.
setup.exe lijkt me de meest voor de hand liggende om te beginnen..
Anders even in de leesmij.txt kijken.

Heb je dan eerder wel 4 cores gezien?
Everest is verouderd en ondersteind je qCore niet Cpuinfo wordt ook niet meer vernieuwd.
Probeer pcwizard eens.

Een van vier cores stuk zou misschien kunneh, maar het lijkt me dat de pc dan helemaal niets meer doet, daar alle cores met elkaar verbonden zijn.

Als pcwizard er ook drie aan geeft lezen we dat graag hier.

mvg leo

Mijn Q6600 van PH, die werd wel gewoon herkent als een quadcore hoor.. Maar goed :P

heb je voordat je een paar weken geleden een tragere pc kreeg ook wel eens met everest oid naar je pc gekeken. Werden toen wel alle cores herkend?
Heb je iets gedaan, of is er iets gebeurt in die tijd met de pc?

Een bios update is nog het overwegen waard.
asus heeft daar een speciaal tooltje voor.

heb je voordat je een paar weken geleden een tragere pc kreeg ook wel eens met everest oid naar je pc gekeken. Werden toen wel alle cores herkend?
Heb je iets gedaan, of is er iets gebeurt in die tijd met de pc?

Nee, daarvoor heb ik geen programma's gebruikt om de cores te checken, alles liep gewoon lekker dus liet ik gewoon zo hoe dat het was.
De pc heeft het half jaar dat ik 'm nu heb, nog nooit grote problemen vertoont en ik heb nog nooit een systeemherstel o.i.d. hoeven moeten uitvoeren.

Eerst dacht ik dat virussen, trojans en spyware de boosdoeners waren, maar uit meerdere scans blijkt dat m'n pc zo goed als virusvrij is.
Elke dag update ik de virusscanner, voer regelmatig scans uit met verschillende programma's.

Ik denk dat ik zelf 'ervaar' dat het trager LIJKT te gaan dat voorheen, terwijl dit misschien helemaal niet zo is.
Dat had ik mijn vorige pc ook; na een tijdje raak je er gewend aan en lijkt het na verloop van tijd allemaal trager te gaan.
Maar ik vond gewoon dat de pc nu te 'traag' is, voor wat hij aan zou moeten kunnen.
Vandaar dat ik de cores checkte en zag dat er maar 3 van de 4 functioneerde.

Een bios update is nog het overwegen waard.
asus heeft daar een speciaal tooltje voor.

Zou je me daar meer over kunnen vertellen?
Alvast bedankt!

Op zich zou een een BIOS update niet nodig moeten zijn, maar wie weet.

Het is wel zo dat als er iets gaat met het flashen (b.v stroomuitval), je nog meer in de problemen kan komen. Het moederbord kan dan onbruikbaar worden.

Op zich is de procedure eenvoudig. Ga naar de downloadsectie van je mobo (linken kan helaas niet)
Download de 1103 bios rom
Sla deze op, op een floppy of usb stick en doe deze in de drive of usbpoort
Start de pc opnieuw op en druk op (het juiste moment) ALT + F2

Je komt in de EZflash utility
dan wordt het bestand gelijk gevonden, en wordt het bios geflashed.
De pc wordt vanzelf weer opnieuw opgestart.
Tot die tijd niets doen!
Lees ook even het betreffende gedeelte van de handleiding (4.1.3)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan