ERD - tabelrelatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

CyberHoroz

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2006
Hallo mensen,

ik ben al een aantal weken bezig met het opzetten van een databse, maar ik loop tegen een aantal problemen aan. Wellicht kan ik deze oplossen met jullie hulp.

Ik heb de volgende tabellen:

KLANTEN
klantnummer
klantnaam

KLANTARTIKELEN
klantartikelnummer
klantnummer
profielnummer
profielsoortnummer

lengte

PROFIELEN
profielnummer

PROFIELSOORTEN
profielsoortnummer

KNIPORDER
EIS-ordernummer
kistnummer
coilnummer
machinenummer
klantartikelnummer
aantal profielen
zinklaag: JA/NEE

Tot zover is het duidelijk lijkt me. De tabellen klanten, profielen en profielsoorten vormen samen een klantenartikel.

1 kniporder bestaat uit 1 klantenartikel.

Nu komt het probleem. Ik wil controles uitvoeren op de kniporder die afhankelijk is van het artikelnummer. Eenvoudiger gezegd:

controle 1: lengte | breedte | dikte
controle 2: ruwheid | kromheid
controle 3: een andere waarde

afhankelijk van het klantartikelnummer moet er dus een controle plaatsvinden. Een klantartikel kan dus uit controle 1 bestaan, maar het kan ook zo zijn dat zowel controle 1 als controle 2 uitgevoerd moeten worden voor een klantartikel. Hier loop ik dus vast.

Ik wil dus dat ik aan elk klantenartikel 1 of meerdere controles kan koppelen. Dus als een klantartikel wordt geselecteerd tijdens het invoeren van de kniporder moeten de controles gekoppeld worden. Na het klikken op de knop voer controles uit, moet ik dus de scherm van bijvoorbeel controle 1 en 2 krijgen.

Ik heb geprobeerd om een tabel controles aan te maken met de attributen controlenummer, controlenaam, dus dan zou je het volgende hebben:

controlenummer 1 = controle 1
controlenummer 2 = controle 2
controlenummer 3 = controle 3

maar de vraag is dan waar ga ik die attributen die bij de verschillende controles horen neerzetten. Dus lengte, breedte, dikte enz. Als artikelnummer 1 gekozen is in de kniporder, moet bijvoorbeeld controle 1 én controle 2 worden uitgevoerd. lengte | breedte | dikte & ruwheid | kormheid moeten dus gemeten worden. Maar ik weet dus niet hoe ik deze constructie kan realiseren.

De attributen die bij de controles horen verschillen, dit is de oorzaak van het probleem.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Laatst bewerkt:
Kan me vergissen maar geef je niet zelf het antwoord op je vraag:

Ik wil controles uitvoeren op de kniporder die afhankelijk is van het artikelnummer

Schermen komen later, eerst je struktuur opzetten.

Groet,

Tardis

Kan me vergissen maar geef je niet zelf het antwoord op je vraag:

Schermen komen later, eerst je struktuur opzetten.

Groet,

Tardis

Ja dat klopt ook, maar ik weet niet hoe ik die controle tabel moet opbouwen. Bij klantartikelnummer 1 wil ik bijvoorbeeld lengte, breedte en dikte noteren.
bij klantartikelnummer 2 wil ik bijvoorbeeld lengte, breedte, dikte, ruwheid en kromheid noteren.

Het kan best zo zijn dat je een ander idee hebt over de opzet van de tabellen, maar zou je mij dit dan kunnen uitleggen?

Groet,

cyberhoroz

Ik ken je situatie niet, maar ik denk zelf aan een controletabel waarin je ALLE te controleren eigenschappen zet.
Kwaliteitscontrole loopt vaak in fases (stappen), dan zou ik een tabel tblFase maken zodat je gefaseerd door je kwaliteitscontrole heen kan lopen.

Groet,

Tardis

Ik ken je situatie niet, maar ik denk zelf aan een controletabel waarin je ALLE te controleren eigenschappen zet.
Kwaliteitscontrole loopt vaak in fases (stappen), dan zou ik een tabel tblFase maken zodat je gefaseerd door je kwaliteitscontrole heen kan lopen.

Groet,

Tardis

Daar zat ik ook aan te denken, maar de vraag is dan hoe ga je bepalen welke controles bij de geselecteerde klantartikel uitgevoerd dient te worden.

groet,

cyberhoroz

Door een tussentabel te gebruiken.
Als je niet met fases werkt (of dat handig is moet je zelf bepalen), heb je een op veel relatie tussen artikel en controle.
Verschillende controles leg je vast in je controletabel, koppeling naar een artikel leg je via een tussentabel tblArtikelcontrole.

Rest van je vraagstuk moet je zelf uitwerken, daar leer je het meest van.

Groet,

Tardis

Groet,

Tardis

Ik zal proberen om de situatie duidelijk te krijgen.

Klantartikelnummer 1:
Uit te voeren controle: Kromming / Bolling
Te controleren eigenschappen: Plat(mm) Profiel 1, Plat(mm) Profiel 2, Zijkant(mm) Profiel 1, Zijkant(mm) Profiel 2.

Klantartikelnummer 2:
Uit te voeren controle: Kromming / Bolling
Te controleren eigenschappen: Plat(mm) Profiel 1, Plat(mm) Profiel 2, Zijkant(mm) Profiel 1, Zijkant(mm) Profiel 2.
Uit te voeren controle: Buitenste kamer
Te controleren eigenschappen: Profiel 1 (Goed/Fout), Profiel 2 (Goed/Fout)

Misschien is het zo iets duidelijker.

Groet,

cyberhoroz

Door een tussentabel te gebruiken.
Als je niet met fases werkt (of dat handig is moet je zelf bepalen), heb je een op veel relatie tussen artikel en controle.
Verschillende controles leg je vast in je controletabel, koppeling naar een artikel leg je via een tussentabel tblArtikelcontrole.

Rest van je vraagstuk moet je zelf uitwerken, daar leer je het meest van.

Groet,

Tardis

Deze manier heb ik idd ook geprobeerd, ik heb de volgende tabellen gemaakt. KLANTARTIKELEN bestond al, CONTROLES, KLANTARTIKELCONTROLES, maar hiermee wordt het probleem ook niet opgelost. Zo ver was ik al, maar controle 1 bestaat niet uit dezelfde attributen als controle 2.

Groet,

cyberhoroz

Vraagje, is dit in het kader van je werk, ben je bezig met een opdracht voor je opleiding, iets anders?

Groet,

Tardis

Vraagje, is dit in het kader van je werk, ben je bezig met een opdracht voor je opleiding, iets anders?

Groet,

Tardis

Ik ben bezig met me te verdiepen in database ontwerp, en kwam in een tijdschrift een soort van casus tegen en wilde me er me in verdiepen, maar liep vast. Vandaar dat ik hier hulp zocht. Als het in het kader van een opleiding was had ik direct hulp gezocht bij een docent.

Beste wat je kan doen is op papier stap voor stap uitschrijven hoe de kwaliteitscontrole in elkaar steekt, daar de grootste gemene delers uithalen en die vertalen naar je gegevensstruktuur.

Kan je daar verder zo 123 niet bij helpen.

Groet,

Tardis

Dynamische controles

Mag ik 's een gooi doen?

Je moet ergens een tussentabel met benodigde controles aanleggen afhankelijk van het soort artikel. Per artikelsoort leg je hier je benodigde controles vast. Als je nu een klantenartikel aanmaakt, dan kun je aan de hand van het soort artikel van dit klantenartikel de benodigde contoles alvast aanmaken, daarna hoef je alleen nog de resultaten van de controles in te vullen.

Ik heb wel een voorbeeldje hoe het zou kunnen, kijk maar eens naar de bijlage. De truuk zit in de after_insert van het hoofdformulier.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan